شناسهٔ خبر: 66856589 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طعم شیرین فرزندآوری در خراسان‌شمالی با عدالت درمانی شهید خدمت

بجنورد- ایرنا- تکمیل و تجهیز تنها مرکز درمان ناباروری خراسان شمالی از اقدامات ماندگار شهید خدمت برای زوج نابارور استان بود که موجب شده بسیاری از خانواده های این خطه طعم شیرین فرزندآوری را بچشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گرچه برخی خانواده ها به دلایل مسایل مادی، اجتماعی و یا فرهنگی تمایلی به فرزندآوری ندارند اما کم نیستند خانواده هایی که داشتن تنها یک فرزند برای آنها رویا شده است.

آنها برای صاحب فرزندن متوسل به روش های درمانی به روز می شوند و معمولا بسیاری از استان ها این توانمندی را برای تحقق رویای زوج نابارور را ندارند به گونه ای که مجبورند برای چشیدن طعم شیرین فرزندآوری آواره کلان شهرها و پایتخت شوند.

خراسان شمالی نیز از استان هایی است که پیش از روی کار آمدن دولت آیت الله سیدابراهیم رییسی از این ظرفیت درمانی بی بهره بود تا جایی که این امر زوج های جوان استان را در مسیر درمان به کلان های شهرهای تهران و مشهد می کشاند و هزینه گزافی را نیز بر آنها تحمیل می کرد.

مسوولان درمان خراسان شمالی نیز بر این امر اذعان داشتند که به دلیل نبود تجهیزات درمان در استان، سالانه زوج‌های زیادی برای ادامه راه درمان ناباروری خود مجبور به خروج از استان می شوند که گاها متاسفانه چالش‌های این موضوع روند درمان آن‌ها را متوقف می کرد اما با عدالت درمانی شهید خدمت اکنون رویای آنها در استان محقق می شود.

ساختمان مرکز درمان ناباروری بجنورد در سال ۱۳۹۷ احداث و بخشی از تجهیزات این مرکز تهیه شده بود اما به‌دلیل نبود تجهیزات، خدمات ارایه شده در آن مرکز درمانی به روش ابتدایی بود که با سیاستگذاری های هدفمند شهید جمهور در حوزه درمان و تخصیص اعتبارت، تجهیزات این مرکز درمانی بعد از سال ها بلاتکلیفی خریداری شد تا دیگر زوج های جوان برای فرزندآوری آواره کلان شهرها نشوند.

طعم شیرین فرزندآوری در خراسان‌شمالی با عدالت درمانی شهید خدمت

صاحب فرزند شدن ۹۹ خانواده

مسوول بخش ناباروری بیمارستان بنت الهدی بجنورد می گوید: ۹۹ خانواده در آرزوی فرزندآوری با استفاده از روش های نوین پزشکی از سال گذشته تاکنون در تنها مرکز درمان ناباروری خراسان‌شمالی صاحب فرزند شدند.

دکتر طوبی فرازمند می افزاید: این بخش درمانی از سال ۹۸ بهره برداری شد و در سال گذشته با هدف ارایه خدمات تخصصی به مرکز خدمات سطح سه درمان ناباروری ارتقا یافت.

وی ادامه می دهد: مرکز درمان ناباروری بجنورد پیش از این خدمات ابتدایی و آی یو آی به زوجین نابارور ارایه می داد و مجهز به تجهیزات آی وی اف نبود.

مسوول بخش ناباروری بیمارستان بنت الهدی بجنورد تصریح می کند: سال گذشته تجهیزات آی وی اف این مرکز با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی و استانی خریداری شد و هم اکنون این مرکز خدمات تخصصی آی وی اف ارایه می دهد.

فرازمند می گوید: با ارتقای این بخش به مرکز درمانی سطح سه درمان ناباروری تاکنون ۲۵ مورد عمل پانکچر و ۱۲ مورد انتقال جنین انجام شده است.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در جلسه مورخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

خراسان شمالی در میزان ناباروری، جزو استان های با خطر متوسط قرار دارد، به گونه ای که نرخ باروری در استان ۲.۱ درصد است

نظر شما