شناسهٔ خبر: 66854241 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی: حزب‌الله ما را به یک جنگ فرسایشی کشانده است

سپیده حسینی

در سایه افزایش ابراز ناامیدی از سوی ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین نزدیک به مرزهای لبنان درباره ناتوانی تل‌آویو در حمایت از آنها، یکی از ژنرال‌های ذخیره ارتش این رژیم اعتراف کرد که «حزب‌الله موفق شده اسرائیل را به یک جنگ فرسایشی بکشاند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سایت روزنامه عبری‌زبان «معاریو» به نقل از ژنرال «یووال بزاک» که در گذشته فرماندهی گروهی از سربازان ارتش رژیم صهیونیستی مستقر در منطقه «جبل الشیخ» در مرزها با لبنان را بر عهده داشت، اظهار کرد: حزب‌الله و ایران علاقه‌مندند ما را به یک جنگ فرسایشی سوق دهند و امروز این دو موفق شدند این هدف را محقق کنند.

این ژنرال سابق ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: غرق شدن اسرائیل در مقابله با حزب‌الله پس از اعلام جنگ علیه حماس در نوار غزه، بخشی از تحولاتی است که آنها را پیش‌بینی نمی‌کردم.

این افسر ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی افزود: روشن است که ما طرحی برای جنگ علیه غزه داریم و این ماموریت ارتش است اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان در شرایط استراتژیک فعلی این طرح‌ها را اجرا کرد چرا که در زمان جنگ ممکن است با عناصری مواجه شود که به منزله نقطه ضعف اسرائیل هستند.

بزاک با اشاره به پیامدهای اقتصادی تقابل مستمر در غزه و مرزهای شمالی فلسطین اشغالی گفت: زمانی که نیروهای زیادی را به حرکت در می‌آورید، می‌دانید که باید اقتصاد را فلج کنید یا فعالیت‌های آن را کاهش دهید.

این نظامی صهیونیست درباره پیامدهای حضور در درگیری‌ها در چندین جبهه نیز گفت: هر چقدر این درگیری‌های نظامی طولانی‌تر شوند، اسرائیل با یک چالش دوگانه‌ای روبرو می‌شود؛ یکی حفظ نیروهایش در منطقه و دیگری مواجهه با انتقادهای بین‌المللی.

او ادامه داد: از بین رفتن مشروعیت بین‌المللی عملیات جنگی اسرائیل، تاثیر اساسی بر توان آن در تحقق اهداف جنگ گذاشته است و ما باید از خودمان این را بپرسیم که چگونه به این وضعیت رسیدیم.

بزاک در ادامه نیز تاکید کرد: اسرائیل به یک وضعیت استراتژیک پیچیده رسیده که فرماندهان آن باید آینده را به شکلی دقیق بررسی کرده و تصمیمات شجاعانه‌ای را اتخاذ کنند.

این افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی هشدار داد: نبود استراتژی و تمایلی به ایجاد آن، نقش موثری در تضعیف اسرائیل دارد، ما با واقعیتی مواجه هستیم که پیش از آنکه با آن روبرو شویم، رخ نداده بود.

او ادامه داد: مردم از سران خود به دلیل ناتوانی‌شان در تعیین دقیق اولویت‌ها ناامید هستند، آنها بر این باور هستند که کابینه جنگ دقیقاً نمی‌داند چه کاری می‌خواهد انجام دهد.

بزاک همچنین هشدار داد: در صورتی که سران اسرائیل بدون داشتن استراتژی روشنی به مدیریت جنگ ادامه دهند، هرگز نمی‌توانند اهدافی را که برای این جنگ تعیین کرده بودند، محقق کنند.

در همین راستا یکی از سران شهرک‌نشین‌های صهیونیست در شمال اراضی اشغالی به شدت از کابینه بنیامین نتانیاهو به دلیل ناتوانی‌اش در تامین امنیت و نیز متوقف کردن حملات حزب‌الله انتقاد کرد.

«آریی دویدی» رئیس شورای شهرک «مرجیلوت» در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی با لبنان گفت: اینکه بسیاری از حملاتی که حزب‌الله آغاز می‌کند، با کشته شدن شهرک‌نشین‌هایی به پایان نمی‌رسد، به دلیل ناتوانی حزب‌الله در این زمینه نبوده بلکه به دلیل تصمیم آن است و در صورتی که حزب‌الله تصمیم خود را عوض کند، شرایط نیز تغییر خواهد کرد.

وب‌سایت روزنامه عبری زبان «معاریو» به نقل از این مسوول شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی گزارش داد، «محدوده اسرائیل» به دلیل حملات حزب‌الله رو به کاهش است، شهرک‌نشین‌هایی که شهرک‌های شمالی را ترک کردند، اکنون در اردوگاه‌های پناهجویان اقامت دارند و شهرک‌نشین‌هایی که در این شهرک‌ها باقی ماندند، با دشواری بسیاری از خانه‌هایشان خارج می‌شوند.

دویدی در ادامه با انتقاد از ناتوانی کابینه نتانیاهو در مقابله با این چالش تصریح کرد که هفته گذشته از حضور در نشست نتانیاهو با سران شوراهای شهرک‌ها در شمال اراضی اشغالی امتناع کرده چرا که «نتانیاهو راه‌حلی برای این مشکل ندارد.»

او ادامه داد: زمانی که روسای شوراهای شهرک‌سازی برای دیدار با نتانیاهو می‌رفتند، به آنها گفتم که تنها بنزین ماشین‌هایتان را در مسیر دیدار با نتانیاهو هدر می‌دهید چرا که این نشست هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

رئیس شورای شهرک مرجیلوت در ادامه نیز ابراز ناامیدی کرد که کابینه نتانیاهو تمایلی به جبران خسارت کشاورزان و ذی‌نفعان در شهرک‌های شمالی تخلیه شده که به دلیل عملیات‌های ارتش خسارت دیدند، نشان نمی‌دهد و برای اینکه آنها درخواست غرامت نکنند، به آنها دستور ترک محل زندگیشان را نداد.

انتهای پیام

نظر شما