شناسهٔ خبر: 66853623 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با دانشجو مطرح کرد

دیپلماسی هوشمندانه انرژی در دولت سیزدهم

مهدی هاشم زاده با اشاره به اقدامات دولت درباره فعال کردن دیپلماسی انرژی گفت: فعال کردن مبادلات گازی با کشورهای منطقه یکی از اقدامات دولت در راستای فعال کردن دیپلماسی انرژی بوده است.

صاحب‌خبر -

مهدی هاشم زاده کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، درباره اقدامات دولت سیزدهم در راستای فعال کردن دیپلماسی فعال انرژی گفت: دولت سیزدهم با کشور‌های همسایه در حوزه مبادلات گازی چندین اقدام کلیدی که منجر به توسعه مناسبات بین طرفین شده را عملیاتی کرده است.


وی افزود: در حوزه حسن همجواری با کشور ترکمنستان، بدهی قرارداد سوآپ گازی که در دولت قبل پرداخت نشده بود را پرداخت کرد و مشکلات طفین را حل کرد و قرارداد را بار دیگر به جریان انداخت و در مرحله بعد سوآپ گاز با ترکمنستان فعال شد.


وی ادامه داد: این اقدام منجر به افزایش صادرات ۱۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز می‌شود. با کشور عراق قرارداد صادرات گاز در نوروز ۱۴۰۳ تمدید شد که یکی از ابتکارات حوزه دیپلماسی منطقه‌ای محسوب می‌شود.

وی افزود: قرارداد ساخت خط لوله صلح با پاکستان نیز در حال اجرایی شدن است. خط لوله گاز از ایران به پاکستان رسانده شده است و پاکستان هم باید این خط لوله را تکمیل کند.


هاشم زاده با بیان اینکه تجارت گازی با این اقدامات دولت روی ریل توسعه قرار گرفته است افزود: واردات و صادرات حداکثری گاز نشانه‌های فعال شدن دیپلماسی انرژی در دولت است. در ۶ ماهه اول ۱۴۰۲ با رشد ۱۰۰ درصدی صادرات گاز به نسبت مدت مشابه سال قبل رو به رو بوده ایم.


این کارشنای انرژی با بیان اینکه بهره وری گاز از طریق کاهش هدر رفت گاز فلر نیز از جمله این دستاورد‌ها بوده است ادامه داد: با این اقدام و افزایش بهره وری می‌توانیم گاز بیشتری را صادر کنیم.


وی گفت: اقدام مهم دیگر بازارسازی در کشور‌های حوزه شرق آسیا، ونزوئلا و آمریکای لاتین است که در این کشور‌ها سیاست پالایشگاه سازی فراسرزمینی عملیاتی شد و در این مسیر پالایشگاه‌های نیمه فعال کشور‌های حوزه شرق را با صادرات دانش فنی مهندسی بازسازی شد و نتیجه ورود به این حوزه این بود که ما هم صادرات دانش فنی و مهندسی را داشته باشیم و هم صادرات نفت خام به این کشور‌ها را داشته باشیم.


این کارشناس انرژی در پایان گفت: از سوی دیگر از این پالایشگاه‌ها بنزین و فرآورده‌ها نفتی می‌گیریم و تصفیه می‌کنیم و صادرات به این وسیله افزایش پیدا می‌کند. رفتن به سمت پالایشگاه‌های فراسرزمینی یک مسیر برد برد است و با وجود پایدار بودن تحریم‌ها این اقدامات را عملیاتی کرده ایم.

نظر شما