شناسهٔ خبر: 66863703 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

راهیابی گروه «توسعه» از سیستان و بلوچستان در مناظره دانشجویی به دور دوم

در یکی از مناظرات دانشجویی در دوازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران که در دانشگاه علم و فرهنگ با گزاره «به جای واگذاری اموال و شرکت­ های دولتی برای افزایش مشارکت مردم در تولید، باید دولت به سرمایه ­گذاری کلان روی کسب و کارهای نوپا (استارت آپ) بپردازد»، گروه توسعه از سیستان و بلوچستان با کسب آرای داوران به عنوان تیم برتر موفق شد به دور دوم این مسابقات راه پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در نخستین روز از رقابت گروه‌های دانشجویی در دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظرۀ دانشجویان ایران، گروه توسعه از سیستان و بلوچستان متشکل از متین بنایی و سیدامیرحسین بنایی به عنوان گروه مخالف و گروه سودا متشکل از امیرمحمد همایونی و علیرضا ندیری از دانشگاه علم و فرهنگ مناظرۀ خود را دربارۀ گزاره «به جای واگذاری اموال و شرکت­های دولتی برای افزایش مشارکت مردم در تولید، باید دولت به سرمایه­ گذاری کلان روی کسب و کارهای نوپا (استارت آپ) بپردازد»، آغاز کردند.

گروه « توسعه» در موضع مخالف با گزاره ابتدا به تعریف مفاهیم اساسی گزاره پرداخته و سپس ۴ استدلال محوری خود را در ۴ دفاع خود بیان می‌کرد و برای دلایل خود شواهد لازم را مطرح کرده است.

این گروه بیان کرد: واگذاری شرکت ­های دولتی ضمن افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و نقش­ آفرینی در بازارها موجب ایجاد فضای رقابتی خواهد شد که به دنبال آن افزایش بهره­ وری و بهبود کیفیت خدمات رخ خواهد داد. در صورت گام ­نهادن دولت در این راه، این پیغام به فعالان اقتصادی و مردم مخابره می­ شود که دولت قصد مداخله ­گری مستقیم و برهم زدن تعادل بازار را نداشته و از بازیگر به ناظر تغییر نقش خواهد داد.

از طرفی، سرمایه­ گذاری کلان دولت در بازار کسب و کارهای نوپا مصداق بارز مداخله­ گری مستقیم و برهم زدن تعادل بازار است و با توجه به مبانی نظری عنوان ­شده، نهایتاً موجب ضعف بازار و کاهش مشارکت مردم خواهد شد. ایجاد رانت، رقابت نابرابر بین کسب و کارهای نوپا، عدم تضمین نتیجه­ بخشی و احتمال هدررفت بودجه بخشی از معایب ورود مستقیم دولت از طریق سرمایه­ گذاری کلان به بازار کسب و کارهای نوپاست. نهایتاً، شکل صحیح افزایش مشارکت مردم در بازارهای اقتصادی کشور مشابه با نمونه­ های موفق خارجی، محدودکردن اختیارات مداخله­ گرانه دولت در بازار از طریق واگذاری شرکت­ های دولتی به مردم و حمایت­ های قانونی و تسهیل­ گرایانه از کسب و کارهای نوپا (به جای سرمایه­ گذاری کلان) خواهد بود.

همچنین گروه «سودا» نیز در موضع موافق با گزاره اظهار کرد: با توجه به سوابق و نتایج خصوصی‌سازی در کشور سرمایه‌گذاری در بخش استارت آپ‌ها نقش مهمی در افزایش بهره‌وری دارد.

گفتنی است، در پایان این رقابت «گروه توسعه» با برتری بر گروه سودا به مرحله دوم مسابقات که در روزهای آتی برگزار می‌شود، راه پیدا کرده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما