دیروز مستند «روایت سانحه» که حاوی تصاویری جدید از روز سانحه بالگرد رئیسجمهور و عملیات جستوجو برای یافتن این بالگرد است، در خبر 14شبکه یک سیما و شبکه خبر پخش شد.
خبرنگار حاضر در صحنه و در این مستند خبری اینگونه روایت میکند: ساعت 7صبح روز یکشنبه 30اردیبهشت هواپیمای شهید رئیسی در فرودگاه شهید مدنی تبریز فرود آمد و بلافاصله با سه بالگرد به بازدید از عملیات اجرایی جاده مرزی بین ایران و آذربایجان موسوم به راهگذر ارس در شمال استان آذربایجان شرقی رفت. حدود ساعت 8صبح، بالگردها بعد از بازدید هوایی در اطراف روستای کلاله در 160کیلومتری تبریز فرود آمدند. دیدار و گفتوگو با مردم برنامه رئیسجمهور در توقف نیمساعته در این منطقه بود.
حدود ساعت 9صبح سه بالگرد به سمت سد قیز قلعهسی حرکت کردند و ساعت 9.10در محدوده سد فرود آمدند. دیدار با آقای الهام علیاف رئیسجمهور آذربایجان برای افتتاح سد برنامه اصلی رئیسجمهور بود. این سد سومین طرح مشترک بین دو کشور روی رودخانه ارس است. بعد از مراسم، رئیسی نماز ظهر و عصر را در محل سد بهجا آورد و بعد از گفتوگو با مردم، راهی تبریز شد.
این سد در نقطه صفر مرزی در 10کیلومتری خداآفرین و 245کیلومتری تبریز قرار دارد. عزیمت از طریق زمینی، حدود چهار ساعت زمان میبرد و با توجه به فشردگی برنامههای آقای رئیسجمهور، ممکن نبود. ضمن اینکه نزدیکترین فرودگاه به منطقه هم پارسآباد مغان بود که در فاصله 120کیلومتری منطقه قرار داشت.
ساعت 13.10سه بالگرد عازم تبریز شدند و بالگرد آقای رئیسی در وسط قرار داشت و آرایش بالگردی از بالا به پایین بهصورت پلکانی و از راست به چپ بود. مدت پرواز یک ساعت و 15دقیقه تعیین شده بود.
لحظه پرواز هوا نسبتاً ابری بود ولی خبری از بارش و باد و مه نبود و گزارش هواشناسی بارش باران را برای عصر پیشبینی کرده بود. یکی از اهالی منطقه درباره وضعیت هوا لحظاتی قبل از سانحه صحبت کرده که وضعیت اینچنینی هوا در آن مشخص است.
نیمساعت بعد از پرواز در محدوده معدن مس سونگون، بالگرد به توده ابر برخورد میکند؛ خلبان بالگرد رئیسجمهور دستور میدهد که برای عبور از ابرها، ارتفاع بگیرند. دو بالگردِ دیگر عبور کرده و بعد از 1دقیقه به بالای ابرها رسیدند. شواهد نشان میدهد که جز توده ابر در باقی مسیر، از ابر فشرده و مه خبری نبود و رئیسدفتر رئیسجمهور نیز تصویری از بالای ابرها گرفته است که این وضعیت را نشان میدهد.
هنگام عبور بالگردها از ابر، ارتباط بالگرد حامل رئیسجمهور با دو بالگرد دیگر قطع میشود و تلاش برای برقراری تماس و پیدا کردن موقعیت و نشان بالگرد رئیسجمهور بینتیجه بود. توده ابر موجود دید را محدود کرده بود و جستوجوی هوایی بینتیجه ماند. حدود ساعت 14دو بالگرد حوالی معدن مس سونگون تصمیم به فرود میگیرد تا بازدید زمینی داشته باشند.
ساعت 14.18یکی از تماسها با تلفن بالگرد حامل رئیسجمهور موفق بود و آیتالله آلهاشم تلفن همراهِ خلبان مصطفوی را پاسخ داد و آقای محرابیان وزیر نیرو در تماس تلفنی پرسید که بقیه کجا هستند و اطراف شما نیستند؟
برقراری این تماس امیدها را بر زنده بودن سرنشینان بیشتر کرد. البته میشد با رهیابی تلفن همراه، موقعیت آنان را پیدا کرد، ولی یک مشکل وجود داشت؛ اینکه یک آنتن بیتیاس در آن منطقه وجود داشت و با استفاده از یک آنتن نمیشد موقعیت دقیق را مشخص کرد اما منطقهای بین روستاهای اوزی، اردشیر و طویل از توابع ورزقان مشخص شد.
جستوجو از چند جبهه آغاز شد و وسعت منطقه و سرد بودن مسیر، کار جستوجو را دشوار میکرد. خالی از سکنه بودن و اطلاعات ضدو نقیض مبنی بر دیده شدن بالگرد سانحهدیده، کار را سختتر میکرد.
بعد از سه ساعت، حدود ساعت 17.16هیچیک از سرنشینان پاسخگوی تماس تلفنی نبود. مه هم منطقه را فراگرفت و سامانه بارشی در منطقه فعال شد. اینجا بود که پهپادی از ترکیه به کمک گرفته شد و نقطهای را برای بالگرد مشخص کرد اما نیروهای امدادی به منطقه رفتند و مشخص شد اطلاعات نادرست بوده است و نشانی پیدا نشد.
بعد از 14ساعت و حدود 5.30صبح روز دوشنبه 31اردیبهشتماه، ریزپرندههای ایرانی نخستین تصاویر را از محل بالگرد مخابره کردند. تصاویر نشان داد که بالگرد بین روستای اوزی و طویل سقوط کرده و همه سرنشینان به شهادت رسیدهاند.
خلبان بالگرد حامل رئیسجمهور 1.5دقیقه قبل از سانحه با دو بالگرد دیگر ارتباط داشته و آثار اصابت گلوله در بالگرد مشاهده نشده و بالگردِ حامل رئیسجمهور بعد از برخورد در ارتفاع، دچار آتشسوزی شده است.
مستند «روایت سانحه» و تصاویری که برای نخستین بار از تلویزیون پخش شد
روایتی کامل از سانحه بالگرد رئیسجمهور
صاحبخبر -