شناسهٔ خبر: 66856006 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

سطوح مختلف فرهنگ و اجتماع در کتابخانه در دسترس است+ فیلم

تهران- ایرنا- دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه سطوح مختلف حوزه فرهنگ و اجتماع در کتابخانه قابل دسترسی است، ادامه داد: در کتابخانه‌های نسل جدید ۶۰ خدمت قابل ارائه است که امانت دادن کتاب و استفاده از سالن مطالعه یکی از آنها است.

صاحب‌خبر -

مهدی رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، با اشاره به اینکه نمایشگاه مهمترین فرصت فرهنگی کشور است که حول محور کتاب اتفاق می‌افتد، گفت: فکر نمی‌کنم هیچ کدام از رویدادهای مهم و اثرگذار حوزه فرهنگ و هنر، این حجم از مخاطب و بازدیدکننده و گستره معنایی داشته باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر اینکه کتاب مقوله‌ای زیرساختی و بنیادی است، ادامه داد: در طول یکسال اهالی حوزه کتاب و نشر و مخاطبان حوزه کتابخانه‌های عمومی، مشتاق مواجهه با نمایشگاه کتاب هستند؛ نمایشگاه کتاب فرصتی برای رویارویی کتاب، کتابخوان، نویسنده و ناشر است و مهلت ۱۱ روزه هم دارد.

به گفته او نهاد کتابخانه‌های عمومی یکی از ارکان حوزه کتابخوانی و توسعه فرهنگ خواندن و مراجعه به کتاب و یک پایگاه مردمی است. در دوره جدید نهادکتابخانه‌ها، از کتابخانه به عنوان خانه سوم یاد می‌شود، خانه اول، خانواده، دومین مدرسه و خانه سوم کتابخانه است. مردم می‌توانند در آن حاضر شوند.

سطوح مختلف فرهنگ و اجتماع در کتابخانه در دسترس است+ فیلم

مردم برای بهره‌مندی از کتاب به کتابخانه مراجعه کنند

رمضانی با اشاره به همکاری نهادکتابخانه‌های عمومی و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: ما در نمایشگاه حاضر هستیم تا در کنار معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد کتاب و هم در خدمت مردم باشیم، برای اینکه ظرفیت حوزه کتابخانه‌های عمومی را به مردم معرفی کنیم و از مردم بخواهیم که برای بهره‌مندی از کتاب به کتابخانه مراجعه کنند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر اینکه فعالیت کتابخانه‌های عمومی نسبت به قبل تغییر کرده‌است، ادامه داد: بر اساس شعاری که کتابخانه‌ها را به عنوان خانه سوم معرفی می‌کند، کتابخانه یک مرکز فرهنگی و اجتماعی است و فقط وظیفه کتابخانه امانت دادن کتاب یا استفاده از سالن مطالعه آن نیست، خدمات متنوع دیگری در کتابخانه اتفاق می‌افتد و مردم می‌توانند با گوشه‌ای از آن در نمایشگاه کتاب آشنا شوند.

او با بیان اینکه در کتابخانه‌های نسل جدید ۶۰ خدمت قابل ارائه است، توضیح داد: امانت دادن کتاب و استفاده از سالن مطالعه یکی از خدمات کتابخانه‌های نسل جدید است. سطوح مختلف حوزه فرهنگ و اجتماع در کتابخانه قابل دسترسی است. در کتابخانه گالری، اتاق علم و کارگاه‌های عملی داریم، که مبتنی بر فعالیت‌های علمی است. همچنین کارگاه‌های عملی مانند کارگاه نجاری، آهنگری و خیاطی؛ در کتابخانه ۱۷۰ سرفصل آموزشی قابل انجام است. فقط اجرای یک یا دو حوزه در کتابخانه سخت است.

سطوح مختلف فرهنگ و اجتماع در کتابخانه در دسترس است+ فیلم

۸۰ درصد مردم کشورهای پیشرو عضو کتابخانه عمومی‌اند

رمضانی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که میان کمیته امداد امام خمینی(ره) و نهاد کتابخانه‌ها امضا شده است، گفت: پیش از این هم در کتابخانه اتاق‌های مشاوره داشتیم. در همکاری با کمیته امداد این اتاق‌ها گسترش پیدا کردند و امیدواریم تا پایان تفاهم با کمیته امداد به نزدیک ۶۰۰ مرکز مشاوره در کتابخانه‌های عمومی برسیم. در نهاد کتابخانه‌های عمومی در بحث کسب و کار و شغل برگزار کننده دوره‌های آموزشی هستیم تا مخاطبان بتوانند کسب و کارهای کوچک و آموزشی را تجربه کنند. همچنین بخش کودک در کتابخانه عمومی وجود دارد و فعالیت‌هایی مانند محافل ادبی، قرآنی برگزار می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی، مجموعه بزرگی است از خدمات حوزه فرهنگ، هنر و اجتماع که در کتابخانه اتفاق می‌افتد و این دور شدن از کارکرد کتابخانه عمومی نیست و در واقع کتابخانه عمومی را بر اساس تعریف روزش عملیاتی می‌کند. در دنیا هم این اتفاق می‌افتد بیش از ۸۰ درصد مردم در کشورهایی که در حوزه سواد عمومی (که یکی از عوامل آن کتابخانه‌های عمومی است) پیشرو هستند عضو کتابخانه عمومی اند، زیرا خیلی از خدمات حوزه اداری و اجتماعی از مسیر کتابخانه عمومی عبور می‌کند، مردم اگر کار اداری هم داشته باشند باید به کتابخانه عموم مراجعه کنند حتی در خیلی از کشورها بحث کاریابی، اجاره و مسکن در کتابخانه اتفاق می‌افتد.

نظر شما