شناسهٔ خبر: 66869586 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

واکسن HPV در مردان هم باعث پیشگیری از سرطان می‌شود

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند تزریق واکسن ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) - عامل زگیل تناسلی - نه تنها از باعث پیشگیری از سرطان دهانه رحم در زنان می‌شود، بلکه در مردان نیز از برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین واکسن HPV در واقع برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم در زنان ساخته شده است و کارشناسان واکسیناسیون گروهی دختران با آن را به همراه آزمایش‌های غربالگری مسئول کاهش میزان‌های این سرطان در سال‌های اخیر می‌دانند.

شواهد درباره تأثیر این واکسن در پیشگیری از سرطان‌های مرتبط با HPV در مردان با طور کندتری پدیدار می‌شوند، اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهند مردان واکسن‌زده در مقایسه با مردانی که واکسن نزده‌اند، کمتر دچار سرطان‌ دهان و سرطان گلو می‌شوند. این نوع سرطان‌ها در مردان دو برابر زنان شیوع دارند.

پژوهشگران در این بررسی 3.4 میلیون نفر از افراد در سنین مشابه - نیمی از آنها واکسن‌زده در مقابل نیمی دیگر که واکسن نزده بودند – را در یک پایگاه داده‌های بزرگ مراقبت بهداشتی مقایسه کردند.

همانطور که انتظار می‌رفت، زنان واکسن‌زده در مدت حداقل پنج سال پس از تزریق واکسن، خطر کمتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم داشتند. اما این واکسن برای مردان نیز مزایایی داشت. مردان واکسن‌زده نیز کمتر در معرض خطر دچار شدن به سرطان‌های مرتبط با HPV مانند سرطان مقعد، آلت تناسلی و دهان و گلو قرار گرفته بودند.

به گفته پژوهشگران دچار شدن به این سرطان‌ها سال‌ها طول می‌کشد، بنابراین تعداد آنها پایین بود: در میان مردان واکسن‌نزده ۵۷ مورد سرطان مرتبط با ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV وجود داشت که عمدتاً سرطان‌های سر و گردن بودند – در حالیکه در مردانی که واکسن HPV زده بودند، این رقم ۲۶ مورد بود.

واکسن HPV در مردان هم باعث پیشگیری از سرطان می‌شود

پژوهشگران در مرکز سرطان سیدنی کیمل در فیلادلفیا که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند به نظر آنها حداکثر منافع حاصل از واکسن در دو یا سه دهه آینده رخ خواهد داد و آنچه در اینجا مشاهده می‌شود، موج اولیه اثر واکسن است.

واکسن HPV‍ در آمریکا از سال ۲۰۰۶ برای همه دختران در سن ۱۱ و ۱۲ و از سال ۲۰۱۱ برای پسران در همان بازه سنی توصیه شده است. افرادی که واکسن را در زمان تعیین‌شده نزده‌اند تا ۲۶ سالگی وقت دارند که واکسن بزنند.

پژوهشگران در بررسی دوم میزان‌های واکسیناسیون بر اساس گزارش شخصی و گزارش والدین در افراد در سنین پیش از نوجوانی و در نوجوانان متمرکز شدند. میزان واکسیناسیون در فاصله ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ در میان افراد مؤنث ۳۸ تا ۴۹ درصد و در میان افراد مذکر ۸ تا ۳۶ درصد بود.

نتایج نشان داد که میزان‌های واکسیناسیون در پسران نوجوان در طول یک دهه گذشته بیش از چهار برابر شده، اما هنوز نسبت به میزان واکسیناسیون در میان دختران نوجوان کمتر است.

پژوهشگران می‌گویند والدین پسرها هم مانند دخترها باید بدانند که واکسن‌های HPV خطر سرطان را در فرزندانشان کاهش می‌دهند و مردان جوانی که واکسن نزده‌اند، هنوز می‌توانند واکسن تزریق کنند.

‍منبع: آسوشیتدپرس

نظر شما