شناسهٔ خبر: 66853617 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

«شستا»؛ از عملکرد تا وضعیت نموداری

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ چند رشته‌ایی بورسی کشور می‌باشد که با ورود به صنایع مختلف یک پرتفوی بسیار متنوعی دارد . با توجه به طرح‌های توسعه‌ایی زیر مجموعه‌های شرکت مانند پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین (تاپیکو) و غیره همراه با دلاری محور بودن درآمد اکثر شرکت‌های زیر مجموعه به نظر می‌رسد بررسی این سهم در محدوده حمایتی و با دید بلند مدت ، خالی از لطف نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۹ در بخش هلدینگ چندرشته‌ای صنعتی بورس اوراق بهادار درج و عرضه عمومی شد. هدف اصلی شستا مدیریت کارآمد منابع مالی تخصیص‌یافته با رویکرد سودآوری و ارزش افزوده حداکثری در بازارهای سرمایه داخلی و خارجی از طریق فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی است. این شرکت یک هلدینگ چند رشته‌ایی است که در حوزه‌های متعددی مانند دارو، کشتیرانی، نفت و گاز، صنایع و معادن، فناوری و ارتباطات و … فعالیت دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی پس از ۳۵ سال فعالیت مستمر، به یکی از شرکت‌های بزرگ اقتصادی در سطح خاورمیانه تبدیل شده است. این شرکت به‌واسطه در اختیار داشتن ۱۷۵ شرکت مدیریتی و ۹۰ شرکت غیرمدیریتی و پوشش طیف متنوعی از حوزه‌های صنعتی شامل نفت، گاز و پتروشیمی، دارویی، معدنی و فلزی، کشت و دامداری، کشتیرانی، سیمان و ارتباطات در نظام اقتصادی کشور نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند. شستا هم‌اکنون در قالب ۹ هلدینگ به‌شرح ذیل در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت است.

این شرکت  با ۹ هلدینگ سرمایه‌گذاری چند رشته‌ایی ، رتبه دوم از نظر ارزش بازار دارد. شستا سهامدار کنترلی هلدینگ‌های بورس همچون هلدینگ داروئی تامین (تیپیکو)، هلدینگ صبا تامین (صبا)، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، هلدینگ صدر تامین (تاصیکو)، هلدینگ سیمان تامین (سیتا) و هلدینگ کشتیرانی (حکشتی) می‌باشد. به غیر از این ۶ هلدینگ بورسی، این شرکت سهامدار کنترلی صنایع عمومی تامین، مدیریت توسعه انرژی تامین و خدمات ارتباطی رایتل نیز هست که مراحل ورود به بورس این شرکت ها در حال انجام است.

P/NAV سهم حوالی ۶۰ بوده و این روزها شاهد افت قیمت قابل توجه سهم و رسیدن به محدوده ۱۰۰ تومان همراه با فشار فروش هستیم. سهامدار عمده این سهم سازمان تامین اجتماعی است که مالکیت ۸۵.۸% از کل سهام این شرکت را داراست.

عملکرد یک ماهه شستا در اردیبهشت ماه نیز منتشر شد:

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد شستا در اردیبهشت ماه خرید و فروشی در بازار سرمایه نداشت. ارزش بازار پرتفوی بورسی این شرکت در اردیبهشت به بیش از ۱۹۶ هزار میلیارد تومان رسید که در قیاس با ابتدای ماه، ۱۰ هزار و ۸۳۱ میلیارد تومان کاهش داشت.

«شستا»؛ از عملکرد تا وضعیت نموداری

 اگر مسیر چندین ساله سهم را مطابق این سناریو برای (B) دیامتریک در نظر داشته باشیم  در این صورت در لگ D هستیم. خود این لگ به احتمال زیاد فلت شکل داده است. لذا باید ریزموجC تکمیل گردد که نیازمند زمان است. بنابراین احتمالا از اواسط تابستان شاهد شروع لگ صعودیE خواهیم بود و با رعایت حد حمایت ۹۶-۹۸ در لگ حاضر برای یکی دوماه شاهد نوسانات مثبت و موقت سهم هستیم. با شروع Eمقاومت  های مهم مسیر رشد ۱۱۵-۱۲۰ و سپس ۱۳۰-۱۴۰ و ۱۶۵ خواهد بود.

نظر شما