شناسهٔ خبر: 66870279 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خانه تاریخی خدیوی در معرض تخریب

کارشناس پژوهشی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه خانه تاریخی خدیوی سال ۸۵ از تملک میراث فرهنگی خارج شد، گفت : طی این مدت متروکه مانده و آسیب‌هایی به آن وارد شده است.

صاحب‌خبر -

علیرضا مرادی‌بیستونی کارشناس پژوهشی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : ساختمان رادیویی با نام خانه خدیوی بنایی است که در ضلع جنوبی خیابان معلم در جنب هتل بیستون کرمانشاه واقع شده است. 

کارشناس پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: آخرین مالک این بنا که شخصی به نام خدیوی بوده که به غیر از استفاده مسکونی از این ساختمان به عنوان ساختمان رادیو استفاده می‌شده است. 

وی گفت: این بنا از نظر معماری، آجرکاری، شکل معماری و حیاط مرکزی بسیار زیبا است؛ علاوه بر این موارد راه‌پله‌های دسترسی، ستون‌های داخلی بنا و نیز فضای داخلی آن همگی از شاخصه‌های انتخاب این عمارت برای ثبت در آثار ملی است.

مرادی بیستونی خاطرنشان کرد: مرمت این بنا در سال ۸۳ توسط میراث فرهنگی به انجام رسید و به عنوان خانه گردشگری کرمانشاه تبدیل وضعیت پیدا کرد؛ در هنگام مرمت، فضای دیگری که از نظر معماری با این بنا همخوانی داشت به آن اضافه شد.

وی با بیان اینکه این اثر در تاریخ نهم آبان سال یک‌هزار و ۳۷۷ با شماره ثبت ۲ هزار و ۱۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، تصریح کرد: مالک این بنا در سال یک‌هزار و ۳۸۵ با اقدام به خروج ثبت بنا، آن را از طریق پیگیری‌های قانونی از تملک میراث فرهنگی خارج کرد.

مرادی‌بیستونی افزود: این ملک هم‌اکنون دارای مالکیت حقیقی است و از سال ۸۷ تاکنون به صورت متروکه باقی‌مانده است که در ۱۶ سال گذشته به دلیل متروکه بودن آسیب‌هایی به آن وارد شده است. 

این کارشناس پژوهشی اداره‌کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان اینکه خانه خدیوی جزو بنا‌های با ارزش شهر کرمانشاه است که باید برای حفظ آن تلاش کرد، اظهار امیدواری کرد که این بنا به مرحله تخریب نرسد و مالک بتواند از آن بهره‌برداری‌های لازم را به عمل آورد .

نظر شما