شناسهٔ خبر: 66856725 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرحی به نام "شهید جمهور"؛

رونق اشتغال‌زایی صنایع دستی پس از خشکسالی‌های پیاپی در فارس

شیراز - ایرنا - حالا که خشکسالی‌های پیاپی سبب تضعیف اقتصاد کشاورزی در برخی از شهرستان‌های فارس شده، بررسی‌های آمایشی این استان می‌گوید ، رونق صنایع دستی می‌تواند راهگشا باشد؛ اکنون طرحی برای آموزش، توسعه و ترویج اشتغال در این زمینه به نام "شهید جمهور" کلید خورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، فارس از گذشته یکی از قطب‌های کشاورزی ایران بوده و البته هنوز هم در برخی تولیدات کشاورزی چنین جایگاهی دارد، اما پس از خشکسالی‌های پی‌درپی فارس و آسیب دیدن کشاورزی برخی از شهرستان‌های این استان، اصل بهره‌وری می‌گوید باید اشتغال و اقتصاد را در مسیری حرکت داد که منابع آب به بهترین شکل مدیریت شود و در عین حال شاهد پویایی تولید و خلق درآمد برای جوامع بومی باشیم.

فارس قطب صنایع دستی کشور نیز هست، به گونه‌ای که ۸۰ رشته فعال در این استان وجود دارد و هر یک به نحوی قابلیت اقتصادی شدن، اشتغال‌آفرینی و خلق ثروت را دارند.

بررسی‌های آمایشی سرزمین نشان می‌دهد که صنایع دستی در فارس این قابلیت را دارد تا بخشی از تغییر اشتغال را در این استان هدایت کند و با ویژگی‌هایی شایسته توجه و مزیتی، پویایی و شکوفایی تولید را در جوامعی رقم بزند که اقتصادشان بیشتر بر پایه کشاورزی بنا بود.

رونق اشتغال‌زایی صنایع دستی پس از خشکسالی‌های پیاپی در فارس

رونق اشتغال مزیتی فارس مزین به نام شهید جمهور

برای تحقق این امر، طرحی پایلوت به نام "ایجاد مشاغل صنایع دستی شهید جمهور در فارس" کلید خورد؛ مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس در این رابطه گفت: اقدامات و عملکرد مردمی شهید جمهور در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برکسی پوشیده نیست و این طرح نیز راهی را برای ارتقای سطح خدمت رسانی بیشتر به عموم مردم را فراهم می‌کند.

به گفته محمدثابت اقلیدی این طرح با هدف کارآفرینی، توسعه، ترویج و رونق تولید صنایع دستی اجرایی شده و رونق تولید و فراهم سازی زمینه آشنایی مردم شهرستان با هنرهای سنتی و کسب درآمد و رونق اقتصادی از اهداف مهم آن است و به "جهش تولید با مشارکت مردم" می‌انجامد.

شهرستان خرامه نیز پایلوت اجرای این طرح شد و قرار است این طرح تاکیدی بر آموزش، ترویج، بازار سازی و تجارت انواع رشته‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی بنابر علایق و سلایق مردم این شهرستان باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس دلیل پایلوت شدن شهرستان خرامه برای اجرای این طرح را اینگونه توضیح داد: با توجه به اینکه کشاورزی در این شهرستان رونق داشته اما طی سال‌ها به دلیل خشکسالی‌ها عملا کشاورزی به ویژه تولید برنج از اقتصاد این منطقه حذف شده و لذا تغییر مشاغل به صنایع دستی تبدیل به فرصت خواهد شد.

او ادامه داد: بی تردید تولید و فروش صنایع دستی فرصت طلایی برای رونق اقتصادی مردم منطقه خواهد بود چرا که سرمایه گذاری در این حوزه به مراتب کمتر از دیگر مشاغل است و از طرفی با بازاریابی دقیق و فروش محصولات این هنرصنعت، سودآوری بالایی دارد.

گبه و قالی بافی از دیرباز صنایع دستی رایج خرامه بوده و اکنون نیز در طرح ایجاد مشاغل صنایع دستی دست‌بافته‌های داری به همراه خاتم، میناکاری هدف آموزش و ترویج قرار می گیرد.

رونق اشتغال‌زایی صنایع دستی پس از خشکسالی‌های پیاپی در فارس

بهره‌وری اقتصادی فارس از مسیر صنایع دستی

آنطور که معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای این طرح در نشست مسئولان و استاندار فارس با موضوع بهره‌وری تصمیم‌گیری شد.

بهزاد احمدی گفت: از آنجا که خشکسالی‌های متوالی بویژه به اقتصاد شهرستان‌هایی که اشتغال در آن بر کشاورزی استوار بوده، آسیب زده، یکی از راهکارها برای رفع این چالش بر اساس سند آمایش سرزمین آموزش و ترویج صنایع دستی است.

او ادامه داد: فارس در عرصه صنایع دستی جایگاهی بلند دارد و میزبان چند شهر و روستای ملی و جهانی صنایع دستی است؛ بنابراین در این زمینه دارای مزیت اقتصادی خواهد بود.

شناسایی شهرستان‌های هدف؛ خرامه پیشقدم شد

به گفته معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، پنج شهرستان هدف برای اجرای این طرح در مرحله نخست شناسایی شده؛ شهرستان‌هایی که اشتغال گردشگری آنها بر اثر خشکسالی رو به نابودی رفته و نیازمند تغییر مسیر هستند.

به گفته معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، پنج شهرستان هدف برای اجرای این طرح در مرحله نخست شناسایی شده؛ شهرستان‌هایی که اشتغال گردشگری آنها بر اثر خشکسالی رو به نابودی رفته و نیازمند تغییر مسیر هستند.

احمدی با بیان اینکه رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها با فرمانداران این شهرستان‌ها برای اجرا طرح ایجاد مشاغل صنایع دستی شهید جمهور آغاز شده، گفت: اجرا این طرح در شهرستان خرامه به عنوان پایلوت، با خرید مواد اولیه لازم آغاز شده است.

او معتقد است که کم هزینه بودن راه‌اندازی مشاغل صنایع دستی، امکان ایجاد مشاغل خانگی با آموزش‌های حرفه‌ای این حوزه و امکان فراهم کردن تسهیلات خرد برای متقاضیان نسبت به مشاغلی که نیازمند سرمایه اولیه بالایی هستند، از مزیت‌هایی است که سبب شد تا آموزش، توسعه و ترویج صنایع دستی به عنوان پایلوت تغییر مسیر اشتغال در فارس مورد توجه قرار گیرد.

رونق اشتغال‌زایی صنایع دستی پس از خشکسالی‌های پیاپی در فارس

آموزش و مواد اولیه از دولت، مشارکت و همت از مردم

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس درباره ساز و کار اجرای این طرح اشتغال‌آفرین، به ایرنا گفت: بر این اساس مربی و مواد اولیه برای آموزش تولید و فروش صنایع دستی از سوی این اداره‌کل تامین می‌شود و در اختیار هنرجویان متقاضی قرار می‌گیرد تا بدون صرف هزینه بتوانند آموزشهای حرفه‌ای را فراگیرند و سپس به این پشتوانه برای خود اشتغال‌زایی کنند.

او ادامه داد: تا پایان هفته گذشته همه مواد اولیه مورد نیاز ۲ رشته دست‌بافته‌های داری و خاتم‌کاری مانند دارقالی، پشم و خامه و مواد مورد نیاز تولید خاتم تهیه شده و آماده است و قرار است در گام نخست ۱۰۰ نفر طی سه ماه در شهرستان خرامه آموزش ببینند.

احمدی گفت:امکاناتی مانند دار قالی به مدت یکسال به هنرجویان امانت داده می‌شود تا در طول مدت مهارت آموزی و آمادگی برای اشتغال نیازمند صرف هزینه نباشند. امکاناتی مانند دار قالی به مدت یکسال به هنرجویان امانت داده می‌شود تا در طول مدت مهارت آموزی و آمادگی برای اشتغال نیازمند صرف هزینه نباشند.

به گفته او نام نویسی از متقاضیان تا دوشنبه هفته جاری انجام می‌شود و آموزش‌ها از ابتدای هفته آینده آغاز خواهد شد.

این تغییر مسیر برای رونق تولید و اشتغال مردم فارس از مسیر صنایع دستی در دیگر شهرهای آسیب دیده از خشکسالی نیز به همین ترتیب ادامه می‌یابد تا ضمن حفاظت و مدیریت منابع محدود آب، اقتصاد چند محصولی و مبتنی بر مشارکت مردم در تولید رنگ تحقق گیرد.

نظر شما