شناسهٔ خبر: 66852497 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

اردوی جهادی تخصصی دندان پزشکی در حاشیه شهر مشهد مقدس برگزار شد

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا مشهد، به همت جهادگران بسیج دانشجویی و با همکاری ستاد اردوهای جهادی دانشگاه اردوی جهادی تخصصی دندان پزشکی در حاشیه شهر مشهد مقدس برگزار شد.

قرارگاه جهادی صراط الحمید بسیج دانشجویی به مناسبت شهادت رئیس مذهب تشیع، حضرت امام جعفر صادق(ع) چهارمین اردوی جهادی روی خط لبخند و سیزدهمین اردوی گروه جهادی صراط الحمید دانشگاه علوم پزشکی مشهد را در محله نجف این شهر برگزار کرد.

در این اردوی جهادی که از ۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ برگزار شد،خدمات دندانپزشکی در حوزه‌هایی همچون آموزش بهداشت دهان و دندان، جراحی، ترمیم، جرم گیری و عصب کشی ارائه شد.

در جریان برگزاری این اردوی جهادی دکتر ناصر سرگلزایی، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: در اردوی صراط الحمید شاهد حضور پررنگ بیش از ۱۰۰ استاد، دانشجو، دستیار تخصصی و فارغ‌التحصیل دانشکده دندانپزشکی مشهد بودیم که در نوع خود بی‌نظیر است.

اردوی جهادی تخصصی دندان پزشکی در حاشیه شهر مشهد مقدس برگزار شد

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه در این اروی جهادی حضور فارغ‌التحصیلان بوده و این حضور نشانگر آن است که حضور در اردوهای جهادی تنها به دوره دانشجویی ختم نشده و پس از آن هم ادامه دارد و فارغ‌التحصیلان حاضر در این اردوی جهادی هم نظارت بر کار دانشجویان و رزیدنت‌ها دارند و هم در درمان بیماران همکاری می‌کنند.

رئیس دانشکده دندانپزشکی مشهد با بیان اینکه مهمترین موضوع در موضوع سلامت دهان و دندان بحث پیشگیری است، خاطرنشان کرد: باید روی این موضوع بیش از پیش کار شود و آموزش‌های لازم در این خصوص داده شود.

دکتر سرگلزایی همچنین از تشکیل ستاد اردوهای جهادی سلامت با مدیریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: پس از تشکیل این ستاد فعالیت‌ها و برنامه‌های اردوهای جهادی به صورت هدفمند برگزار می‌شود و ان‌شاالله پس از ابلاغ استانداری خراسان رضوی آغاز به کار رسمی ستاد اردوهای جهادی سلامت را خواهیم داشت.

وی افزود: دانشکده دندانپزشکی به صورت مشترک همکاری‌های خوبی در حوزه درمان با دیگر دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشته و دارد که آخرین مورد آن کار مشترک در موضوع شکاف کام و لب و گفتار درمانی با دانشکده پیراپزشکی و توانبخشی مشهد بوده که بخش مستقل آن هم در کلینیک دانشکده دندانپزشکی مشهد فعال شده است؛ همچنین با دانشکده پزشکی مشهد و در بحث سوانح هم با بیمارستان‌های شهید کامیاب، ولایت اکبر همکاری داریم.

در ادامه دکتر علی تقی‌پور، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: با مشارکت مردم بحث افزایش کمی و کیفی اردوهای جهادی و حضور پررنگ‌تر اساتید، دانشجویان، رزیدنت‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دستور کار قرار گرفته و ان‌شاالله در نظر داریم تا که در هر ماه چند اردوی جهادی با موضوعات مختلف حوزه سلامت برگزار نماییم.

اردوی جهادی تخصصی دندان پزشکی در حاشیه شهر مشهد مقدس برگزار شد

وی اضافه کرد: همچنین شروع به کار ستاد اردوهای جهادی سلامت شهری را هم در آینده‌ای نزدیک و پس از صدور مجوز آن از سوی استانداری خراسان رضوی خواهیم داشت و در این ستاد کارها و اقدامات لازم در حوزه‌های هماهنگی، پشتیبانی، برنامه‌ریزی هرچه بهتر اردوهای جهادی و تامین ملزومات موردنیاز در این اردوها صورت می گیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که این دانشگاه جزو مجموعه‌های موفق و پیشگام کشور در برگزاری اردوهای جهادی بوده است، تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد همه ساله چند اردوی جهادی را در موضوعات مختلف حوزه سلامت و با هدف ارائه خدمات رایگان به مردم ساکن در مناطق محروم و کم‌برخوردار برگزار می‌کند و نیروهای جهادی این دانشگاه در حوزه‌های مختلف از جمله دندانپزشکی خدمات‌رسانی می‌کنند.

دکتر تقی‌پور ضمن اشاره به نقش تاثیرگذار اقدامات گروه‌های جهادی در ارتقاء سلامت جامعه، تصریح کرد: اقدامات جهادی با ارائه خدمات درمانی و ارتقاء سطح سلامت جامعه، نه تنها بسیاری از مشکلات بیماران ساکن در مناطق محروم و کم برخوردار را برطرف کرده، بلکه از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند و به‌واقع حضور این نیروهای جهادگر در این اردوهای جهادی تاثیر فراوانی در زندگی مردم داشته است.

وی با بیان اینکه برگزاری اینگونه رویدادهای جهادی از لحاظ معنوی، اجتماعی و غیره بسیار ارزشمند بوده و برکات بسیار زیادی در جامعه دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه‌های بالا در حوزه بهداشت دهان و دندانپزشکی، بسیاری از افراد نمی‌توانند تمام مراحل مراقبت را طی کنند و این اقدام جهادی یک فرصت ویژه برای مردم و یک کمک بسیار خوب به آنها در زمینه ارتقاء سلامت جامعه فراهم می‌کند.

در بخشی دیگر نیز مصطفی زاهدی، مسئول برگزاری چهارمین اردوی روی خط لبخند، تصریح کرد: چهارمین اردوی روی خط لبخند با حضور ۶۰ استاد، رزیدنت، دانشجو و فارغ‌التحصیل برگزار شده است و در این اردوی جهادی خدمات بهداشت دهان و دندان، کشیدن، جرم گیری، عصب کشی و ترمیم ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: در این اردوی جهادی ۶۰ استاد و دانشجو، رزیدنت و فارغ‌التحصیل دانشکده دندانپزشکی مشهد (۴۵ آقا و ۱۵ خانم) مشارکت دارند و در طول ۳ روز برگزاری این اردو ۴۵۰ خدمت و متوسط ۱۵۰ خدمت روزانه ارائه می‌شود.

مسئول برگزاری چهارمین اردوی روی خط لبخند ادامه داد: همچنین موارد نیازمند به دریافت خدمات تخصصی‌تر هم به دانشکده دندانپزشکی مشهد ارجاع می‌شوند و با همکاری حوزه مددکاری کلینیک این دانشکده خدمات موردنیاز هزینه پائین‌تر از تعرفه دولتی مصوب ارائه خواهد شد.

زاهدی با اشاره به اینکه عمده گروه مراجعه‌کنندگان افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) بودند، بیان کرد: بیشترین گروه در میان مراجعه‌کنندگان محدوده سنی کودکان بودند و عمده مشکل آنها پوسیدگی دندان بود.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته در دبستان‌های محله نجف مشهد آموزش بهداشت دهان و دندان را به همراه اهدای خمیردندان و مسواک به دانش‌آموزان مدارس این منطقه داشتیم و در این اردوی جهادی در حال اجرا نیز ارائه خدمات آموزشی و درمانی را داریم.

مسئول برگزاری چهارمین اردوی روی خط لبخند افزود: موضوع آموزش بهداشت به‌صورت بلندمدت ادامه دارد و پیگیری دانش‌آموزان در خصوص تغییر رفتار در راستای بهبود بهداشت دهان و دندان و افزایش کیفیت زندگی به‌صورت بلندمدت ادامه دارد.

همچنین طیبه سادات عابد، مسئول برنامه خواهران چهارمین اردوی روی خط لبخند هم گفت: در این اردوی جهادی ۳ روزه خدمات عمومی و تخصصی دندانپزشکی توسط ۱۵ نفر از اساتید و دانشجویان خانم دانشکده دندانپزشکی مشهد به بانوان ساکن در روستای نوده ارائه می‌شود.

وی افزود: در طی این ۳ روز ۲۲۵ خانم از خدمات این اردوی جهادی بهره‌مند می‌شوند که متوسط روزانه آن ۷۵ خدمت می‌شود.

مسئول برنامه خواهران چهارمین اردوی روی خط لبخند تاکید کرد: بیشترین گروه مراجعه کنندگان در بخش بانوان کودکان و نوجوانان بودند و در این اردوهای جهادی ضمن ارائه خدمات درمانی موردنیاز آنان، آموزش‌های بهداشت و سلامت دهان و دندان و همچنین نحوه استفاده درست از مسواک، خمیردندان، نخ دندان و دهانشویه به آنها داده شد.

عابد خاطرنشان کرد: همچنین در این اردوی جهادی آموزش‌های ویژه سلامت دهان و دندان را برای مادران به عنوان ستون و مهمترین رکن خانواده‌ها داشتیم تا که این آموزش‌ها را از همین سنین کودکی و نوجوانی به فرزندان خود بدهند تا که در آینده با مشکلات حوزه دهان و دندان مواجه نباشند.

برچسب‌ها:

نظر شما