شناسهٔ خبر: 66854030 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اغلب مردم غزه از «اختلال اضطراب پس از سانحه» رنج می‌برند/گزارشی از العربی الجدید

صاحب‌خبر -

شفقنا-«راجح مروان»، شهروند فلسطینی دچار احساس ترس دائم، کابوس و اضطراب شده است به طوری که آرزوی مرگ می‌کند؛ احساسی که تعدادی از متخصصان روانشناسی آن را به عنوان «اختلال اضطراب یا استرس پس از سانحه» (PTSD) طبقه‌بندی می‌کنند که ناشی از تجاوزات مداوم اسرائیل به نوار غزه از هفتم اکتبر گذشته و تاثیرات منفی آن است.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، هزاران فلسطینی از گروه‌های سنی مختلف با مروان در احساس اضطراب و نگرانی ناشی از محاصره هفده ساله و تجاوزات اخیر اسرائیل که سایه فاجعه‌باری بر زندگی روزمره همه ساکنان این باریکه افکنده است، شریک هستند؛ حملاتی که هر روز موجب کشتارهای وحشتناکی می‌شود که مردم شاهد آن هستند و در پی این کشتارها نزدیک به 35 هزار فلسطینی شهید شده‌اند که حدود 70 درصد آنها را کودکان، زنان و سالمندان تشکیل می‌دهند.

مروان به العربی الجدید گفت: «در طول ماه‌های جنگ در معرض تجربیات سختی قرار گرفتم که تصورش را هم نمی‌کردم، ما به طور معجزه‌آسایی زنده ماندیم سپس انواع دیگر عذاب را در طول چندین دوره آوارگی چشیدیم.»

وی افزود: «هربار که درد و رنج ما افزایش می‌یافت، فکر می‌کردیم که به بالاترین حد درد رسیده‌ایم، اما با بروز فجایع جدید دچار دردهای بیشتر می‌شویم، ما چندین بار داخل غزه از بیم بمباران مکان‌هایی که اشغالگران ادعا می‌کنند امن هستند، آواره شدیم، صدای هواپیماهای جنگی مرتب از آسمان شنیده می‌شود، علاوه بر  اینها، مردم دچار کمبود شدید مواد غذایی، قیمت‌های نامعقول  و بحران مالی کمرشکن هستند.»

مروان این احساس سرخوردگی و ناامیدی خود را ناشی از اخبار ضد و نقیض مربوط به آتش‌بس و بازگشت آوارگان به مناطق زندگی خود می‌داند و می‌گوید: «علیرغم درد و رنج‌های که تجربه کردیم امیدوار بودیم تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس به ثمر بنشیند و بتوانیم به دیار خود بازگردیم هرچند که به تلی از خاک تبدیل شده است اما امید ما روز به روز کاهش می‌یابد تا اینکه به طور کامل آن را از دست دادیم.»

فلسطینیان غزه با مجموعه‌ای از احساسات خشن ناشی از جنگ مواجه هستند که مهمترین آنها احساس مداوم بمباران یا مرگ در خواب یا از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا از دست دادن تمام خانواده و تنها ماندن پس از آن و یا  عواقب فزاینده گرسنگی و تشنگی،  سوءتغذیه،  فقدان مراقبت‌های پزشکی، دارو و درمان، ناتوانی در دیدن دوباره خانه خود است اما بدترین آنها تکرار آوارگی یا این واقعیت است که. جنگ به این زودی پایان نخواهد یافت.

«محمد اصلیبی»،، استاد روانشناسی در این باره به العربی الجدید گفت: «تشدید مشکلات روحی و روانی در نوار غزه به دلیل تداوم علل آن، اعم از بمباران، یا خطرات کشته شدن علاوه بر مشاهده حوادث خونین و نبود افقی برای پایان جنگ است،  اولین اقدام برای شروع کاهش آسیب‌ها و بهبود سلامت روانی، بازگشت زندگی به حالت عادی است تا بتوانیم پایه‌های سلامتی روانی را ایجاد کنیم،  پایان جنگ به معنای بازگشت مردم به خانه‌های خود، آغاز روند بازسازی، بازگشت کودکان به مدارس،  کارمندان به محل کار، وصل شدن برق و آب، در دسترس بودن دارو و باز کردن همه گذرگاه‌ها برای آزادی رفت و آمد و سفر است.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یکی از اختلالات اضطرابی است که در آن فرد تلاش می کند از استرس شدید ناشی از تجربه مستقیم یا مشاهده یک رویداد بسیار وحشتناک رهایی یابد.

PTSD یک اختلال روانشناسی است که می‌تواند پس از تجربه مستقیم، مشاهده یا تهدید یک رویداد آسیب زا ایجاد شود. انواع رویدادهایی که می تواند به PTSD منجر شود عبارتند از بلایای طبیعی، تصادف، جنگ یا خشونت جنسی.

چنانچه فردی به اختلال استرس پس از سانحه مبتلا باشد ممکن است مدام به گذشته برگردد، کابوس ببیند، از موقعیت‌هایی که خاطرات رویداد آسیب‌زا را یادآوری می‌کنند، اجتناب کند و با احساساتی مانند اضطراب، غم و اندوه یا عصبانیت دست و پنجه نرم کند.

PTSD نشانه ضعف فرد نیست بلکه یک اختلال روانشناختی است که قابل تشخیص و درمان می‌باشد. روانشناس می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند.

متن این گزارش در العربی الجدید

نظر شما