شناسهٔ خبر: 66857879 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

​​​​​​​عزم دولت برای بازآفرینی شهری/ سکونت‌گاه‌های غیررسمی در زنجان بهسازی می‌شود

شهرستان زنجان با هشت سکونتگاه غیررسمی با مشکلات بزرگی دست‌وپنجه نرم می‌کند و این سکونتگاه‌ها به بستری برای افزایش آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده‌ است؛ به گفته کارشناسان اجرای طرح بازآفرینی شهری و بهسازی این مکان‌ها علاج رفع این مشکلات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، در دهه‌های اخیر شهرنشینی در ایران رشد شتابانی پیدا کرد و به دنبال آن محلات حاشیه‌ای و سکونتگاه‌هایی با اسکان غیررسمی در شهرها شکل گرفت.

شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیررسمی پدیده‌ای است که در نتیجه جریان شهرنشینی شتابان دهه‌های اخیر و به‌دنبال مهاجرت بیش از حد از روستاها به شهرها در بیشتر کشورهای جهان، به‌ویژه کشورهای جهان سوم به وجود آمده است، امروزه این پدیده به‌عنوان یک چالش عمده اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره، دامن‌گیر بسیاری از شهرهای کشورمان شده است و این پدیده در شهر زنجان نیز همچون بسیاری از شهرهای کشور با جولان می‌دهد.

طبق بررسی‌های انجام شده، سکونتگاه‌های غیررسمی به بستری برای بسیاری از آسیب‌های اجتماعی همچون توزیع مواد مخدر تبدیل می‌شود و از طرفی کمبود مکان‌های تفریحی در این مکان‌ها که بیشتر در حاشیه‌ها شکل می‌گیرند، بر گسترش این آسیب‌ها می‌افزاید، از این رو تلاش برای ارتقای کیفیت محیطی، ساماندهی فضا و افزایش زیست‌پذیری در این سکونتگاه‌ها باید به‌طور ویژه مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

در شهرستان زنجان طبق بررسی‌های به عمل آمده، هشت سکونتگاه غیررسمی وجود دارد که در نقاط مختلف شهر پراکنده هستند که در حدود ۱۲ درصد از جمعیت این شهرستان در همین سکونتگاه‌ها زندگی می‌کنند.

​​​​​​​عزم دولت برای بازآفرینی شهری/ سکونت‌گاه‌های غیررسمی در زنجان بهسازی می‌شود

مجموع مساحت سکونتگاه‌های غیر رسمی استان زنجان ۴۵۶ هکتار است

جعفر قزوینیان، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان می‌گوید: در حال حاضر ۱۱ سکونتگاه غیررسمی در شهرهای زنجان، ابهر و قیدار وجود دارد و مجموع مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی استان ۴۵۶ هکتار است.

وی با بیان اینکه در شهر زنجان هشت محله هدف بازآفرینی شهری (سکونتگاه غیررسمی) وجود دارد، می‌افزاید: این تعداد جزو محدوده شهری زنجان است و خارج از محدوده شهری نیستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه اسلام‌آباد و نجف‌آباد بزرگ‌ترین سکونتگاه‌های ناکارآمد زنجان هستند که ۹۰ درصد کل بافت‌های ناکارآمد را در بر می‌گیرند، ادامه می‌دهد: اسلام‌آباد مشکل سند دارد و باید با رفع این مشکل ریزدانه‌ها تجمیع شود و مساحت نجف‌آباد نیز ۸۰ هکتار است که بیش از ۲۵ هزار نفر در آن ساکن هستند.

وی با بیان اینکه در اجرا و ساخت پروژه‌های مختلفی همچون کتابخانه، ورزشگاه، فضای سبز و پارک در محلات هدف در شهر زنجان در کنار شهرداری و دستگاه‌هایی اجرایی هستیم، اضافه می‌کند: بخشی از کمک شرکت بازآفرینی شهری در این محلات در قالب تخصیص قیر برای شهرداری‌ها است که بخشی از معابر در سکونتگاه‌های غیررسمی به‌صورت خاکی است که با تخصیص قیر به اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان این قیر رایگان به شهرداری شهر زنجان تحویل داده می‌شود.

قزوینیان می‌گوید: محله‌های اسلام‌آباد، نجف‌آباد، سایان، خاندره، شهدا، فاطمیه، گوجیک‌آباد و کوی فلسطین، سکونتگاه‌های غیررسمی در شهر زنجان است و محله حسین‌آباد و شریف‌آباد در ابهر و کوی شریعتی در قیدار نیز جزو سکونتگاه‌های غیررسمی است و جمعیت ساکن در محلات غیررسمی شهر زنجان ۱۲.۲۴ درصد جمعیت کل شهر را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های بازآفرینی، طرح بازآفرینی کوی فلسطین، ساماندهی کوی فاطمیه، طرح توسعه مجموعه اقامتی، خدماتی و گردشگری حاج داداش و تعریف پروژه‌های محرک توسعه برای کوی وحدت از اقدامات و برنامه‌های ستاد بازآفرینی برای شهر زنجان است، ادامه می‌دهد: ستاد بازآفرینی شهری در استان تشکیل شده است و اهدافی همچون احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را در دستور کار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به ساخت مسکن در این مناطق تصریح می‌کرد: سهم استان زنجان برای تولید مسکن در محلات هدف بازآفرینی ۹ هزار و ۲۱ واحد مسکونی است.

​​​​​​​عزم دولت برای بازآفرینی شهری/ سکونت‌گاه‌های غیررسمی در زنجان بهسازی می‌شود

صدور پروانه ساختمانی در محلات بافت فرسوده افزایش پیدا کند

محسن افشارچی، استاندار زنجان با بیان اینکه برای ساماندهی بافت‌های فرسوده مشوق‌ها و بسته‌های مالی خوبی تعریف شده است، می‌گوید: مردم اطلاع کافی از این مشوق‌ها ندارند و باید اطلاع‌رسانی درباره آن تقویت شود.

وی با اشاره به صدور پروانه ساختمانی در محلات بافت فرسوده می‌افزاید: باید در ماه‌های آینده حجم صدور پروانه‌های ساختمانی در بافت‌های فرسوده افزایش پیدا کند، چراکه با این کار هم حجم تولید مسکن بالا می‌رود و هم تعداد واحدهای مسکونی مقاوم بیشتر می‌شود.

استاندار زنجان تاکید می‌کند: افزایش کیفیت زندگی شهری از مزایای نوسازی بافت‌های فرسوده است و از این طریق گشایش‌های ترافیکی نیز در شهر اتفاق می‌افتد.

لزوم تأمین خدمات در سکونتگاه‌های غیررسمی در شهر زنجان

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ترویج بسته تشویقی شهرسازانه نوسازی بافت‌های فرسوده شهری از تأکیدات مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران است، می‌گوید: استفاده از این بسته تشویقی در بسیاری از استان‌ها منجر به افزایش صدور پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده شده است.

وی می‌افزاید: منطقه اسلام‌آباد در شهر زنجان هر چند جزو بافت فرسوده محسوب نمی‌شوند، اما از آنجا که بر اساس اصول شهرسازی ساخته نشده است با مشکلات بسیاری مواجه بوده است و جمعیت بالایی نیز دارند و باید نظم شهری به این مناطق تزریق شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تأمین خدمات در سکونتگاه‌های غیررسمی در شهر زنجان تصریح کرد: توجه به این مهم باید در دستور کار مسئولان استانی و شهری قرار بگیرد.

منصور سلطانی‌محمدی، معاون شهرسازی شهردار زنجان نیز با اشاره به ارائه بسته‌های تشویقی ساخت در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده شهری می‌گوید: در این بسته تشویقی، افزایش تراکم، کاهش ضریب پارکینگ مورد نیاز، احداث طبقه هم‌کف به‌صورت تجاری در برخی محورها، افزایش تراکم در صورت تجمیع قطعات ریزدانه در نظر گرفته شده است و یکی از کامل‌ترین بسته‌های تشویقی کشور در حوزه بازآفرینی شهری محسوب می‌شود.

سلطانی‌محمدی می‌افزاید: این بسته تشویقی ویژه محدوده مصوب بافت فرسوده شهری (به‌جز بافت تاریخی) و همین‌طور بافت ناکارآمد شهری-گونه سکونتگاه‌های غیررسمی در چهار گروه تشویقی تجمیع قطعات مسکونی در بافت فرسوده است.

نظر شما