شناسهٔ خبر: 66857868 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس کل دادگستری البرز:

۲۲.۳۳ درصد مقابله با تغییر کاربری اراضی کشور مربوط به البرز است

کرج - ایرنا - رییس کل دادگستری البرز با بیان اینکه یک پنجم اقدامات مقابله با تغییر کاربری اراضی ملی و کشاورزی کشور مربوط به این استان است، اعلام کرد: ۲۲.۳۳ درصد طرح مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ملی کشور طی سال گذشته در البرز اجرا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از دادگستری البرز، "حسین فاضلی هریکندی " روز یکشنبه در نخستین جلسه«شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز به بیان برخی اقدامات شاخص دادگستری کل استان در حوزه حقوق عامه پرداخت و تصریح کرد: انجام این اقدامات در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی و دستورات رییس قوه قضائیه بوده است و بدون تلاش و همکاری دستگاه های عضو شورا محقق نمی‌شد.

وی در تبیین وضعیت مقابله با تغییر کاربری‌های اراضی زراعی و باغی استان البرز گفت: از تعداد ۴۰هزار و۷۹۳ نقطه و مکان در معرض تغییر کاربری غیرمجاز کل کشور که در سال ۱۴۰۲ از تغییر کاربری آن جلوگیری و مقابله شده است، تعداد ۹ هزار و ۱۱۲ نقطه معادل ۲۲.۳۳ درصد، یعنی بیش از یک پنجم اقداماتی که در حوزه مقابله‌ با تغییرکاربری در کل کشور انجام شده در استان البرز بوده است.

فاضلی هریکندی با اشاره به سفر فروردین سال گذشته رییس قوه قضائیه به استان البرز و یکی از مصوبات این سفر با عنوان «بهره گیری کامل از ظرفیت‌های مردمی در جهت رفع مسائل و مشکلات از جمله جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی زراعی و حفظ اراضی ملی»، یادآور شد: در این راستا، اقدامات متعددی در حوزه فعالیت‌های «قرارگاه صیانت از حقوق بیت المال و مقابله با تغییر کاربری استان البرز» یعنی مقابله با چاه‌های غیرمجاز، تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی، حفاظت از محیط زیست، اراضی ملی و آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها انجام گرفت.

آزادسازی ۴۵ هکتار از بستر رودخانه‌های البرز

۲۲.۳۳ درصد مقابله با تغییر کاربری اراضی کشور مربوط به البرز است

رییس کل دادگستری البرز با اعلام آزادسازی و رفع تصرف از اراضی ملی با اجرای قانون و اجرای آرای قطعی دادگاه‌های استان به وسعت ۱۳۰ هکتار طی سال گذشته، اضافه کرد: در زمینه آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌های استان نیز در راستای اجرای کامل دستورات دی ماه سال ۱۴۰۰ رییس قوه قضائیه، مبنی بر آزادسازی بستر رودخانه کرج، در سال قبل بیش از ۳۰ هکتار از رودخانه‌های استان البرز به طول ۱۱ کیلومتر رفع تصرف شد و به این ترتیب از زمان صدور دستور آزادسازی تاکنون، حدود ۴۵ هکتار از بستر رودخانه‌های استان به طول ۲۰ کیلومتر آزادسازی شده است.

احداث پارکرود در ۲ بخش

فاضلی هریکندی با تبیین اینکه یکی از نتایج آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها طبق دستور رییس قوه قضائیه، امکان بهره‌مندی عموم از این موهبت‌های الهی بوده است به پیگیری احداث تفرجگاه در محدوده‌های آزادسازی شده اشاره کرد و گفت: بخش اول تفرجگاه ساحلی در بخشی از اراضی آزاد شده رودخانه کرج برای استفاده عموم مردم با عنوان «پارکرود» به مساحت ۱۲ هزار متر مربع و به طول یک کیلومتر در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید.

وی اعلام کرد: بخش دوم این تفرجگاه نیز به مساحت 2 هکتار و به طول هزار و ۶۰۰ متر مربع در حال احداث است و طبق وعده مدیران شهری کرج در نیمه اول سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

صدور اسناد رودخانه‌های استان البرز

۲۲.۳۳ درصد مقابله با تغییر کاربری اراضی کشور مربوط به البرز است

فاضلی هریکندی به برخی دیگر از اقدامات دادگستری کل استان در کنار پیگیری آزادسازی رودخانه‌ها اشاره کرد که با همکاری دستگاه‌های اجرایی به ویژه شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل منابع طبیعی و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان البرز محقق شد و افزود: در تیرماه سال قبل، اسناد مالکیت حدنگار بستر تمام مسیر رودخانه کرج، حد فاصل سه راهی دیزین تا پل فردیس به طول ۷۴ کیلومتر و به مساحت یک هزارو60 هکتار در ۳۰ برگ به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی شرکت آب منطقه‌ای استان البرز صادر و تحویل شد.

وی یکی از دستاوردهای مهم صدور سند رودخانه کرج را در حوزه پیشگیری دانست و اضافه کرد: با توجه به مکان ‌محور بودن اسناد و وجود مختصات نقطه‌ای، قابلیت پایش و کنترل دقیق محدوده بستر رودخانه کرج به منظور پیشگیری و مقابله به هنگام با تصرفات احتمالی در آینده طرح دعوی یا شکایت مقتضی نسبت به تصرفات غیرقانونی، از ویژگی‌های اسناد کاداستری صادر شده است.

رییس کل دادگستری استان البرز گفت: تکمیل صدور اسناد رودخانه شور و نیز صدور اسناد تالاب صالحیه به نام دولت در دست اقدام است .

آزادسازی نزدیک به ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی

فاضلی هریکندی دیگر اقدام انجام شده با پیگیری‌های دستگاه قضایی استان را مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی به وسعت ۱۲ هزار و ۸۷۰ هکتار عنوان کرد و گفت: ارزش کل اراضی آزادسازی شده بیش از پنج میلیون و140 هزار میلیارد ریال است که بیشتر در مراحل اولیه تفکیک، قطعه بندی و دیوارکشی بودند؛ در مقایسه با سال۱۴۰۱، حجم آزادسازی‌ها و مقابله با تغییر کاربری‌ها به لحاظ مساحت، رشد ۷۶ درصدی و به لحاظ تعداد نقاط آزاد شده، افزایش ۳۲ درصدی داشته است.

مسئولیت دستگاه‌های متولی و مردم برای مقابله با تغییر کاربری

رییس شورای قضایی استان البرز در ادامه با تصریح بر اینکه با وجود آمار بالای آزادسازی‌ها در استان، انتظارت عموم، مقابله به موقع با تغییر کاربری‌ها از سوی دستگاه‌های متولی و مسئول است، رعایت قوانین و مقررات از سوی مردم را هم لازم دانست و اشاره نمود: در برخی موارد به رغم اخطار و یا جلوگیری اولیه از تغییرکاربری غیرمجاز و حتی پس از تخریب ساخت و سازها، همان اراضی دوباره و گاهی به صورت مکرر از سوی افراد سودجو مورد تغییر کاربری قرار می‌گیرد.

هشدار نسبت به فعالیت اصناف فاقد مجوز در حوزه بهداشت

فاضلی هریکندی همچنین با انتقاد از نحوه نظارت اصناف و دستگاه‌های متولی در حوزه بهداشت غذایی مردم که نمود آن فعالیت واحدهای صنفی فاقد مجوز است، بیان کرد: فعالیت بدون اخذ مجوزهای قانونی، پذیرفتنی نیست اتاق اصناف استان البرز با رعایت اولویت بندی نسبت به برخورد با این اصناف اقدام کند.

تشکیل کارگروه رفع اختلافات و مشکلات احتمالی صدور اسناد رودخانه‌ها

«حسن مددی»، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در این نشست در گزارشی به اقدامات انجام شده در راستای مصوبات جلسه پیشین پرداخت و گفت: تشکیل کارگروه رفع اختلافات و مشکلات احتمالی صدور اسناد رودخانه‌ها به عنوان مقدمه آزادسازی حریم و بستر رودخانه های استان؛ اعلام برنامه زمانبندی مقدمات و اقدامات جهت اخذ اسناد کلیه رودخانه های استان از جمله رودخانه های «کرج»، «کردان»، «شور» از جمله اقدامات در راستای مصوبات نشست پیشین بوده است.

وی اضافه کرد: تاکنون اسناد پنج هزارو ۸۸۱ هکتار از رودخانه های استان در قالب ۱۲۷ سند صادر شده است که شامل رودخانه کرج، شور و شاهرود است و طبق برنامه زمانبندی طی ۶ ماه نخست سال جاری حدود ۵۰۰ کیلومتر دیگر از اسناد رودخانه‌ها از جمله کردان، برغان و سرشاخه های دیگر رودخانه کرج صادر خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در راستای مصوبات هشتگانه جلسه پیشین به محورهایی از قبیل پیگیری اقدامات در راستای ساماندهی صنوف غیرمجاز و نظارت بر اجرای قانون نظام صنفی با تشکیل کمیته تخصصی، تشکیل کارگروه تخصصی به منظور حفظ و حراست از منابع آبی، ابلاغ اهمیت کنترل مصرف آب به حوزه‌های قضایی و لحاظ مساعدت‌های قانونی در این زمینه پرداخت.

یک هزارو ۷۵۰ چاه مسدود می‌شود

۲۲.۳۳ درصد مقابله با تغییر کاربری اراضی کشور مربوط به البرز است

«داود نجفیان» مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌های استان از جمله کرج، شور و شاهرود اعلام کرد که طبق برنامه ریزی انجام شده در سال جاری، انسداد چاه‌های غیرمجاز از ۹۹۰ حلقه چاه به یک هزارو ۷۵۰ مورد خواهد رسید.

«مجید درگی» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز دیگر سخنران این نشست بود که با ارائه گزارشی به ریشه‌یابی علل تبدیل تالاب صالحیه از شرایط گذشته به وضعیت کنونی پرداخت و عواملی از جمله کاهش بارندگی، ورود پساب‌های صنعتی، برداشت بی‌رویه در بالادست و چرای غیرمجاز دام‌ها را موثر دانست.

وی با اعلام آمادگی برای مقدمات انتقال سند مالکیت تالاب صالحیه به محیط زیست، ابراز امیدواری کرد با تخصیص اعتبارات و همچنین اجرای برنامه‌های تدوین شده، احیا این تالاب اجرایی شود.

نظر شما