شناسهٔ خبر: 66869487 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

سومین سامانه ضد تگرگ شهرستان مرند در باغات پسته شهر یامچی نصب و راه اندازی شد

تبریز- معان رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از نصب و راه اندازی سومین سامانه ضد تگرگ شهرستان مرند در باغات پسته شهر یامچی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری در گفت وگو با خبرنگاران گفت: به همت یکی از باغداران و مسئولین، سومین سامانه ضد تگرگ شهرستان مرند در یکی از باغات پسته شهر یامچی با اعتباری بالغ بر 370 میلیون تومان آورده شخصی نصب و راه اندازی شد.  

وی اظهار کرد: تگرگ هرساله خسارت زیادی به باغات پسته و سایر محصولات کشاورزی وارد می‌کند که به همت بهره بردار این بخش و مسئولین، اولین سامانه ضد تگرگ در بخش یامچی و در باغ پسته آقای حمدی واقع در شهر یامچی نصب و راه اندازی شد. این سامانه می‌تواند محدوده ای به شعاع ۵۰۰ متر و مساحت تقریبی 80 هکتار از اراضی باغی و زراعی را تحت پوشش قرار داده و خسارت ناشی از بارش تگرگ را کاهش داده و به صفر برساند.

وی افزود: سامانه ضد تگرگ دارای یک ژنراتور تولید موج انفجاری است که با استفاده از مخلوط گاز استیلن با هوا در محفظه مخصوص به نام محفظه‌ی انفجار در پائین دستگاه انفجاری که حاصل آن‌ یک موج فشاری مخصوص به نام «سالیتون»،  ایجاد می‌کند.

الهیاری تصریح کرد: این سامانه از طریق انفجار به‌طور مکرر در هر ۴ تا ۶ ثانیه تولید امواجی با برد بالاتر از ۱۲ کیلومتر که امواج  با توجه به پتانسیل ابرها و ارتفاع آن‌ها شعاعی در حدود ۵۰۰ متر که شامل ۸۰ تا ۱۰۰ هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: بخش یامچی (دهستان ذولبین) با توجه به اینکه دارای 305 هکتار باغ پسته  است که از پتانسیل تولید بالایی برخوردار و همچنین  وجود 2 هزار و 800 هکتار زراعت پاییزه و بهاره که هرساله در معرض خطر تگرگ بود.

 

نظر شما