شناسهٔ خبر: 66854029 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دنیاندیده‌ها

کشتار یک سوم فرشته‌ها

سالانه یک سوم نسل جدید ایرانیان پیش از تولد با سقط جنین نابود می‌شوند.

صاحب‌خبر -

کشتار یک سوم فرشته‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ کشور ما پس از سالها تلاش برای افزایش ولادت و بازگشت به روند جوانی جمعیت امام همچنان در این زمینه موفقیت چشمگیری کسب نکرده است. یکی از علت‌های این ناکامی در آمار اعلامی سقط جنین است. موضوعی که ورود فعال و جدی‌تر وزارت بهداشت و نهادهای مربوطه را می‌طلبد.

و اما ارزیابی کلی از موضوع سقط جنین:

  • سالانه بین ۳۵۰ تا ۵۳۰ هزار سقط جنین در کشور انجام می‌شود. این یعنی تقریبا یک سوم تولد‌ها در کشور از دست می‌رود. از این تعداد تنها حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار سقط با مجوز قانونی و بسیاری از سقط‌ها بدون مجوز و در مراکز غیرقانونی انجام می‌شود.

 

  • به گفته کارشناسان مهم‌ترین عامل سقط جنین مسایل فرهنگی و خانوادگی است. بر اساس مطالعاتی که روی جمعی از مادران، با تجربه سقط عمدی انجام شده است، «تعداد کافی فرزندان» مهم‌ترین دلیل سقط‌های غیرقانونی و عمدی است.

 

  • بارداری‌های ناخواسته، فقدان اطلاعات پزشکی و روانشناختی و دینی، در دسترس بودن دارو‌های سقط به دلیل نبود مدیریت بازار دارو و تخطی و تخلف‌های بخشی از جامعه پزشکی و مامایی که با مشاوره‌های غلط سقط را تسهیل می‌کنند، از اصلی‌ترین عوامل شیوع سقط در جامعه است. 

 

  • آمار‌های انتشاریافته از منابع مختلف، سیر صعودی سقط جنین را در جهان به نمایش می‌گذارد. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، هر ساله در جهان ۴۰ تا ۵۰ میلیون سقط جنین اتفاق می‌افتد که بیش از ۲۰ میلیون آن به شکل ناسالم انجام می‌شود.

 

  • در ایالات متحده آمریکا، جایی که درصد بالایی از بارداری‌ها ناخواسته است و از هر ١٠ مورد چهار مورد با سقط جنین خاتمه می‌یابد، بیش از سه هزار سقط جنین در روز اتفاق می‌افتد و ٢٢‌درصد از همه بارداری‌ها در ایالات متحده آمریکا به سقط جنین ختم می‌شود.

نظر شما