شناسهٔ خبر: 66856873 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بزرگترین طرح‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای آب یزد در دوران شهید جمهور رقم خورد

یزد- ایرنا- مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد با اشاره به طرح‌های مهم حوزه آب در دولت سیزدهم در این استان گفت: بزرگترین طرح‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای این حوزه در دوران شهید جمهور در این دیار رقم خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد، "جواد محجوبی"با اشاره به آغاز به کار بازار آب استان در دشت یزد - اردکان در اسفند ماه سال گذشته افزود: بازار آب یکی از راهکارهای مهم برای مدیریت عرضه و تقاضا و تأمین آب برای متقاضیان از محل بهره‌وری و کاهش اتلاف مصرف بهره‌برداران است.

وی هدف از راه اندازی بازار در استان را کاهش تنش آبی بخش کشاورزی، تولید و صنعتی، ارتقا بهره وری آب، کمک به احیا و تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از بازار غیررسمی آب دانست.

محجوبی به اقدامات حفاظتی شرکت در دولت سیزدهم اشاره و افزود: رشد تجهیز کنتورهای هوشمند چاه های کشاورزی از ۸۱ درصد به ۹۵ درصد و رشد کنتور هوشمند چاه های صنعتی از ۲۳ درصد به ۸۵ درصد از دستاوردهای دولت سیزدهم است.

رئیس هیات مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای یزد اظهار کرد: مطالعات تعیین حد بستر و حریم رودخانه ها به طول ۱۸۹ کیلومتر از رودخانه های استان انجام شده است.

محجوبی با اشاره به لایروبی ۸۰ کیومتری رودخانه های استان در دولت شهید خدمت گفت: انجام عملیات لایروبی رودخانه های استان باعث کاهش خطر و مدیریت سیل در استان شد ، همچنین ۸۰ واحد آلاینده شناسایی و اقدامات سازمانی و فراسازمانی جهت رفع آلودگی صورت گرفت.

وی با اشاره به پایش کیفیت ۱۰۰ منبع آب شرب در سطح استان، خاطر نشان کرد: جهت آگاهی و اطلاع رسانی از آلودگی منابع آب بروشور های مختلفی در این زمینه چاپ و توزیع شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد گفت: از سال ۱۴۰۰ و همزمان با شروع دولت مردمی سیزدهم، اجرای پروژه ارتقاء بهره وری این شرکت با جدیت آغاز شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد در ادامه با اشاره به اقدمات سازه ای بزرگ در زمینه زیرساخت آبی استان در دولت سیزدهم خبر داد تصریح کرد: طرح بزرگ انتقال خط اول آب خلیج فارس به استان یزد با تخصیص ۲۰ میلیون مترمکعب آب در سال جهت تامین آب صنعت استان در این دولت اجرا شده است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرائی فاز دوم طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به استان ، ۲۲ دی سال ۱۴۰۱ با حضور شهید جمهور در استان آغاز شد، افزود: با اجرای این طرح در فاز اول، ۲۰ میلیون متر مکعب آب تصفیه شده به استان یزد منتقل می شود که تاثیر به سزایی در حوزه شرب و صنعت دارد.

محجوبی به سد هرات اشاره کرد و گفت: سد مخزنی هرات با حجم ۲۳ میلیون مترمکعب و با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان به عنوان بزرگترین سد استان در دولت سیزدهم به سرانجام رسید.

وی با بیان اینکه سد هرات به عنوان اولین سد استان و تامین‌کننده آب مورد نیاز بخش کشاورزی و صنعت منطقه خوانسار و هرات است، افزود: باتوجه به موقعیت خاص مکانی این سد، بین ۲ استان یزد و فارس موضوع گردشگری آبی و احداث موزه آب در این سد در دستور کار قرار دارد.

محجوبی هدف از اجرای این پروژه را مهار سیلاب، تامین مطمئن حقابه کشاورزی و صنعت شهرستان خاتم و ایجاد پتانسیل گردشگری دانست.

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای استان یزد اضافه کرد: پروژه انتقال پساب شهر یزد به معدن سرب و روی مهدی آباد، در سال ۱۴۰۲ به طول ۱۰۰ کیلومتر و با اعتبار ۵ هزارمیلیارد ریال با توان بخش خصوصی اجرا شد.

وی گفت: این طرح بزرگ با ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه، آب مورد نیاز معادن و صنایع مربوطه را تامین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد به خط سبز آبرسان صنایع اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی این پروژه شامل احداث یک باب مخزن بتنی به حجم ۲ هزار مترمکعب و اجرای خط لوله GRP به طول ۲۲ کیلومتر با قطر ۵۰۰ میلیمتر است.

محجوبی با بیان اینکه هزینه اجرای عملیات این پروژه مبلغی بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان بوده است تصریح کرد: با بهره برداری از این پروژه در مجموع امکان انتقال ۱۵۰ لیتر بر ثانیه پساب وجود دارد.

رئیس هیات مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای یزد هدف از اجرای این پروژه را بازتخصیص آب صنعت از طریق جایگزینی پساب با آب کیفی در اختیار صنایع دانست.

محجوبی با بیان اینکه اجرای خط پدافندی یا اضطراری شرب به طول ۳۰ کیلومتر از طریق اتصال خط اول انتقال آب خلیج فارس به مخازن ذخیره آب شرب یکی از مهمترین پروژه های مهم آبی استان است، گفت: برای اجرای این پروژه که با حضور رئیس جمهور افتتاح شد ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شد.

رئیس هیات مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای یزد خاطر نشان کرد: یک باب مخزن ذخیره آب ۵۰ هزار متر مکعبی در دهه فجر سال ۱۴۰۱ افتتاح شد.

وی به دیگر مخازن ذخیره آب اشاره کرد و گفت: ۲ باب مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی در سنگاوی با پیشرفت ۹۹ درصدی و یک باب مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی دیگر با پیشرفت ۶۰ درصدی در حال ساخت است.

نظر شما