شناسهٔ خبر: 66860702 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

رکورد ترانزیت کشور شکسته شد

وزیر راه و شهرسازی، گفت: رکورد ترانزیت در سال گذشته شکسته شد و با ادامه مسیر رشد ترانزیت در سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی می‌شود که این رکورد باز هم شکسته شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، مهرداد بذرپاش با بیان اینکه تاکید شهید رئیسی بر این بود که توسعه ترانزیت می‌تواند به‌اندازه نفت در کشور درآمد داشته باشد، گفت: رشد ترانزیت نشان می‌دهد که مذاکرات بین‌المللی و منطقه‌ای شهید رئیسی در حال به ثمر نشستن است.
 

 وی در حاشیه بهره‌برداری از راه‌آهن یزد ـ اقلید در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش، پروژه راه‌آهن یزد ـ اقلید را یکی از پروژه‌های مورد تأکید رئیس‌جمهوری فقید کشورمان دانست و اظهار داشت: عملیات تکمیلی خط ریلی و بهره‌برداری از راه‌آهن یزد ـ اقلید عملیات بزرگی بود که در ۲ سال اخیر بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شد.

وی ادامه داد: مسیر راه‌آهن اقلید – یزد به طول ۲۷۰ کیلومتر است که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر این راه‌آهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد.

بذرپاش ادامه داد: یزد به عنوان یکی از استان‌های مهم صاحب بار که به دلیل وجود معادن مختلفی که در این استان قرار دارد، برای فعالان صنعت ریلی استان جذابی است و باید این صنعت در منطقه توسعه بیشتری پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در این پروژه ۲۷۰ کیلومتری، ایراداتی وجود داشت و ایستگاه‌هایی نیمه‌تمام مانده بود که با احداث ۵ ایستگاه و رفع ایرادات موجود، حرکت قطار باری در این مسیر ریلی از امروز آغاز می‌شود و پس از ۲ روز نیز اولین قطار مسافری در این مسیر حرکت خواهد کرد.

وی با اشاره به کاهش زمان حدود ۴ ساعته‌ای که با احداث این خط از مسیر شیراز به سمت مشهد مقدس محقق می‌شود، گفت: راه‌آهن یزد ـ اقلید یکی از درخواست‌های مردم این استان بوده و این کاهش زمان اثرات مختلفی در صرفه‌جویی انرژی، زمان و همچنین افزایش امنیت مسافرین و افزایش سرعت جابه‌جایی بار خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که معادن بزگی که در مسیر قرار دارند یکی از بیشترین برخورداران از فواید این خط ریلی خواهند بود، اظهار کرد: راه‌اندازی و بهره‌برداری از این خط عظیم ریلی، طرح مثلث طلایی گردشگری ۳ استان اصفهان، فارس و یزد است که همواره مورد تاکید استانداران این استان‌ها بوده را تکمیل می‌کند.

وی ضمن تشکر از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و سایر دست‌اندرکاران این پروژه، گفت: اتفاق دیگری که رخ می‌دهد، میزان توسعه ترانزیتی است و احداث این خطوط ریلی عملاً در راستای کلان پروژه ایران راه را می‌تواند ترانزیت کالا از مسیر ایران را تسریع کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: خبر خوبی هم که برای مردم داریم این است که در ۲ ماهه ابتدای امسال نسبت به ۲ ماهه سال گذشته ۵۷ درصد رشد ترانزیت داشتیم و در سال گذشته هم رشد قابل توجهی در این زمینه تجربه شد.

بذرپاش این رشد را بی‌سابقه‌ای دانست و گفت: رکورد ترانزیت در سال گذشته شکسته شد و با ادامه مسیر رشد ترانزیت در سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی می‌شود که این رکورد باز هم شکسته شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همواره تاکید رئیس‌جمهوری فقید بر این بود که توسعه ترانزیت می‌تواند به‌اندازه نفت در کشور درآمد داشته باشد و همه برنامه‌های کلان پروژه ایران راه از جمله توسعه زیرساخت‌ها چه در خطوط ریلی و چه در بخش جاده‌ای و هم در بخش توسعه نرم‌افزار‌ها و تسهیل تردد کالا و مسافر در پایانه‌های مرزی بر این مبنا قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که رشد ترانزیت کشور نشان می‌دهد که مذاکرات مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای که ریاست‌جمهوری در رأس آن قرار داشت، در حال به ثمر نشستن است، گفت: آمار‌های موجود در بخش ترانزیت گواه این موضوع است.

بذرپاش با اشاره به این که در سال ۱۴۰۲ مجموعاً بیش از ۸۴ همت پروژه راه و ریل افتتاح شد که در تاریخ معاصر ما بی‌سابقه بوده است، افزود: حدود ۱۹۵ کیلومتر احداث و افتتاح خطوط ریلی، ۲۳۵ کیلومتر احداث آزادراه و حدود ۸۰۰ کیلومتر نیز بزرگراه افتتاح شده که این اعداد منابع و حجم اشتغال قابل توجهی به خود صرف می‌کند و در کنار آن اثرات مستقیمی هم در امنیت تردد و توسعه ترانزیت و تسهیل تردد دارد و اعدادی بی‌سابقه در تاریخ کشور است.

نظر شما