شناسهٔ خبر: 66870816 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شکستن رکود ۴۰ ساله صادرات گلستان؛ اثبات نقش دیپلماسی دولت سیزدهم در رونق اقتصاد

گرگان- ایرنا- رونق تجارت خارجی و شکستن رکود ۴۰ ساله صادرات، عملکرد درخشان دولت شهید رئیسی در گلستان است؛ اقداماتی که با اتکا به توان داخلی و بهره‌جستن از ظرفیت‌های منطقه‌ای به سرانجام رسید و اقتصاد این منطقه را در زمان اندک با تحول روبه‌رو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گرچه حادثه تلخ سقوط بالگرد و شهادت رئیس جمهور، کارنامه خدمات دولت شهید رئیسی را ناتمام گذاشت اما سنگ‌بنای اقتصادی دولت سیزدهم، به نمادی از تلاش و خدمتگزاری‌ شبانه‌روزی مدیران دولت تبدیل شد.

استان گلستان با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اندیشه‌های خردمندانه شهید رئیسی از التهاب و آشفتگی تحریم و گره خوردن مسائل اقتصادی و تجاری به برجام عبور کرد، و با رشد بسیاری از شاخص‌های اقتصادی توانست غبارهای دهه ۹۰ را که از آن به عنوان دهه «سوخته و از دست رفته اقتصاد ایران» یاد می‌شود، بزداید.

با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی، ثبات اقتصادی، تجار را به حل بحران‌ها امیدوار کرد چراکه می‌دانستند دولتمردان برای حل مشکلات، شبانه‌روز تلاش می‌کنند و در کنار آنها در خط مقدم تولید ایستاده‌اند. در همان آغازین روزهای فعالیت دولت خدمتگزار بر همگان روشن شد که اولویت رئییس جمهور شهید، حل مسائل اقتصاد و بهبود معیشت و سفره مردم است.

چیزی که در شعار صادقانه رئیس جمهور شهید در زمان انتخابات شنیده می‌شد گرچه برخی عوامل خارجی با تشدید بحران‌های بین المللی می‌خواستند ایران منزوی شود اما در دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی به تعالی رسید، عضویت در پیمان‌هایی مانند شانگهای، بریکس و امثال آن نشان داد که تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه آمریکا نمی‌تواند به ماهیت اقتصادی ایران خدشه وارد کند.

شکستن رکود ۴۰ ساله صادرات گلستان؛ اثبات نقش دیپلماسی دولت سیزدهم در رونق اقتصاد

از سوی دیگر تحولات اقتصادی در زمانی رقم خورد که دولت دست به جراحی بزرگ اقتصادی و هوشمندانه برای کنترل یارانه‌ها در عرصه تولید زد و در حالی که ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ که التهاب در بازار سکه و ارز را به همراه داشت، می‌توانست هر دولتی را از اهداف اقتصادی دور و به بیراهه‌های سیاسی بکشاند اما دولت سیزدهم نشان داد، می‌تواند از سد بحران‌هایی که ریشه عمده آن در خارج از کشور قرار دارد عبور کند.

شهید رئیسی به قدرت داخلی و ایران قوی ایمان داشت؛ شعاری که خون تازه‌ای به رگ‌های خشکیده تجار، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی تزریق کرد تا همه برای ایران قوی تلاش کنند و گلستان هم در این مقطع از فعالیت دولت سیزدهم توانست در بسیاری از بخش‌ها رکوردشکنی کند.

بررسی آمارها حاکی از آن است که توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه در دولت سیزدهم و توجه به توسعه تجارت خارجی، صادرات گلستان را در مقایسه با دولت قبل به رشد ۲ برابری رسانده و توانست رکود ۴۰ سال گذشته این استان شمالی در حوزه صادرات را بشکند.

همچنین پارسال حجم کالای عبوری از مرز زمینی و ریلی گلستان از لحاظ وزنی از مرز یک میلیون و ۵۰ هزار تن عبور کرد که این اتفاق در تاریخ استان بی‌سابقه بوده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به رونق تجارت خارجی در گلستان با سیاست‌های هوشمندانه دولت سیزدهم اظهار کرد: صادرات استان از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان فروردین امسال در حالی به ۷۲۲ میلیون دلار رسیده که این میزان در مدت مشابه دولت قبل ۳۳۰ میلیون دلار بوده است.

درویشعلی حسن‌زاده، معتقد است در راستای تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش تعامل با کشورهای همسایه و همچنین نگاه دولت سیزدهم مبنی بر توسعه دیپلماسی تجاری در کنار دیپلماسی سیاسی، با همت جهادی دولت شهید آیت‌الله رئیسی اتفاقات خوبی در کشور رخ داده و رونق تجارت خارجی و رشد قابل توجه صادرات را نتیجه عضویت ایران در بریکس و پیمان اوراسیا و همچنین تقویت حضور در پیمان‌های منطقه‌ای مانند شانگهای می‌داند.

شکستن رکود ۴۰ ساله صادرات گلستان؛ اثبات نقش دیپلماسی دولت سیزدهم در رونق اقتصاد

یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم در همان ابتدای راه، گسترش تجارت با همسایگان بود تا مسیری جدید به روی توسعه اقتصادی ایران باز شود که با نگاه به آمارها می‌بینیم که این هدفگذاری شهید رئیسی به خوبی به ثمر نشسته است.

در حالی که سهم استان گلستان از صادرات به کشور ترکمنستان در دولت قبل ۹ درصد بوده این شاخص در پایان سال گذشته به ۲۱ درصد افزایش پیدا کرد، همچنین تجارت ایران به قزاقستان در دستان گلستانی‌ها قرار دارد و سهم صادرات استان به قزاقستان در پایان پارسال به ۴۱ درصد رسید که این میزان در مقایسه با سال ماقبل ۸۶ درصد بیشتر است.

به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان؛ این روند افزایشی صادرات در سایر کشورها نیز تکرار شده برای مثال صادرات از گلستان به کشور ارمنستان در سال قبل از ۰.۴ میلیون دلار به هشت میلیون دلار رسیده و یا صادرات به روسیه در سال قبل از ۵.۱ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ به هشت میلیون دلار افزایش یافته است.

به گفته وی؛ استان گلستان نیز با هوشمندی، سیاست‌های خود را در راستای هدفگذاری دولت سیزدهم تنظیم کرده که نتیجه اقدامات انجام‌شده، توسعه تجارت خارجی را به دنبال داشته است.

حسن‌زاده افزود: توسعه روابط با کشور ترکمنستان و حل مسائل بین ۲ کشور از جمله اقداماتی بوده که با ورود مستقیم شهید رئیسی اتفاق افتاده و این اقدام باعث شده روند مراودات استان‌های مرزی همجوار با کشور ترکمنستان از جمله گلستان با این کشور همسایه بهبود پیدا کند و موانع و مشکلات گذشته برطرف شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه پس از اپیدمی کرونا ارتباط با کشورهای دنیا به کمترین حد ممکن رسید اما با نگاه جدید شهید رئیسی مبنی بر ارتباط با کشورهای همسایه، روند مراودات با کشورهای همسایه تقویت شد، تصریح کرد: با سیاست‌های دولت سیزدهم، تعامل با کشورهای پیمان اوراسیا از جمله قزاقستان و روسیه نیز بهتر شده است.

تجارت آزاد با اوراسیا دروازه‌ای دیگر برای گذر از تحریم‌ها بود که این مهم نیز به خوبی توسط دولت سیزدهم در اولویت قرار گرفت، به گفته کارشناسان این توافق افزون‌بر اینکه بازاری ۱۸۵ میلیون نفری را در اختیار ایران می‌گذارد، می‌تواند دروازه‌ای بزرگ به کشورهای اروپایی را به روی ایران بگشاید تا با استفاده از تسهیلات اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، صادراتی فراگیر را در جهان از این مسیر به دست آورد.

حسن‌زاده به روند صعودی صادرات گلستان به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا هم گریزی زد و توضیح داد: پارسال تجارت خارجی گلستان با کشورهای عضو پیمان اوراسیا در مقایسه با سال ماقبل آن، از لحاظ ارزشی رشد ۹۵ درصدی و از لحاظ وزنی ۱۲۰ درصد افزایش داشته و این آمار نشان می‌دهد عضویت در پیمان اوراسیا اثر مستقیم و مهمی را بر روند تجارت خارجی داشته است.

وی متذکر شد: در حوزه کالایی نیز روند صادرات محصولات صنعتی در گلستان روند افزایشی داشته و این مساله نشانه توجه جدی به توسعه صنعت و تکیه بر صادرات غیرنفتی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به اینکه ۱۷ کشور آسیایی، ۱۲ کشور اروپایی و یک کشور آفریقایی هدف صادراتی گلستان هستند، یادآور شد: گروه های کالایی اعم از محصولات پتروشیمی و شیمیایی، مواد غذایی شامل لبنیات، رب گوجه فرنگی، میوه و تره بار، صنایع سلولزی، محصولات دامی و شیلاتی، صنایع معدنی، محصولات فلزی در لیست صادرات قرار دارند و تمرکز ما تقویت این بخش‌ها است.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه هدفگذاری سال قبل، صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری بوده که ۳۲۶ میلیون دلار صادرات از گمرکات استان محقق شده، خاطرنشان کرد: هدفگذاری گلستان در سال جاری ۴۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی است.

مدیرعامل شرکت سوله استرآباد که ۱۵ سال سابقه صادرات دارد و در ۹ سال اخیر جزو صادرکننده‌های نمونه استان بوده با اشاره به سیاست‌های حمایتی دولت سیزدهم گفت: ثبات در قوانین مربوط به صادرات، تسهیل در رفع تعهد ارزی و صادرنشدن بخشنامه‌های جدید در دولت سیزدهم کمک زیادی به صادرکنندگان کرد از سویی دیگر ثبات خوب در قیمت آهن موجب شد تا مواد اولیه را با برنامه‌ریزی خوبی تهیه کنیم.

سیدعلی موسوی در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در دولت سیزدهم روابط با کشورهای همسایه بهبود پیدا کرد، گفت: کارخانه ما سازه‌های فولادی موردنیاز انبارهای صنعتی و ساختمان‌ها را تولید می‌کند که با استقرار دولت سیزدهم، صادرات محصولات تولیدی ما افزایش ۱۰ برابری داشته و توانستیم به رشد مطلوب برسیم.

شکستن رکود ۴۰ ساله صادرات گلستان؛ اثبات نقش دیپلماسی دولت سیزدهم در رونق اقتصاد

وی اضافه کرد: محصولات تولیدی ما در گذشته به ازبکستان، ترکمنستان، ارمنستان و قطر صادر می‌شد که در دولت دوازدهم با اُفت مواجه شدیم اما با افزایش تعامل ایران با همسایگان در دولت سیزدهم، صادرات ما به این کشورها دوباره با قدرت از سر گرفته شد.

این تولیدکننده گلستانی متذکر شد: رقبای ما ترکیه و چین هستند اما ما به دلیل همجواری با بیش از ۱۳ کشور همیشه تلاش کردیم حداقل با ۶ کشور در همسایگی ایران تجارت داشته باشیم.

موسوی با اشاره به اینکه بی‌ثباتی ایجاد شده در دولت دوازدهم بر روند صادرات گلستان تاثیر منفی گذاشت، گفت: دولت‌های قبلی هم تلاش‌هایی داشتند اما حضور پررنگ و باثبات شهید رئیسی در میدان، بسیاری از مشکلات حوزه صادرات را برطرف کرد و رقبای ما بیش از گذشته روی ما حساب باز کردند.

وی یادآور شد: رئیس جمهور شهید مبارزه با فساد اقتصادی را به خوبی انجام می‌دادند و امیدوارم دولت جدید نیز این روند را پرقدرت ادامه دهد تا شاهد توزیع عادلانه ثروت و امیدآفرینی باشیم.

به گزارش ایرنا، فعالیت بیش از ۸۰۰ فعال اقتصادی، داشتن مرز خشکی با ترکمنستان و ارتباط با کشورهای آسیای میانه و چین از طریق زمینی و ریلی، دسترسی به بنادر دریای خزر و ارتباط با کشورهای حوزه این دریا از طریق مازندران و بنادر جنوب کشور از طریق ریلی، فعالیت فرودگاه‌های گرگان و کلاله و گمرک اینچه‌برون گنبدکاووس، از جمله ویژگی‌های رونق مبادلات تجاری استان گلستان به شمار می‌رود که باید از فرصت به وجود آورده توسط دولت سیزدهم برای رونق و پایداری آن بیشترین بهره برداری شود.

استان گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد بیشتر اهالی آن بر پایه کشاورزی است.

نظر شما