شناسهٔ خبر: 66852972 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

رئیس جمهور تایوان بعد از پایان رزمایش چین پیشنهاد مذاکره داد

ایسنا

رئیس جمهور تایوان بعد از آنکه چین رزمایشی را پیرامون این جزیره در واکنش به اظهارات او بعد از ادای سوگند ریاست جمهوری برگزار کرد،گفت از همکاری با پکن در زمینه ایجاد آشتی و تفاهم دوجانبه استقبال می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، چین بعد از آنکه «لای چینگ ته» روز دوشنبه گذشته مراسم تحلیف خود را برگزار کرده و سپس اتهاماتی را علیه پکن مطرح و از جدایی‌طلبی حمایت کرد، از او که در دولت قبلی معاون رئیس جمهور بوده به عنوان یک «جدایی‌طلب خطرناک» یاد کرده و سه روز بعد یک رزمایش را پیرامون این جزیره برگزار کرد.

در جریان این رزمایش جنگنده‌ها و کشتی‌های گارد ساحلی و شناورهای نیروی دریایی چین تا جمعه شب تایوان را احاطه کردند که به گفته تحلیلگران نظامی چین، هدف از آن تمرین تصرف این جزیره بوده است.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، لای چینگ ته، روز یکشنبه ادعا کرد در سخنرانی خود بعد از مراسم تحلیفش در ۲۰ مه تاکید داشته که «صلح و ثبات در تنگه تایوان یک عنصر ضروری برای موفقیت و امنیت جهانی است.»

او امروز یکشنبه در جریان یک گردهمایی حزب جدایی‌طلب خود موسوم به حزب «دموکراتیک مترقی» در جنوب تایوان اظهار کرد: «من همچنین از چین خواستم تا به صورت مشترک با تایوان مسئولیت مهم ثبات منطقه‌ای را به دوش بگیرد. من همچنین مشتاق به تقویت تفاهم و آشتی دوجانبه از طریق همکاری و تعاملات با چین و حرکت به سمت مواضعی بر مبنای صلح و سعادت مشترک هستم.»

رئیس جمهور تایوان افزود: «هر کشوری که در تنگه تایوان تنش ایجاد کرده و بر ثبات منطقه‌ای تاثیر بگذارد مورد پذیرش جامعه بین‌المللی قرار نخواهد گرفت.»

این در حالی است که لای چینگ ته در پی برگزاری مراسم تحلیف خود در دوشنبه گذشته، پکن را به «ارعاب و تهدیدات سیاسی و نظامی» علیه تایپه متهم و ادعا کرده بود: «من همچنین از چین می‌خواهم ارعاب نظامی و سیاسی علیه تایوان را متوقف کند، با تایوان در مسئولیت جهانی حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان و کلیت منطقه شریک شود و تضمین کند که جهان عاری از ترس جنگ باشد.»

چین، تایوان را یکی از استان‌های خود دانسته و استفاده از قوه قهریه برای متحد ساختن مجدد این جزیره با چین را رد نکرده است.

پکن در زمان انتخابات ماه ژانویه گذشته در تایوان با هشدار درباره روی کار آمدن مجدد جدایی‌طلبان در پی این انتخابات اعلام کرد رای‌دهندگان تایوانی باید بین جنگ و صلح یکی را انتخاب کنند.

روابط چین و تایوان بعد از آنکه «تسای اینگ ون»، رئیس جمهور قبلی این جزیره در سال ۲۰۱۶ به ریاست جمهوری رسید قطع شد.

پکن در سال‌های اخیر فشارهای سیاسی و نظامی را بر تایوان افزایش داده و در این راستا کشتی‌ها،‌ پهپادها و جنگنده‌های ارتش چین تقریبا به صورت روزانه در اطراف این جزیره حضور یافته‌اند.

وزارت دفاع تایوان روز یکشنبه، دو روز بعد از پایان مانورهای نظامی چین اعلام کرد هفت هواپیما، ۱۴ شناور و چهار کشتی گارد ساحلی ارتش چین برای مدت ۲۴ ساعت که در ساعت ۲۲۰۰ شنبه به وقت گرینویچ پایان یافت «در اطراف این جزیره عملیات انجام دادند.»

نظر شما