شناسهٔ خبر: 66854513 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

برند چیست؟ مراحل ثبت برند در ایران

صاحب‌خبر -
اگر شما برند خود را به ثبت نرسانید، با این کار ممکن است دسترنج سال‌ها فعالیت و تلاش و کوشش و اعتبار محصولات، کالاها و خدمات شما را به نام خود استفاده کنند. یا حتی اقدام به ثبت برند و ثبت علامت تجاری شما نمایند.
در چنین شرایطی متاسفانه شما نمی‌توانید به حمایت‌های قانونی خیلی امیدوار باشید. اثبات این موضوع که شما مالک اصلی برند هستید و طرف مقابل از نام و نشان تجاری شما سوء استفاده کرده است، کاری سخت و دشوار خواهد بود.
متاسفانه در سال‌های اخیر از این دست مسائل بسیار اتفاق افتاده و کسب و کارهای بزرگی را به ورطه نابودی کشانده است. بنابراین اگر تصور نمایید که این اتفاقات برای شما پیش نمی‌آید و در اصطلاح فقط برای دیگران است، سخت در اشتباهید.

مزایا ثبت برند‌های تجاری و ثبت شرکت در ایران چیست؟
مزایا ثبت برند:
همانطور که در ابتدا گفتیم ثبت برند باعث جلوگیری از کپی کاری و سواستفاده‌های احتمالی از شهرت و اعتبار نام تجاری شما خواهد شد. برند و نام تجاری شما همچون یک ویترین بیان‌گر محصولات دیگر و به طور کلی بیان‌گر شرکت و تولیدی شما است. با داشتن یک علامت تجاری خوب، تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان تبلیغات شما به مشتری تبدیل و بازدهی تبلیغات شما بیشتر می‌شود. هیچ‌کس یک تجربه لذت‌بخش ناشی از یک برند را ساده فراموش نمی‌کند. همه دوست دارند تجربه‌های خوشایند یک بار دیگر تکرار شوند.
باید دقت کنید که ثبت برند جدا از نام شرکت‌ها می‌باشد. به عنوان مثال برند دی جی کالا متعلق به شرکت شرکت نوآوران فن آوازه می‌باشد. یعنی نام شرکت شما هر نام سه کلمه‌ای می‌تواند باشد اما نام برند است که معروف می‌شود و مهم است.

اهمیت انجام صحیح مراحل ثبت برند و علامت تجاری
باید بدانید ثبت برند و ثبت علامت تجاری از جمله خدمات پرمتقاضی و مهم است. توسط اداره مالکیت معنوی ارائه می‌شود و از آنجائیکه این اداره فقط در شهر تهران مستقر است، تمامی اظهارنامه‌های ثبت علامت تجاری که در سامانه اینترنتی این اداره ثبت می‌شود، توسط کارشناسان مربوطه بررسی و اعلام نتیجه می‌شود.
به دلیل تعداد تقاضای بالا و ارسال هر روزه تعداد زیادی اظهارنامه ثبت نام برند به این اداره و تعداد محدود کارشناسان اداره مالکیت معنوی، طبیعتاً با صف‌های طولانی بررسی اظهارنامه‌های ثبت علامت تجاری مواجه خواهید شد. گاهاً ممکن است که بررسی این اظهارنامه‌ها توسط کارشناسان چند ماه به طول بیانجامد.
اگر در هنگام تنظیم و ارسال آنها دقت لازم را معمول نداشته باشید یا موارد قانونی را رعایت نکرده باشید، با اخطار رفع نقص یا بدتر از آن با اخطار رد اظهارنامه مواجه می‌شوید که این امر موجب تلف شدن وقت و هزینه شما می‌شود.
به همین جهت رعایت موارد قانونی و انجام صحیح مراحل ثبت برند از اهمیت بسزایی برخوردار است. یکی از سامانه‌هایی که در این راه به شما کمک بسزایی می‌کند سامانه ثبت برند و علامت تجاری آسان ثبت است. سامانه ثبت برند آسان ثبت به شما این امکان را می‌دهد با حداقل مراجعه و تماس تلفنی برند خود را ثبت کنید.

ثبت کدام برندها ممنوع می‌باشد؟
برندهای انتخاب شده نباید مخالف با موازین اسلامی و اجتماعی باشند. این نکته را هرگز فراموش نکنید که نام و علامت برند شما باید نشان دهنده فعالیت و کالای شما باشد، پس در تحقق این مهم بسیار تلاش کنید.
نمادهای دولتی، هلال احمر و … .
نماد پرچم ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران.
پرچم‌هایی که به دولت و کشور ایران از گذشته مربوط است و هر آنچه توسط دولت منع شده باشد.
علامت تجاری موسسات رسمی که می‌توان به صلیب سرخ، هلال احمر و … اشاره کرد.
کلماتی که برند را به ایران مرتبط کنند مانند دولتی، ایران و … نباید در نام برند باشد.
علامت‌هایی که خلاف عفت عمومی باشد و یا نظم عمومی را مختل کند.
علائمی که انتخاب می‌شود نباید گمراه کننده باشد. به عنوان مثال قرار دادن تصویر اتومبیل بر روی لبنیات گمراه کننده و بی ربط است.
کلیه علامت‌هایی که مخالف موازین اخلاقی باشد ممنوع است.
تشابه زیاد دو برند و نام به طوری که تشخیص کالا و خدمات آن‌ها از هم ممکن نباشد.
علامت یا نام تجاری که به شکل گمراه کننده شبیه یک نام و یا علامت تجاری متعلق به موسسه دیگر باشد.

مدارک لازم جهت ثبت برند چیست؟
با توجه به این که برند شما یک برند حقیقی است یا یک برند حقوقی مدارک متفاوتی برای اسکن و بارگذاری در سایت ثبت اسناد و املاک کشور مورد نیاز است. در این جا لازم به توضیح است که برند حقیقی در واقع برندی است که به نام یک شخص ثبت می‌شود و برند حقوقی برندی است که به نام یک شرکت به ثبت خواهد رسید.



مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی عبارتند از:
•    کپی شناسنامه
•    کپی کارت ملی
•    کپی مجوز فعالیت شامل جواز تاسیس، پروانه‌ی بهره برداری، پروانه‌ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی.
لازم به ذکر است در صورتی که نشان تجاری شما شامل حروف لاتین باشد لازم است اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده و کپی کارت بازرگانی خود را نیز در سایت قرار دهید.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی عبارتند از:
•    کپی شناسنامه
•    کپی کارت ملی
•    کپی روزنامه‌ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (نباید بیش‌تر از دو سال از آخرین تغییرات شرکت گذشته باشد.)
•    کپی مجوز فعالیت شامل جواز تاسیس، پروانه‌ی بهره برداری، پروانه‌ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی
لازم به ذکر است در صورتی که نشان تجاری شما شامل حروف لاتین باشد لازم است اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده و کپی کارت بازرگانی خود را نیز در سایت قرار دهید.

مرجع ثبت برند
مرکز مالکیت معنوی مرجع رسمی ثبت برند در تهران است. این مرکز زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت می‌کند و وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است. تمام مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به این حوزه از طریق همین سازمان اطلاع‌رسانی می‌شوند. همه موسسات ثبت برند در استان تهران نیز با نظارت این سازمان مشغول به فعالیت هستند. گفتنی است تمام برندهای لاتین و نام‌های انگلیسی و عربی تحت همین قوانین به ثبت رسمی می‌رسند. به طور کلی، ثبت برند به انجام روال قانونی ثبت یک علامت تجاری به اسم یک یا چند فرد گفته می‌شود که طی آن، نام و نشان تجاری شما از نظر قانونی نیز به رسمیت شناخته می‌شود.

ثبت برند چه مراحلی دارد؟
متقاضیان جهت ثبت اظهارنامه‌ی برند می‌بایست با ورود به سایت ثبت اسناد و املاک کشور اقدام به ثبت برند نمایند. این سامانه جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و شما می‌توانید بدون مراجعه‌ی حضوری به اداره‌ی ثبت علائم تجاری، علامت خود را ثبت نمایید.

مراحل ثبت برند تجاری:
1.انتخاب نام مناسب برای برند:
دقت داشته باشید این نام نباید قبلا ثبت شده باشد و قابلیت ثبت داشته باشد.
2. استعلام نام قبل از ثبت.
3. آماده کردن مدارک مورد نیاز.
تنها بعد از تایید اولیه برند در سایت، باید نسخه فیزیکی مدارک را تحویل اداره ثبت بدهید و تا قبل از آن نیاز نمی‌باشد.

۴. ثبت اظهارنامه برند تجاری در سایت اداره مالکیت.
بعد از نام نویسی اولیه جهت تایید حساب کاربری برگه‌ای را که سایت مالکیت معنوی اداره به شما می‌دهد باید به یکی از دفترخانه‌های اسناد رسمی مراجعه و گواهی امضا جهت تایید حساب دریافت نمایید. سپس با بارگذاری آن در سایت، نام کاربری و کلمه عبور دریافت نمایید.
بعد از تایید حساب کاربری، به بخش ثبت اظهارنامه برند مراجعه و در اینجا لازم است برخی مدارک از جمله کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، جواز فعالیت، نمونه برند پیشنهادی در اندازه ۶*۶ سانتی متر و در صورت ثبت برند لاتین، کارت بازرگانی خود را در سیستم آپلود نمایید.
۵. پرداخت هزینه اظهارنامه در سایت
۶. چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی
پس از بررسی اظهارنامه شما در مدت ۱۰ الی ۱۵ روز ، در صورتی که ثبت برند شما بلامانع تشخیص داده شود، درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال می‌شود.

۷. مراجعه حضوری به اداره مالکیت:
در صورتی که شخصی نسبت به ثبت علائم تجاری شما اعتراض نداشته باشد، بعد از گذشت ۳۰ روز از چاپ روزنامه رسمی، اظهارنامه ثبت شده از طرف کارشناسان مورد تایید واقع می‌شود. پس از دریافت پیامک تایید لازم است به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی کشور مراجعه نمایید.
۸. پرداخت حق الثبت برند:
پس از تایید ثبت علامت تجاری و تحویل اصل مدارک یا کپی برابر اصل آن به اداره، در سامانه ثبت برند به شما اجازه داده می‌شود که حق الثبت را پرداخت نمایید.
هزینه حق الثبت برای یک طبقه به شرح زیر است:
ثبت برند حقیقی ۱۲۰ هزار تومان + هر طبقه اضافه ۱۰ هزار تومان
ثبت برند حقوقی ۲۴۰ هزار تومان + هر طبقه اضافه‌تر ۲۰ هزار تومان
یعنی اگر شما یک برند شخصی را در ۳ طبقه ثبت می‌کنید هزینه حق الثبت آن اینگونه محاسبه می‌شود.
۱۲۰ هزار تومان ( به ازای یک طبقه پایه ) + ۲۰ هزار تومان ( دو طبقه اضافه‌تر ) در مجموع ۱۴۰ هزار تومان برای ۳ طبقه.

۹. پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم
۱۰. تصدیق ۱۰ ساله ثبت برند
در نهایت نیز گواهی ۱۰ ساله برند خود را دریافت می‌کنید. پس از چاپ دو روزنامه رسمی، یک نسخه از این دو روزنامه را بایستی به همراه اظهارنامه ثبت برند و نمونه برند ۶*۶ (۱۰ تصویر در یک صفحه) به اداره مالکیت معنوی ببرید و با ارائه رسید، سند برند ثبت شده را تحویل بگیرید.

مدت اعتبار برند چقدر است؟
مدت اعتبار برند و لوگو ۱۰ سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می‌باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره‌‌های متوالی ۱۰ ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است‌. یک مهلت ارفاقی ۶ ماهه که از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، در نظر گرفته می‌شود که رقمی حدود یک دوم رقم ثبت برند می‌باشد.
همانطور که گفته شد، اعتبار برندهای تجاری ثبت‌ شده در ایران ۱۰ سال است. پس از طی شدن این زمان، اشخاص باید برای تمدید علامت تجاری خود اقدام نمایند. باید یادآور شد که اگر اعتبار برند شما تمام شود و تا شش ماه پس از سپری شدن این تاریخ برای تمدید آن اقدام نکنید، نام و نشان تجاری مورد نظر از مالکیت شما خارج می‌شود.
بنابراین متقاضیان نباید هیچ تغییری در آخرین شکل ثبت‌شده علامت به وجود بیاورند. در غیر این صورت، مقررات تغییر علامت نیز باید در نظر گرفته شود. گواهینامه تمدید ثبت علامت تجاری شامل مندرجات گواهینامه اصلی با انجام تغییرات مورد نظر و با مدت اعتبار و تاریخ انقضای جدید خواهد بود.

ثبت برند بین المللی چگونه است؟
ثبت بین المللی علائم تجاری (سیستم مادرید) در گام اول با ثبت ملی در اداره کشور مبداء صورت می‌گیرد. اقدام به درخواست ثبت بین المللی علامت تجاری صرفاَ از طریق اداره مالکیت صنعتی امکان پذیر است. بدین منظور می‌بایست در مرحله‌ی اول، فرم اظهارنامه علامت تجاری که شامل مواردی نظیر مشخصات علامت، لیست کالا یا خدمات مرتبط طبق طبقه بندی علائم تجاری است را تکمیل نمایید.
سیستم مادرید چیست؟ برای سهولت در ثبت برند بین المللی، 86 کشور عضو کنوانسیون پاریس با هم متحد شده‌اند و تحت عنوان سیستم مادرید، یک دستورالعمل بین المللی برای ثبت برند به تصویب رسانده اند. بنابراین برای ثبت برند در سطح بین الملل به جای چندین تقاضانامه‌ی متعدد، با یک تقاضانامه تحت سیستم مادرید می‌توانید برند خود را در همه‌ی کشور‌های عضو این سیستم به ثبت برسانید. توجه داشته باشید که برای ثبت برند بین المللی، باید ابتدا برند مورد نظر خود را در کشورتان به ثبت برسانید. سپس از طریق سیستم مادرید به ثبت بین المللی آن اقدام نمایید.

آیا ثبت برند و لوگو تفاوتی دارند؟
در ارتباط با تفاوت ثبت برند و لوگو می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که لوگو معمولا تنها از طریق دیداری موجب یادآوری شرکت و محصولات به مشتریان خواهد بود. لوگو تنها نشانی از یک محصول است که جهت ایجاد تمایز و بهتر دیده شدن اجناس مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی می‌توان لوگو را بخشی از برند دانست زیرا برای هر برند ثبت شده، یک لوگوی انحصاری نیز باید ثبت شود.



لوگو به شرکت‌ها کمک می‌کند که نوع خدمات، اهداف و محصولات خود را در کمترین زمان ممکن به مشتریان معرفی کنند. از سویی شکل لوگو باید طوری طراحی شود که با نگاه اول مشتری برایش تداعی‌گر شرکت و سایر محصولات این لوگو باشد.
درحالی که برند علاوه بر یادآوری شرکت از طریق دیداری، از راه‌های دیگری مانند شنیداری نیز شرکت و محصولات را به یاد مشتری خواهد آورد. در هر صورت توجه داشته باشید که مراحل ثبت برند در هر دو موضوع ثبت لوگو و برند یکسان می‌باشد. هزینه ثبت برند نیز در هر دو مورد یکسان می‌باشد. در نهایت می‌توان گفت به عبارتی لوگو شکل یا تصویری از یک علامت خاص است که گاهاً به برندها الحاق می‌شوند.

استعلام برند
ثبت برند یکی از مهم‌ترین مسائلی است که امروزه بسیاری از افراد فعال در عرصه تجارت با آن مواجه هستند. دلیل آن نیز بسیار واضح است؛ ثبت برند باعث می‌شود تا کالاها و خدمات یک مجموعه در میان مردم شناخته شود و جایگاه و اعتبار رسمی پیدا کند. پیش از آغاز فرآیند رسمی ثبت برند، اولین گام، استعلام برند بوده که از طریق سامانه‌های استعلامی مربوطه، قابل انجام می‌باشد.

استعلام برند قبل از ثبت
می‌توان گفت استعلام قبل از ثبت برند، همیشه مهم‌ترین اقدام و گام نخست ثبت برند و علامت تجاری است. استعلام صحیح برند به شما کمک می‌کند تا در شرایط واقعی، درصد موفقیت ثبت شدن برند و علامت تجاری مورد نظرتان افزایش دهید.
با استفاده از سامانه آنلاین آسان ثبت، این امکان را فراهم آورده‌ایم تا متقاضیان گرامی ثبت برند، لوگو و علامت تجاری بتوانند قبل از هر اقدامی به صورت کاملاً آنلاین، فوری و رایگان، برند مورد نظر خود را استعلام نمایند.

استعلام برند از طریق دو روش انجام می‌شود:
1. روش اول استعلام برند: استعلام برند از سامانه مرکز مالکیت معنوی
سامانه ثبت برند، معتبرترین مرجع استعلام برند می‌باشد. برای این منظور، کافی است که متقاضیان ثبت برند، با مراجعه به این سایت و انتخاب گزینه جست و جو در بانک اطلاعاتی، پس از وارد کردن اطلاعات لازم در فرم مربوطه، از ثبت یا عدم ثبت برند مورد نظر خود، توسط اشخاص دیگر مطمئن شوند.
2. روش دوم استعلام برند: استعلام برند از سایت روزنامه رسمی
برندهایی که به ثبت می‌رسند، در نهایت در روزنامه رسمی نیر آگهی شده و از طریق اینترنت و سایت روزنامه رسمی می‌توان به این برندها دسترسی پیدا کرد و اطلاعات لازم را در مورد آن‌ها به دست آورد.
نحوه استعلام برند از سایت روزنامه رسمی بدین صورت است که که اشخاص متقاضی ثبت برند، پس از ورود به سایت، با مراجعه به بخش آگهی‌های قانونی، اطلاعات برندی را که انتخاب کرده‌اند، وارد نموده تا متوجه شوند آیا در گذشته نیز این برند ثبت و آگهی شده است یا خیر.

مزایای استعلام برند:
•    از ثبت تکراری جلوگیری می‌کند.
•    استعلام برند از هدر رفتن وقت و هزینه شما جلوگیری می‌کند
•    برندهای مختلف همه منحصر به فرد می‌مانند و تشابهی ایجاد نمی‌شود.
•    شما از برندهای ثبت شده زیادی در زمینه‌های مختلف مطلع می‌شوید.
•    برندی منحصر به فرد و خاص خودتان ثبت می‌کنید که می‌توانید با آن فعالیت‌های حرفه‌ای خود را ادامه دهید.

هزینه ثبت برند چقدر است؟
•    هزینه ثبت برند در تهران و دیگر شهرستان‌های ایران شامل چهار صورت هزینه می‌شود که هر کدام از این موارد می‌توانند در میزان پرداختی شما تاثیرگذار باشند:
•    هزینه ثبت اظهارنامه برند (نام و علامت تجاری) در سامانه ثبت علائم تجاری
•    هزینه آگهی تقاضای ثبت برند (که به روزنامه اول هم معروف است)
•    هزینه‌ی پرداختی برای حق‌الثبت برند (نام و نشان تجاری)
•    هزینه‌ی انتشار آگهی در روزنامه رسمی (معروف به روزنامه دوم)
برای ثبت لوگو هم نیاز به طی مراحل و هزینه‌هایی که در بالا توضیح داده شد است. تنها با این تفاوت که اگر لوگوی شما رنگی باشد نیاز به پرداخت هزینه‌ای اضافی برای چاپ آگهی رنگیِ ثبت لوگو در روزنامه رسمی دارید.
 

نظر شما