شناسهٔ خبر: 66868237 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

نمایندگان سابق و منتخب مجلس شورای اسلامی پاسخ می‌دهند

نمره مجلس یازدهم چند است؟

صاحب‌خبر -

[مهدی جابری ] مجلس دوازدهم از امروز فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز می‌کند اما بحث درباره عملکرد مجلس یازدهم یکی از موضوعات مهم رسانه‌ها و محافل سیاسی و اجتماعی کشور بوده است. برخی نمایندگان سابق و منتخب مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی به بیان نقاط ضعف و قوت مجلس یازدهم پرداخته‌اند.
به گزارش شهروند، این روزها در شرایطی که نمایندگان مجلس دوازدهم با انگیزه و اشتیاق فراوان، نخستین روزهای فعالیت خود را تجربه خواهند کرد، مروری بر کارنامه و عملکرد مجلس پیشین می‌تواند منجر به عملکرد بهتر و تقویت مجلس کنونی شود. یکم خردادماه بود که محمدباقر قالیباف در پایان آخرین جلسه علنی مجلس یازدهم و در نطق پایانی خود به دفاع تمام‌قد از عملکرد مجلس پرداخت و گفت: «مجلس یازدهم با تصویب قوانین راهبردی و برنامه هفتم پیشرفت کل کشور، زیرساخت قانونی برای تحول در اقتصاد و رسیدن به ثبات کشور را ایجاد کرد.»

تحقق شفافیت و ضعف در ارائه طرح‌ها
حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم معتقد است: «مجلس یازدهم با تحقق موضوع شفافیت یک گام بلند برداشت، اما در بعد ارائه طرح‌ها مقداری ضعف کارشناسی داشت.»
وی اظهار داشت: «مجلس یازدهم، از بعد انسجام یک مجلس قوی بود، اما از جهت ارائه طرح‌ها مقداری ضعف کارشناسی داشتیم. در این مجلس قوانینی به تصویب رسید که سال‌ها کسی جرأت نداشت آنها را تصویب کند اما مجلس یازدهم توانست بیش از ۴۰ قانون نو و زیرساختی را به تصویب برساند.»

نظارت مجلس خوب بود یا نه؟
درباره عملکرد نظارتی مجلس یازدهم اظهارات مختلفی مطرح است، ازجمله اینکه، الهام آزاد عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس یازدهم گفت: «کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به‌صورت فعال و پویا در بعد نظارتی بسیار خوب عمل کرد و فعالانه در بعد نظارتی عمل کرد. طرح جامع حدنگار با پیگیری و نظارت کمیسیون اصل ۹۰ به خوبی اجرایی و از ۶ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافت.»
همچنین حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم معتقد است که نظارت در این دوره از مجلس در مقایسه با مجالس قبلی خوب بود، چرا که یک روز به‌طور اختصاصی برای نظارت درنظر گرفته شد. او به نظارت مجلس یازدهم نمره خیلی خوب داد.
با این‌ حال، ابوالقاسم جراره نماینده منتخب دوره دوازدهم مجلس اظهار کرد: «این دوره از مجلس در زمینه نظارت عملکرد خوبی نداشت و باید به‌صورت جدی‌تری در این زمینه اقدام می‌شد تا قوانین اجرا شود.»
حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم و رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم نیز گفت: «نظارت‌های میدانی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این دوره از مجلس شورای اسلامی کافی نبود و لازم است که در مجلس آینده جلسات نظارتی افزایش پیدا کند.»
مجتبی یوسفی عضو هیأت رئیسه مجلس یازدهم یکی از ضعف‌های مجلس را نظارت ضعیف دانست و گفت: «مجلس یازدهم قوانین مهمی را تصویب کرد، اما بر اجرای آن به خوبی نظارت نکرد.»

پرداختن به نیازهای جامعه و کار اقتصادی
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، نقطه قوت مجلس یازدهم را پرداختن به مسائل و نیازهای اصلی جامعه دانست و اظهار کرد: «نقطه قوت مجلس یازدهم این بود که قوانین مهمی را به‌ویژه در حوزه اقتصادی تصویب کرد و این مجلس بسیار انقلابی بود. ورود نمایندگان به حوزه‌های مختلف و رفع خلأهای قانونی در برخی مسائل ازجمله حذف امضاهای طلایی بسیار مهم و گامی برای رفع موانع اشتغال‌زایی بود.»

انتقاد متکی از عملکرد مجلس یازدهم
متکی که این روز‌ها نامش در کنار قالیباف و ذوالنوری، به‌عنوان کاندیدای ریاست مجلس مطرح است، نقد‌هایی صریح را به مجلس یازدهمی‌ها وارد کرد؛ هم در نوع مدیریت و ریاست بر مجلس هم در انجام وظایف نمایندگی.
وی گفت: «مجلس یازدهم در عین حال که مواضع انقلابی داشت و نمایندگان انقلابی فراوانی در آن حضور داشتند اما از نظر بنده عملکرد قابل دفاعی ندارد.»

تعجیل مجلس یازدهم و اطلاع‌رسانی ضعیف
در همین باره، مجتبی یوسفی عضو هیأت رئیسه مجلس و نماینده مردم اهواز، تعجیل مجلس در بررسی و تصویب برخی موضوعات را از نقاط ضعف مجلس برشمرد و اظهار داشت: «شاهد اطلاع‌رسانی ضعیف در مجلس یازدهم بودیم و برخی از مصوبات مجلس در این دوره و آثار آن به خوبی برای مردم تبیین نشد.»

نظر شما