شناسهٔ خبر: 66828648 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حکم لاهه برای توقف حمله رژیم صهیونیستی به رفح

روزنامه جوان

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه روز جمعه با صدور یک حکم فوری، خواستار توقف فوری حمله رژیم صهیونیستی به رفح شد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه روز جمعه با صدور یک حکم فوری، خواستار توقف فوری حمله رژیم صهیونیستی به رفح شد. 
دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه با درخواست آفریقای جنوبی برای توقف حمله نظامی به رفح تشکیل جلسه داد و با اشاره به اینکه وضعیت بشردوستانه در رفح از زمان حکم سابق این دادگاه وخیم‌تر شده، حکم به توقف درگیری در منطقه رفح را صادر کرد. رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری با اشاره به اینکه آفریقای جنوبی از دادگاه خواست صلاحیت خود و اقدامات اضطراری برای توقف جنگ را اعمال کند، با تأیید ۱۳ عضو در مقابل دو عضو، به اسرائیل دستور داد حمله نظامی خود را به رفح متوقف کند. قاضی نواف سلام گفته که این دادگاه حمله نظامی به رفح را تحولی خطرناک می‌داند که موجب تشدید رنج و محنت‌های فلسطینیان خواهد شد. قاضی سلام افزود که ما بر مشروعیت درخواست‌های آفریقای جنوبی در خصوص حق فلسطینیان در غزه برای حمایت در برابر نسل‌کشی رژیم صهیونیستی تأکید داریم. رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری گفته که اسرائیل باید از هرگونه اقدامی که برای فلسطینی‌ها خطرآفرین است خودداری کند و تأکید کرده که اسرائیل باید ظرف یک ماه گزارشی از اقدامات خود در رفح به دادگاه ارائه کند. این دادگاه همچنین خواستار بازگشایی گذرگاه رفح برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شد. قاضی نواف سلام گفته است: «اسرائیل باید اجازه ورود هرگونه کمیته تحقیق یا حقیقت‌یاب در مورد نسل‌کشی ارتش اسرائیل به نوار غزه را بدهد.» رئیس دیوان دادگستری بین‌الملل یادآور شده که اوضاع معیشتی ساکنان نوار غزه به طرز قابل‌ملاحظه‌ای بدتر شده و ضمن اشاره به شرایط رفح پس از هفته‌ها حمله و بمباران فاجعه‌بار، گفت: «حدود ۸۰۰ هزار نفر در رفح از آغاز حمله به این شهر آواره شده‌اند.»

 استقبال حماس
رژیم صهیونیستی گفته که حکم دادگاه را اجرا نخواهد کرد و ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم تأکید کرده که باید پاسخ ما به حکم دیوان دادگستری بین‌المللی تنها یک چیز باشد و آن اشغال رفح است. طبق ماده ۹۴منشور سازمان ملل متحد، اگر اسرائیل تصمیم به عدم اطاعت از دستورات بگیرد، کشور‌هایی که شکایت کرده‌اند، می‌توانند به شورای امنیت رجوع کنند و از شورای امنیت برای اجرای دستورات درخواست کنند. شورا می‌تواند اسرائیل را تحریم کند و حتی از زور برای اجرای دستورات استفاده کند، ولی بعید است چنین مسیری در شورای امنیت دنبال شود. رامی عبده، رئیس دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه گفته که تصمیمات دادگاه لاهه الزام‌آور است و نیازی به تصویب آن در شورای امنیت نیست و تنها این دادگاه صلاحیت لغو آن را دارد. در مقابل، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) از دستور دیوان دادگستری بین‌المللی به توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح استقبال کرد و گفت انتظار این بود که این دادگاه دستور توقف جنگ در سراسر نوار غزه را صادر کند. اسامه حمدان از رهبران این جنبش تأکید کرد که ما از این حکم استقبال می‌کنیم و خواستار فشار بر رژیم صهیونیستی جهت اجرای فوری آن هستیم. حمدان تصریح کرد که بدون اراده حقیقی بین‌المللی، تصمیمات و احکام دیوان دادگستری بین‌المللی بی‌اثر خواهد بود. تشکیلات خودگردان فلسطین هم تأکید کرد که از تصمیم دادگاه لاهه که بیانگر اجماع بین‌المللی بر خواسته توقف جنگ همه‌جانبه علیه غزه است، استقبال می‌کنیم. جوزف بورل، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به این حکم گفت اتحادیه اروپا باید بین حمایت از نهاد‌های بین‌المللی و حمایت از «اسرائیل» یکی را انتخاب کند. آفریقای جنوبی هم ضمن استقبال از تصمیم بی‌سابقه دیوان دادگستری بین‌المللی، تأکید کرد که این تصمیم الزام‌آور است و رژیم صهیونیستی باید به آن پایبند باشد.

نظر شما