شناسهٔ خبر: 66859304 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آنتونوف، خروج نیروهای روسیه از اوکراین را مردود دانست

امیرمحمد سهرابی

سفیر روسیه در آمریکا، بیانیه‌های دولت ایالات متحده مبنی بر «عدم آمادگی روسیه» برای مذاکرات صلح با اوکراین را تلاش عمدی جهت «وارونه‌سازی» روایت‌ها خواند و در عین حال تاکید کرد که عقب‌نشینی و خروج نیروهای مسلح فدراسیون روسیه از اوکراین رخ نخواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، همزمان با اینکه نیروهای اوکراینی در میدان نبرد با مشکلات متعددی از جمله کمبود نیرو و تجهیزات دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نیروهای روسیه دستاوردهایی را به دست می‌آورند و به پیشروی خود ادامه می‌دهند. هم‌چنین با گذشت بیش از ۲ سال از جنگ اوکراین، هنوز هیچ چشم‌انداز صلحی به دلیل موضع غرب در قبال کی‌یف و ارسال مداوم تسلیحات وجود ندارد.

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا به نشریه نیوزویک گفت: «نمایندگان دولت ایالات متحده بیانیه‌های ادعایی را درخصوص اینکه روسیه آمادگی شروع مذاکرات صلح با اوکراین را ندارد، منتشر می‌کنند که به نظر ما این بیانیه‌ها تلاش عمدی برای وارونه‌سازی همه چیز است.»

او همزمان با پیشروی نیروهای روسیه در خط مقدم تاکید کرد: «هیچ گفت‌وگویی پیرامون توقف درگیری وجود ندارد و رئیس‌جمهور روسیه چنین چیزی نگفته است. اجازه دهید تاکید کنیم که هرگونه توافق روسیه-اوکراین باید وضعیت این کشور را در نظر بگیرد. عقب‌نشینی و خروج نیروهای مسلح فدراسیون روسیه مردود است. اجازه دهید به شما قانون اساسی روسیه را یادآوری کنم؛ مرزهای کشور ما، که شامل قسمت‌های جدید است، به وضوح مشخص می‌باشند.»

این مرزها به نقطه‌ اصلی اختلافات میان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بدل شده است.

چهار منطقه «زاپوریژیا، دونتسک، لوهانسک و خرسون» که بخشی از خاک اوکراین محسوب می‌شدند، در اواخر سال ۲۰۲۲ با برگزاری همه‌پرسی توسط نیروهای روسیه، به خاک این کشور ضمیمه شدند.

سفیر روسیه در آمریکا در ادامه گفت‌وگویش با نیوزویک افزود: «رئیس‌جمهور پوتین خاطر نشان کرده که فدراسیون روسیه به تضمین‌های امنیتی ملموس و قانونی نیاز دارد اما براساس وضعیت کنونی اوکراین، معلوم نیست دقیقا چه کسی می‌تواند سند را امضا کند. زلنسکی مشروعیت خود را از دست داده است و باید پیرامون این مسئله جدی گفت‌وگو شود.»

دوره ریاست زلنسکی هفته گذشته به پایان رسید و پیشتر قرار بود انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین در تاریخ ۳۱ مارس برگزار شود اما ولودیمیر زلنسکی آن را به دلیل حکومت نظامی و درگیری با روسیه لغو کرد و گفت: «ما باید بدانیم که اکنون زمان دفاع و زمان نبرد است. معتقدم که اکنون زمان مناسبی برای انتخابات نیست.»

دولت جو بایدن بارها تاکید کرده است که هیچگونه مذاکراتی را که دولت اوکراین در آن حضور نداشته باشد، دنبال نخواهد کرد. این درحالیست که چند روز پیش چهار منبع روسی به خبرگزاری رویترز گفتند رئیس‌جمهور روسیه آماده است تا جنگ در اوکراین را با یک آتش‌بس قابل مذاکره که خطوط کنونی میدان جنگ را به رسمیت می‌شناسد، متوقف کند و عنوان کردند که او آماده است در صورت عدم پاسخگویی کی‌یف و غرب، در این زمینه مبارزه کند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در پاسخ به درخواست برای اظهار نظر گفت که پوتین بارها به صراحت اعلام کرده که روسیه برای دستیابی به اهدافش آماده گفت‌وگو است و گفت که این کشور «جنگ ابدی» نمی‌خواهد.

هنوز مسئله صلح برای جنگ اوکراین مطرح نیست و متحدان این کشور به جای تمرکز بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز، به ارسال مداوم تسلیحات به کی‌یف ادامه می‌دهند. البته کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس قرار است از تاریخ ۱۵ الی ۱۶ ژوئن (۲۶ الی ۲۷ خرداد) با حضور تقریبا ۱۰۰ کشور برگزار شود.

زلنسکی در نوامبر ۲۰۲۲ ابتکار ۱۰ ماده‌ای به اصطلاح صلح خود موسوم به «فرمول صلح» را معرفی کرد. این طرح شامل تبادل کامل زندانیان با روسیه، تضمین‌های امنیتی برای اوکراین و بازگشت به مرزهای پیش از ۲۰۱۴ بود. مسکو بارها گفته است که از مذاکرات صلح مادامی که کی‌‎یف مرزبندی‌های جدید ارتش روسیه از آغاز این جنگ را به رسمیت بشناسد، حمایت می‌کند.

آناتولی آنتونوف به نوبه خود این کنفرانس صلح را که مسکو در آن دعوت نشده، رد کرد و گفت: «در واقع، این ابتکار چیزی جز توهین نیست و صرفا برای منحرف کردن جامعه جهانی از مشکلات کلیدی طراحی شده است.»

وی در پایان تصریح کرد: «اگر پیشنهادات روسیه برای مذاکرات صلح مجددا توسط واشنگتن نادیده گرفته شوند، اوکراینی‌ها زمین‌های بیشتری را که اکنون در اختیار دارند، از دست خواهند داد.»

انتهای پیام

نظر شما