شناسهٔ خبر: 66863850 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

گزارش رجانیوز پیرامون حکم اخیر دیوان بین المللی دادگستری؛

انزوای بین‌المللی رژیم صهیونیستی عمیق‌تر شد؛ لاهه خطاب به اسرائیل: حمله به رفح را فورا متوقف کنید/ فارن افرز: تعهدآمریکا به عدالت بین‌المللی اصولی نیست، سیاسی است

قضات دیوان بین المللی دادگستری لاهه روز جمعه طی حکمی به رژیم صهیونیستی دستور دادند تا حمله نظامی به شهر رفح را متوقف کند. این حکم در واکنش به شکایت هفته گذشته کشور آفریقای جنوبی به دیوان بین المللی در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به رفح صادر شد.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل-رجانیوز: روز جمعه دیوان بین المللی دادگستری واقع در شهر لاهه هلند با ۱۳ رای موافق و ۲ رای مخالف حکم به توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در شهر مرزی رفح داد. این دادگاه همچنین خواستار بازگشایی گذرگاه رفح به منظور ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شد. این احکام در پی شکست‌های متعدد رژیم در عرصه بین المللی و محکومیت‌ جنایات متعدد آنها علیه ساکنین نوار غزه صادر شده است.

 

پس از صدور این احکام، مقامات آمریکایی طی اظهاراتشان حمایت دوباره خود را از رژیم صهیونیستی ابراز داشته و صلاحیت صدور حکم از سوی دیوان بین المللی دادگستری را زیر سوال بردند. همین امر هم باعث شد تا انتقادهایی نسبت به رویکرد طرف آمریکایی صورت بگیرد و برخی رسانه‌ها موضع آن را نسبت به عدالت بین‌المللی «دوگانه» و ناشی از «سود و زیان سیاسی» قلمداد کنند.

 

صدور چنین احکامی از سوی عالی‌ترین نهاد حقوقی بین‌المللی به همراه موضع یکپارچه آزادیخواهان جهان علیه جنایات رژیم صهیونیستی و اجبار دولت‌هایشان به برخورد دیپلماتیک با اسرائیل باعث شده است تا انزوای رژیم صهیونیستی سرعت بگیرد و آن‌ها در عرصه بین‌المللی دچار مشکلات فزاینده‌ای شوند.

 

به گزارش رجانیوز؛ قضات دیوان بین المللی دادگستری لاهه روز جمعه طی حکمی به رژیم صهیونیستی دستور دادند تا حمله نظامی به شهر رفح را متوقف کند. این حکم در واکنش به شکایت هفته گذشته کشور آفریقای جنوبی به دیوان بین المللی در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به رفح صادر شد. پیش از این نیز آفریقای جنوبی شکایتی را علیه رژیم صهیونیستی با موضوع نسل کشی در این دادگاه مطرح کرد که آن شکایت نیز منجر به محکومیت رژِیم شده بود.

 

قاضی «نواف سلام»، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد که آفریقای جنوبی از دادگاه پیرامون اتخاذ تدابیر اضافی با توجه به عملیات‌های نظامی در رفح درخواست کرده است. وی با اشاره به وخامت اوضاع معیشتی ساکنان نوار غزه گفت: اوضاع در رفح پس از چند هفته بمباران، فاجعه‌بار است و از زمان آغاز حمله زمینی حدود ۸۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند. تدابیر موقتی که دادگاه در ماه مارس اتخاذ کرد با توجه به تحولات اخیر پاسخگو نیست و اسرائیل باید از هر گونه عملیاتی که خطری برای فلسطینیان محسوب می‌شود، خودداری کند.

 

وی تصریح کرد: دادگاه درباره تدابیری که اسرائیل در رفح اتخاذ کرده، قانع نشده است. مسؤولان بین‌المللی درباره خطرات علیه غیرنظامیان در رفح هشدار داده‌اند وضعیت کنونی نیز خطراتی دارد و خسارت‌های جبران‌ناپذیر برای حقوق مردم در غزه خواهد داشت. طبق معاهده منع نسل‌کشی، هرگونه عملیاتی در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی این شهر منجر شود و اسرائیل باید فورا حملات نظامی به رفح را متوقف کند. از دیدگاه ما هرگونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

 

رئیس دیوان لاهه در انتها مطرح کرد: دادگاه خواستار آزادی سریع و بدون شرط اسرا است و اسرائیل باید عملیات‌های نظامی یا هرگونه عملیات دیگر در رفح را متوقف و گذرگاه رفح را بازگشایی کند، اسرائیل همچنین باید ورود هرگونه کمیته حقیقت‌یاب به نوار غزه برای تحقیق درباره اتهام نسل‌کشی را نیز تضمین کند.

 

پیش از این نیز دادستان ارشد این نهاد بین‌المللی درخواستی را برای صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو و چند تن دیگر از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی به اتهام جنایت علیه بشریت صادر کرد که واکنش‌های بسیاری در پی داشت. جو بایدن در نشستی خبری با همتای کنیایی خود در آمریکا به این حکم واکنش نشان داد و گفت: «ما موضع خود را در مورد دادگاه لاهه مشخص کرده‌ایم. خیلی ساده است، ما صلاحیت آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم».

 

دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز نسبت به این احکام واکنش نشان داد و شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل را «نادرست، ظالمانه و مشمئز کننده» خواند. 

 

البته از طرفی دیگر مقامات برخی کشورها و نهادهای بین‌المللی موضعی متفاوت از آمریکا اتخاذ کردند. در یک نمونه مقامات آلمان حکم دادگاه لاهه را پذیرفتند و مقامات قضایی این کشور اعلام کردند که در صورت لزوم، آن را اجرا خواهند کرد.

 

همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در خصوص احکام صادر شده توسط دادگاه لاهه گفت: «اتحادیه اروپا باید بین حمایت از نهادهای بین‌المللی و حمایت از اسرائیل یکی را انتخاب کند». 

 

دومینوی شکست رژیم صهونیستی در عرصه بین المللی به محکومیت‌ها در دیوان بین المللی دادگستری ختم نشد و در هفته گذشته چند کشور اروپایی از جمله نروژ، ایرلند و اسپانیا اعلام کردند که در روز ۲۸ ماه می مصادف با ۸ خرداد ماه کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت.

 

این کشورهای اروپایی عضو اتحادیه اروپا هدف خود را از این اقدام، کمک به توقف حملات رژیم و احیای گفتگوهای صلح عنوان کردند.

 

 این اقدام اما منجر به اعتراض شدید مقامات رژیم صهیونیستی شد و آنها چنین موضعی از سوی کشورهای اروپایی را به مثابه‌ جایزه‌ای به حماس بابت حمله به اسرائیل قلمداد کردند. جوزپ بورل اما در پاسخ به این مواضع گفت: «به رسمیت شناختن فلسطین حمایت از حماس نیست». 

 

«آلون پینکس» سرکنسول سابق رژیم صهیونیستی در نیویورک گفت: «ما هنوز به سطح انزوای کره شمالی، بلاروس یا میانمار نرسیده‌ایم اما این یک احساس فشار چشمگیر را به وجود آورده است».

 

نیویورک تایمز حکم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی را الزام‌آور نمی‌داند و می‌نویسد تنها شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند یک قطعنامه الزام‌آور برای مجازات این رژیم صادر کند که آمریکا، بزرگ‌ترین متحد رژیم صهیونیستی با توجه به داشتن عضویت دائم، آن را وتو خواهد کرد.

 

«ایتامار رابینوویچ»، سفیر سابق اسرائیل در آمریکا با اشاره به اینکه آمریکا قدرتش را برای جلوگیری از اقدامات متحدان خود و نهادهای بین‌المللی در هدف گرفتن اسرائیل از دست می‌دهد، گفت: «در مجموع اقدامات اخیر علیه اسرائیل نه فقط نشان‌دهنده تضعیف بین‌المللی اسرائیل، بلکه همچنین تحلیل رفتن نفوذ آمریکاست». رابینوویچ خاطرنشان کرد: «قواعد سیاست بین‌الملل در حال تغییرند. مابقی کشورهای دنیا به سمت غلبه بر آمریکا پیش می‌روند. آنها به ما می‌گویند شاید نتوانیم در سازمان‌ملل شما را شکست دهیم اما حالا ۲ دادگاه بین‌المللی داریم و سراغ آنها خواهیم رفت و شما هیچ کنترلی بر آنها ندارید».

 

همچنین نیویورک تایمز با اشاره به تصویب کمک نظامی جدید ۱۵ میلیارد دلاری در کنگره آمریکا برای رژیم صهیونیستی در ماه آوریل این نکته را مطرح می‌کند که با وجود انتقادهای برخی رهبران واشنگتن از این رژیم همچنان عمل کردن در راستای منافع صهیونیست‌ها در دستور کار واشنگتن است. این درحالی است که توانایی رژیم صهیونیستی در ادامه دادن به جنگ در گرو حفظ کمک‌های نظامی و مالی واشنگتن به این رژیم است.

 

ماه‌نامه تخصصی فارن افرز نیز طی گزارشی پیرامون حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی و تحریم دادگاه‌ها و نهادهای بین‌المللی از سوی ایالات متحده نوشت: تحریم دادگاه و مقامات آن پیامی روشن خواهد داشت؛ «تعهد ایالات متحده به عدالت بین‌المللی اصولی نیست، بلکه صرفا سیاسی است». آمریکا چگونه روسیه را برای این موضوع تحت فشار قرار می‌دهد اما به اسرائیل که می‌رسد دادگاه را زیر سوال می‌برد.  انتقام‌جویی علیه دیوان کیفری بین‌المللی همچنین ظرفیت ایالات متحده را برای دفاع از عدالت بین‌المللی در موقعیت‌های دیگر در آینده فلج خواهد کرد.

 

با همه این‌ها اخباری مبنی بر کوتاه آمدن از مواضع سابق برخی مقامات بلندپایه رژیم در کابینه جنگ به گوش می‌رسد. «بنی گانتز» رئیس ستاد کل ارتش رژِیم و «یوآو گالانت» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی  به همراه روسای موساد و شاباک از آتش بس در شرایط فعلی حمایت می‌کنند. البته همچنان مخالفت اشخاصی افراطی همچون «بتسالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم و «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی اسرائیل مانع بزرگی بر سر راه توافق آتش بس دائمی با حماس خواهند بود. 

 

سوای از اقدامات دیوانه‌وار رژیم صهیونیستی در غزه، اظهارنظرهای این وزرای افراطی کابینه در حمایت از به کنترل درآوردن دائمی غزه، انداختن یک بمب اتم روی این باریکه و مانع‌ ایجاد کردن صهیونیست‌ها برای کاروان‌های امدادی و غارت محموله‌های آنها، باعث شده تا ضربات سهمگین‌تری به جایگاه رژیم صهیونیتستی در عرصه بین‌المللی  وارد شود. «یائیر لاپید» رهبر مخالفان نتانیاهو در همین خصوص ادعا کرد: «اگر یک دولت حرفه‌ای و عاقل داشتیم که جلوی برخی اظهارنظرهای دیوانه‌وار وزیران را می‌گرفت، امور سیاسی را به صورت موثر و آرام اجرا می‌کرد و نمی‌گذاشت مجرمان کامیون‌های کمک‌ها را آتش بزنند، می‌شد جلوی حکم دیوان لاهه را گرفت».

 

 

انتهای پیام/

نظر شما