شناسهٔ خبر: 66870310 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

امیرعبداللهیان؛ مهندس روابط ایرانی - عربی

از دیپلماسی التماسی و «کدخدا محور» دولت «حسن روحانی» - که بی‌توجهی به ظرفیت‌های دنیای غیرغربی و غفلت از مزیت‌های ارتباط گسترده با همسایگان و کشورهای منطقه را به دنبال داشت - تنها کمتر از سه سال می‌گذرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، در این مدت - با دیپلماسی عزتمندانه و مبتنی بر اصول انقلاب اسلامی که پای طوفان‌الاقصی و وعده صادق هم می‌ایستد - روابط خارجی ایران به جایی می‌رسد که آخرین جلوه آن را در ابراز همدردی جهانی و منطقه‌ای برای شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش دیدیم. بخش مهمی از این سیاست خارجی در دیپلماسی مقاومت و منطقه عربی نمود یافته که بی‌تردید ریشه در سابقه و تجربه شهید حسین امیرعبداللهیان دارد.

«إلهامی الملیجی» نویسنده و روزنامه‌نگار مصری در یادداشتی برای المیادین به بهانه شهادت وزیر امور خارجه کشورمان، با بیان اینکه «دیپلمات‌ها، سیاستمداران و همچنین نخبگان فرهنگی و فکری عرب - به‌ویژه انقلابی‌ها - هم به‌اندازه مردم ایران از این فقدان داغدار و شوکه شدند»، می‌نویسد: «دکتر حسین امیرعبداللهیان در مورد میراث‌فرهنگی مردم عرب، آداب و سنن آن‌ها بسیار آگاه بود، تا جایی که حتی به‌اندازه برخی از ارشدترین دیپلمات‌های عرب به زبان عربی تسلط داشت؛ او مشتاق توسعه روابط خود با مقامات و همتایان کشورهای عربی همسایه بود».

او به جایگاه دو کشور ایران و مصر در منطقه و جهان اسلام اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «ازآنجایی‌که دکتر امیرعبداللهیان به اهمیت رابطه با مصر برای هر دو کشور پی برده و پیوندهای تاریخی دو ملت باسابقه و متمدن را مطالعه کرده بود، به شکستن بن‌بستی که برای چندین دهه در روابط دو کشور ادامه داشت، اهمیت می‌داد و برای ارتقای روابط به سطحی که مناسب پیوندهای تاریخی و فرهنگی دو ملت است، در تلاش بود».

این روزنامه‌نگار مصری از ملاقات امیرعبداللهیان با نخبگان این کشور از همه گرایش‌های فکری و سیاسی یاد می‌کند و می‌افزاید: «در یکی از این دیدارها که افتخار حضور در آن را داشتم، او به اهمیت احیای روابط دو کشور و توسعه آن به‌نحوی‌که در خدمت منافع مردم و برآورنده آرمان‌های دو ملت باشد، پرداخت و تأکید کرد رهبران رژیم صهیونیستی به دلیل آگاهی از اینکه احیا و توسعه روابط دو کشور به نفع آرمان فلسطین و در خدمت حقوق مشروع مردم آن است، در تلاش برای ایجاد اختلاف بین مصر و ایران هستند».

«الملیجی» در ادامه، نمونه‌هایی از دوره‌های مختلف فعالیت دیپلماتیک وزیر امور خارجه شهید کشورمان در راستای همگرایی با کشورهای اسلامی و عربی را ذکر می‌کند و معتقد است: «دکتر امیرعبداللهیان در دوران ریاست خود بر دیپلماسی ایران از هیچ کوششی که بتواند به توسعه و تعمیق روابط بین کشورش و کشورهای عربی بدون توجه به اختلافات سیاسی کمک کند، دریغ نکرد». او اضافه می‌کند: «امیرعبداللهیان رایزنی‌های مستمری با همتای مصری خود انجام داد و در حال پیشبرد مذاکرات با وزیر امور خارجه مصر در مسیر بهبود روابط تهران و قاهره بود».

نظر شما