شناسهٔ خبر: 66857166 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سیدصولت مرتضوی:

اهمیت توجه به دستمزد عادلانه و حفظ حرمت کارگر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش ملی کار تصریح کرد: باید به دستمزد عادلانه و حفظ حرمت کارگر بیندیشیم چراکه اگر حال کارگر خوب باشد، حال جامعه خوب خواهدشد.

صاحب‌خبر -

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعیبه گزارش خبرنگار ایکنا، هشتمین همایش ملی کار، امروز ششم خردادماه با حضور سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده دولت و نمایندگان گروه‌های کارگری و کارفرمایی در مجموعه فرهنگی _ ورزشی تلاش برگزار شد.

وی در این همایش با اشاره به شهادت آیت‌الله رئیسی، گفت: جهان اسلام شخصیت کم نظیری را از دست داد. در جلسات مختلفی که مهمانان خارجی را استقبال و بدرقه کردیم اوصاف شهید آیت‌الله رئیسی را از زبان آنها شنیدیم، اما وقتی که با امیر قطر و نخست وزیر این کشور محضر ولی امر مسلمین جهان مشرف شدیم، رهبر معظم انقلاب فرمودند: گرچه ما شخصیت جامع‌الاطرافی را از دست دادیم، اما امورات کشور به احسن وجه مدیریت می‌شود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی شخصیتی جامع‌الاطراف بود، افزود: من کسی نیستم که در وصف او سخن بگویم، اما به عنوان کوچک‌ترین همراه ایشان که این همراهی حدود بیست سال قدمت دارد، در جریان موضوعات خرد و کلان کشور بود و به لحاظ تجربیاتی که حدود یک دهه در بازرسی کل کشور داشت، تمام زوایای پیدا و پنهان و نقاط ضعف و قوت دستگاه‌ها و نیازهای جمهوری اسلامی ایران را می‌دانست. 

مرتضوی ادامه داد: از حیث شناخت بر جهان، روانشناسی سیاسی آیت‌الله رئیسی منحصربه‌فرد بود. با دشمنان جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی آنچنان مقتدرانه برخورد کرد که به اذعان خودشان گزینه‌ها از رو و زیر میز کنار رفت و تنها گزینه مذاکره شرافتمندانه ماند. سیاست اخم و لبخند را تبدیل به سیاست عزت، حکمت و مصلحت کرد. ارتباط گسترده با کشورهای همسایه، شکستن ابهت استکبار جهانی و به خاک ذلت کشاندن رژیم صهیونیستی و ... از جمله اقدات مهم وی بود.

مرتضوی اظهار کرد: خدا به همه ما رحم کرد، آیت‌الله رئیسی نه صندوق خالی بلکه صندوق بدهکار را تحویل گرفت. با آمدن او، گزینه نظامی دشمن کنار رفت و فشار به سمت گزینه اقتصادی رفت و تلاش کرد با ایجاد نوسان بازار ارز تلاطم شدید ارزی به وجود آورند. وضع اقتصاد ما طوری نیست که دلار ۶۰ تومان باشد و هدفگذاری دشمنان قیمت‌های بالاتر بود، اما به فضل الهی دولت تلاش کرد و می‌کند که تعادل در اقتصاد را به وجود آورد. در حوزه فرهنگ، اخلاق، کار، رعایت حق‌الناس، توجه به زیردستان و ... نشان سید محرومان گرفت و در مأموریتی دشوار برای اقتصاد و دیپلماسی خارجی مظلومانه به شهادت رسید.

ابعاد حضور مردم برای کشورمان آرامش‌بخش است

وی تصریح کرد: در وصف آیت‌الله رئیسی باید بنویسند و بگویند و صاحبان اندیشه در حوزه هنر، فیلم و سریال از چنین شخصیتی که افتخار جهان ایران و اسلام بود، آثار هنری بسازند. حضور مردم را در مراسم تشییع شهدای خدمت دیدیم، ابعاد حضور مردم برای کشورمان آرامش‌بخش و دشمن‌شکن بود و از این حیث از همه مردم تشکر می‌کنم. ما شاهد حضور بی‌سابقه هیئت‌های خارجی و تغییر رفتار و گفتمان سیاسی آنها از جمله تماس تلفنی بن‌سلمان با معاون اول رئیس جمهور که ضمن تسلیت و همدردی، برای توسعه همکاری ابراز علاقه کردند نیز بودیم؛ روحش شاد و راهش پررهرو باد.

وی در ادامه گفت: به عنوان عضوی از این دولت به ملت شریف ایران این اطمینان را می‌دهم که گرچه عزیز دل و بزرگمان را از دست دادیم، اما به فضل الهی با رهبری‌های داهیانه و هدایت منزل به منزل ایشان خللی در اداره امور کشور رخ نخواهد داد.

مرتضوی با بیان اینکه این همایش بیانگر مشارکت در سرنوشت و به منزله تلاش برای ایفای تعهدات جامعه ایران اسلامی در احراز شعار جهش تولید با مشارکت مردم است، گفت: قطعا بن مایه و سنگینی کار جهش تولید و مشارکت بر عهده جامعه کارگری و کارفرمایی است که خوشبختانه کانون‌های رسمی کارآفرینی را راه‌اندازی کردند و کارگران ایرانی به رغم اینکه می‌دانیم دارای مشکلات عدیده‌ای هستند اما کار را تکلیف می‌دانند و ان‌شاء‌الله جهش را هم شاهد خواهیم بود. 

عدم تبعیض در فرصت کاری مدنظر باشد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این همایش و گفت‌وگوی سه جانبه باید هم‌افزایی داشته و بدون تکروی باشد و خروجی این همایش زیست شرافتمندانه، عزتمندانه و عدالت محور باشد و هرگونه تصمیمی خلاف زیست شرافتمندانه و عدالت اجتماعی نباشد. باید به دستمزد عادلانه و به حفظ حرمت کارگر بیندیشیم. کارگر نور چشم است و باید سلامت و ایمنی کار و افزایش بهره‌وری و عدم تبعیض در فرصت کاری مدنظر باشد.

وی در ادامه به دیدار جامعه کارگری با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که اگر حال کارگر ایرانی خوب باشد، حال مردم خوب خواهد شد. از این رو باید آرامش، سلامت، آینده کارگر و تضمین تداوم اشتغال کارگر را فراهم کنیم تا باعث جلوگیری از تعطیلی کار و توسعه کارگاه شویم. دولت همه تلاش خود را می‌کند تا حال کارگر خوب باشد. البته تورم‌های سنواتی و افزایش‌هایی که صورت گرفته، نتوانسته حال کارگر را بهبود ببخشد، از این رو اولویت مهار تورم، توسعه کارگاه‌ها و ایمنی کار است تا حال کارگر خوب باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: اگر من را به عنوان یک طرف این گفت‌وگوی سه جانبه بدانید کم لطفی است، دولت یک جانب نیست ما مصلحت کشور و کارگر را می‌خواهیم. قانون گفته است وزیر کار به عنوان عضو شورای عالی کار است و نه نماینده دولت یا یک جانب‌ کار. وزیر کار نخ تسبیح است تا نظرات را به هم نزدیک کند. من وزیر کار و خادم و نوکر مردم هستم.

انتهای پیام

نظر شما