شناسهٔ خبر: 66870175 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مراجعه ۷ هزار نفر بر اثر حیوان‌گزیدگی به مراکز بهداشت

رئیس پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر استان کرمانشاه با بیان اینکه گزش حیوانات اهلی و وحشی را باید جدی گرفت،گفت: هاری نوعی بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد در انسان و برخی پستانداران دیگر می‌شود که از طریق گزش حیواناتی همچون سگ اتفاق می‌افتد.

صاحب‌خبر -

خاصی رئیس پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر استان کرمانشاه گفت: علائم اولیه هاری شامل تب، تهوع، استفراغ، رفتار‌های خشونت‌آمیز، هیجان کنترل‌نشده، ترس از آب، ناتوانی در حرکت بخشی از بدن، گیجی و از دست دادن هوشیاری است.

وی با بیان اینکه فاصله زمانی بین ابتلا به بیماری و شروع علائم از یک هفته تا بیش از چند ماه متغیر است، گفت: ویروس از طریق بزاق حیوان مبتلا به هاری و پس از گازگرفتگی یا ایجاد خراش، وارد بدن انسان شده و پس از ورود به اعصاب محیطی، به‌سوی دستگاه عصبی مرکزی رفته و شروع به تکثیر کرده و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

 خاصی با اشاره به اینکه طی سال یک‌هزار و ۴۰۲ بیش از ۷ هزار و ۸۲ مورد حیوان‌گزیدگی به مراکز بهداشتی استان مراجعه کرده‌اند و خدمات رایگان واکسن و دیگر خدمات بهداشتی و درمانی لازم را دریافت کرده‌اند، تأکید کرد: کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، همکاری ادارات و سازمان‌های مرتبط شامل شهرداری‌ها، دامپزشکی، دهیاری‌ها، شورای شهر و روستا و حمایت فرمانداری‌ها را می‌طلبد.

وی در خصوص اقدامات پیشگیرانه و درمانی در مواجهه با حیوان‌گزیدگی توصیه کرد: از نزدیک‌شدن و آزار و اذیت سگ‌های ولگرد و بدون صاحب پرهیز شود، زیرا آلوده به ویروس هاری هستند و در صورت گزش فرد مبتلا به بیماری می‌شود.

رئیس پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه تصریح کرد: در صورت بروز گزش یا تماس با حیوانات و مجروح شدن یا خراش پوستی بلافاصله فرد باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند.

وی افزود: در لحظات اولیه بعد از گزش، محل گزش با آب و صابون به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شستشو داده شود و پس از آن نیز با مراجعه به مراکز بهداشت برای تزریق واکسن هاری اقدام شود.

خاصی یادآوری کرد: در حال حاضر مراکز ارائه‌دهنده خدمات پیشگیری از هاری حتی در ایام تعطیل آماده ارائه خدمات و واکسیناسیون برای افرادی که در معرض حیوان گزیدگی قرار گرفته‌اند به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند .

نظر شما