شناسهٔ خبر: 66856678 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جلوگیری از ابتلای ۳۰۰ نوزاد به عقب ماندگی ذهنی در دزفول

دزفول – ایرنا – معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: بیش از ۴۲ هزار نوزاد سه تا پنج روزه در این شهرستان مورد غربالگری کم کاری تیرویید نوزادی قرار گرفتند که از این تعداد۳۰۰ بیمار مبتلا شناسایی و مانع از ابتلای انها به عقب ماندگی ذهنی شد.

صاحب‌خبر -

مهشید عصار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز هفته اطلاع رسانی تیرویید با تاکید بر اهمیت شناسایی زودهنگام ابتلای کودکان به کم کاری تیروئید بیان کرد: کم کاری تیرویید نوزاد یکی از شایع‌ترین علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی در کودکان است.

وی افزود: کمک کاری تیروئید به طور معمول در بدو تولد بدون علامت است به همین دلیل بخش بهداشت بر غربالگری تیرویید در تمام نوزادان سه تا پنج روزه تاکید زیادی دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهارکرد: خوشبختانه با شناسایی به موقع نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید و همچنین پیگیری و ارجاع فوری این نوزادان توسط مراکز خدمات جامع سلامت، درمان این نوزادان به موقع آغاز و از ابتلای حتمی به عارضه عقب ماندگی ذهنی جلوگیری شد.

کم کاری تیروئید منجر به عقب ماندگی ذهنی نوزاد می‌شود

عصار گفت: عوارض غیرقابل برگشت بیماری کم‌کاری تیرویید نوزادی براساس میزان شدت آن بسیار زیاده است وعلاوه بر عقب ماندگی ذهنی می‌تواند به کم شنوایی، کوتاهی قد و افت تحصیلی نیز منجر شود.

وی با اشاره به آغاز کمپین اطلاع رسانی غربالگری تیرویید ادامه داد: کمپین آگاه سازی جامعه که طی این هفته در تمام واحدهای بهداشتی شهرستان دزفول آغاز شده در خصوص اهمیت پیشگیری، کنترل و درمان به موقع اختلالات تیروییدی، برنامه‌های آموزشی متنوعی برای گروه‌های هدف عموم مردم و زنان باردار در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، غربالگری نوزادان در سه تا پنج روزگی در مرکز نمونه گیری واقع در مرکز خدمات جامع سلامت شهری رفیعیان به آدرس میدان بهاران، نبش خیابان بهاران ۲ همه روزه در حال انجام است.

از پنجم تا ۱۱خرداد به نام هفته هفته اطلاع رسانی تیرویید نامگذاری شده است.

دزفول دارای ۹ مرکز خدمات جامع سلامت شامل ۲ مرکز در شهر دزفول و هفت مرکز در شهرهای تابعه این شهرستان است. مراکز خدمات جامع سلامت شمس آباد، صفی آباد، میانرود، سیاه منصور، خیبر، سردشت و باغچه بان مشغول ارایه خدمات بهداشتی و درمانی است.

۲ مرکز خدمات جامع سلامت شهر دزفول شامل مرکز خدمات جامع سلامت شماره یک (خیابان اقبال لاهوری بین آفرینش و هجرت) و مرکز جامع سلامت شماره ۲ (بلوار ولی عصر، میدان بهاران، نبش بهاران ۲) است.

نظر شما