شناسهٔ خبر: 66860523 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری چهاردهم

رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری بین ۴ الی ۵ نفر است | اسامی کاندیدا‌های احتمالی در میان طیف‌های مختلف سیاسی

خبرگزاری ایلنا

«به نظر می‌رسد رقابت اصلی در انتخابات بین ۲ گفتمان است. یکی گفتمانی است که آلان مدعی است الگویش شهید رئیسی است و می‌خواهند همان سبک و سیاق را ادامه دهند و طی روز‌های اخیر فعالیت‌های خودشان را شروع کردند و به شدت در حال تبیین این گفتمان هستند؛ البته در ذیل این گفتمان طیف‌های مختلفی وجود دارد که مدعی هستند آن‌ها بهترین فرد برای تداوم این راه هستند.»

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: به نظرم بسیاری از گمانه‌زنی‌ها برای حضور افراد در انتخابات ریاست جمهوری مبتنی بر واقعیت نیست و افرادی که اسم‌شان برده می‌شود کاندیدا نیستند و خیلی‌ها در حد تعارف هستند و جدی نیستند، معتقدم رقابت اصلی در انتخابات پیش رو بین ۴ الی ۵ نفر بیشتر نیست.

جلال میرزایی، درباره آرایش سیاسی و جناح‌بندی‌ها برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر جریانی که در قدرت وجود دارد چه در دولت و چه در مجلس مشخص است. طیف‌هایی هستند که ادعا دارند نزدیک به حاکمیت هستند و رقابت در حال حاضر میان این جریان‌ها است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جریاناتی برای انتخابات مجلس ورود کردند که در حال حاضر هم بین همین طیف‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری هم یک رقابتی بر قرار است.

وی افزود: بخشی از جریان اصلاح طلب هم تمایل دارد وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شود، اما احزاب اصلاح طلب هم یک مقداری محتاطانه‌تر ورود و جلساتی را شروع کردند و بعضی تحرکات وجود دارد.

میرزایی با بیان این‌که به نظر می‌رسد رقابت اصلی در انتخابات بین ۲ گفتمان است، اظهار داشت: یکی گفتمانی است که آلان مدعی است الگویش شهید رئیسی است و می‌خواهند همان سبک و سیاق را ادامه دهند و طی روزهای اخیر فعالیت‌های خودشان را شروع کردند و به شدت در حال تبیین این گفتمان هستند؛ البته در ذیل این گفتمان طیف‌های مختلفی وجود دارد که مدعی هستند آن‌ها بهترین فرد برای تداوم این راه هستند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر گفتمان نزدیک به اصلاح طلبان را داریم که این‌ها هم باتوجه به عملکردی که این دولت در ۳ سال گذشته داشته است یک نقدها و ارزیابی‌های از وضعیت کشور دارند. این جریان‌ها بر خلاف تبلیغاتی که اصولگراها دارند معتقدند کشور یک سری چالش‌ها و مشکلات در حوزه زیرساختی از جمله حمل و نقل دارد و یک سری عقب‌ماندگی‌ها وجود دارد. معتقدند در حوزه آب کشور چالش‌هایی دارد، در حوزه فرهنگی مشکلاتی داریم و با این طیفی که در حال حاضر در قدرت حضور دارند مسائل و مشکلات یا حل نمی‌شود یا این‌که حل شدنش بسیار زمان بر و پر هزینه خواهد بود.

این فعال سیاسی تاکید کرد: رقابت اصلی در انتخابات پیش رو بین این ۲ گفتمان است یعنی گفتمانی که مدعی دنباله روی از راه آقای رئیسی است و این راه را می‌خواهد ادامه داد و یک گفتمان هم منتسب به اصلاح‌طلبان و میانه‌روها است که مدعی‌اند شرایط جامعه یک مقداری پیچیده و سخت شده است، این‌ها حرف‌هایی هم برای گفتن دارند باید تا مناظرات صبر کنیم و ببینیم چه کسی این گفتمان را نمایندگی خواهد کرد.

وی در خصوص برگزاری جلسات انتخاباتی اصلاح طلبان گفت: احزاب اصلاح طلب جلساتی برگزار کردند و جبهه اصلاحات هم اعلام کرد جلساتی دارد.

میرزایی در خصوص احتمال نامزد شدن چهره‌های شاخص در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: خیلی از افراد تمایل دارند ورود کنند، از سوی دیگر یکسری افراد هستند که قبلا ورود کردند و تایید نشدند، باید دید آیا چراغ سبزی برای ورود آن‌ها نشان داده می‌شود.

وی با بیان اینکه به نظرم بسیاری از گمانه‌زنی‌ها که برای حضور افراد در میدان انتخابات مطرح می‌شود مبتنی بر واقعیت نیست و افرادی که اسم‌شان برده می‌شود حتما کاندیدا نیستند و خیلی‌ها در حد تعارف هستند و جدی نیستند، اظهار داشت: معتقدم رقابت در انتخابات پیش رو بین ۴ الی ۵ نفر بیشتر نیست و شاید از چهره‌های شاخص ۱۰ نفر ثبت نام کنند.

نام‌ها و افرادی که گفته می‌‎شود قصد حضور در انتخابات را دارند اگرچه اغلب برای رأی دهندگان غریبه نیستند، اما تاکنون هیچ گزینه‌ای خبر حضور قطعی خود در انتخابات را تایید و یا تکذیب نکرده است.

نامزدهای احتمالی

در این میان از طیف اصولگرایان منتسب به جبهه پایداری نامی که بیش از همه در این روز‌ها مطرح است نام سعید جلیلی است که برخی از حامیان او از پیش از برگزاری مراسم تشییع و تدفین شهدای خدمت، کار‌های تبلیغاتی برای او را در فضای مجازی آغاز کردند. در همین طیف اسامی دیگری مانند مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم، علیرضا زاکانی شهردار تهران و علی نیکزاد نماینده اردبیل در مجلس هم به چشم می‌خورد.

یکی از پرحاشیه‌ترین چهره‌ها که احتمال کاندیداتوری خود را رد نکرده محمود احمدی‌نژاد است که به گفته احمد علیرضابیگی یکی از چهره‌های نزدیک به او شرطش برای حضور در انتخابات چراغ سبز شورای نگهبان برای تایید صلاحیت خواهد بود.

احمدی نژاد که در روز‌های اخیر حضورش با لباس روشن در مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان و مراسم بزرگداشت شهدای خدمت بار دیگر خودنمایی کرده بود روز گذشته بعد از ماه‌ها سکوت نسبت به وقایع مختلف داخل کشور و موضوع غزه در واکنش به احتمال کاندیداتوری خود گفت: در حال بررسی شرایط هستم تا تصمیم بگیرم، به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کنم یا خیر؟

در داخل دولت سیزدهم هم برخی تلاش می‌کنند علاوه بر بذرپاش و زاکانی، احتمالاتی را برای کاندیداتوری غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و محسن منصوری معاون اجرایی، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، محسن رضایی دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، حجت عبدالملکی رئیس سازمان مناطق آزاد و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی را مطرح کنند، اما در میان این گزینه‌ها محتمل‌ترین و جدی ترین گزینه محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور فقید و سرپرست فعلی نهاد ریاست جمهوری است که حرف و حدیث‌های جدی برای کاندیداتوری او در این چند روز مطرح شده است؛ برخی با استناد به اصل ۱۳۱ قانون اساسی این مساله را مطرح می‌کنند که مخبر به عنوان یکی از اعضای هیات سه نفره برگزارکننده انتخابات اجازه کاندیداتوری ندارد و برخی معتقدند مخبر در صورت کاندیداتوری می‌تواند از این هیات خارج شود.

در طیف دیگر اصولگرایان پرویز فتاح رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس، سردار حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان، غلامعلی حداد عادل، سردار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، سرلشکر عزیز جعفری هم مطرح هستند.

قالیباف که در انتخابات مجلس با اقبال کمتری نسبت به گذشته روبرو شد و در تهران چهارمین فرد راه یافته به مجلس دوازدهم بود این روز‌ها احتمال موفقیت خود برای کسب کرسی ریاست مجلس را خیلی کم‌رنگ‌تر از گذشته می‌بینید و بعید نیست در شرایط به وجود آمده شانس کسب پستی که تاکنون در رسیدن به آن ناکام بوده را بار دیگر امتحان کند.

در میان میانه‌رو‌ها اگرچه نام علی لاریجانی در صدر این لیست قرار دارد، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان او هم با سابقه رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بدون اطمینان از جان سالم به در بردن از فیلتر شورای نگهبان در این انتخابات نام‌نویسی نخواهد کرد.

شب گذشته نیز حساب کاربری رسمی علی لاریجانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اخبار دکتر علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب اسلامی، «صرفاً و تنها» از طریق مجاری رسمی ایشان منتشر می‌شود.»

در همین طیف اگرچه قدرترین داوطلب علی لاریجانی است، اما اسامی علی مطهری، علی شمخانی، محمد صدر، سید حسن قاضی زاده هاشمی، محمدباقر نوبخت، ناصر همتی، عباس آخوندی؛ علی اکبر صالحی، محمد شریعتمداری، محمد جواد آذری جهرمی، علی طیب‌نیا، عباس آخوندی، صالحی امیری و محمود واعظی دیده می‌شود.

در طیف اصلاح‌طلبان اگرچه اعلام شده که جبهه اصلاحات فردا در مورد انتخابات جلسه‌ای برگزار و نسبت به نقش‌آفرینی در آن تصمیم‌گیری خواهد کرد، اما اسامی قابل پیش‌بینی مورد حمایت اصلاح‌طلبان احتمالا اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، مجید انصاری، مسعود پزشکیان، علی ربیعی، محمد‌رضا عارف، مصطفی کواکبیان و شهیندخت مولاوردی خواهند بود.

نظر شما