شناسهٔ خبر: 66858223 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برداشت پیله‌تر ابریشم در گلستان آغاز شد

گنبدکاووس- ایرنا- رییس اداره امور دام مدیریت جهادکشاورزی مینودشت از آغاز برداشت پیله‌تر ابریشم در این شهرستان به عنوان مرکز اصلی تولید این محصول و دیگر شهرهای گلستان خبر داد و پیش‌بینی کرد امسال حدود ۲۵۰ تن پیله‌تر در گلستان تولید شود.

صاحب‌خبر -

احیا شیردل روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال قیمت خرید توافقی هر کیلوگرم پیله‌تر ابریشم با توجه به کیفیت آن حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است.

وی یادآور شد: امسال هفت هزار و ۳۰۰ جعبه تخم نوغان بین چهار هزار و ۵۰۰ خانوار در شهرهای مختلف گلستان از جمله مینودشت، کلاله، مراوه‌تپه، رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس، علی‌آبادکتول و گرگان توزیع شد.

رییس اداره امور دام مدیریت جهادکشاورزی مینودشت ادامه داد: فصل برداشت پیله‌تر ابریشم تا ۱۵ تیرماه جاری ادامه دارد.

شیردل گفت: ۶۰ درصد پرورش دهندگان این محصول در استان گلستان معادل ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در مینودشت فعالیت دارند.

وی افزود: پرورش کرم ابریشم از اوایل بهار با شکوفایی درختان توت آغاز و پس از یک دوره ۳۵ تا ۴۵ روزه، برداشت پیله‌تر آغاز می‌شود.

برداشت پیله‌تر ابریشم در گلستان آغاز شد

به گزارش ایرنا، نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم هر ساله از اوایل اردیبهشت با شکوفایی درختان توت در شهرهای مستعد این حوزه در استان گلستان آغاز می شود.

در استان گلستان نوغانداری بیشتر به صورت سنتی صورت می گیرد و در سال‌های اخیر تلاش شده که این محصول به سمت صنعتی شدن پیش برود.

۹۰ درصد تولید پیله‌تر ابریشم گلستان برای فرآوری به استان خراسان رضوی ارسال می‌شود که سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی صنایع تبدیلی در منطقه علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای تولیدکنندگان، به ایجاد فرصت‌های شغلی در منطقه منجر خواهد شد.

با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله‌تر ابریشم تولید می‌شود و به گفته کارشناسان این حوزه از هر پنج کیلوگرم پیله‌تر پس از فرآوری، یک کیلوگرم نخ ابریشم خام نیز به دست می آید که کاربرد آن در صنعت فرش و منسوجات ابریشمی است.

گلستان در تولید پیله تر ابریشم بعد از گیلان و خراسان رضوی رتبه سوم کشوری را دارد.

نظر شما