شناسهٔ خبر: 66849947 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

قوه قضاییه با تبلیغ دخانیات در فضای مجازی برخورد جدی‌تری داشته باشد/ ایجاد بند بدون دخانیات برای اولین‌بار در دنیا

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ضمن اشاره به اینکه معاونت دادستانی کل کشور در حمایت از حقوق عامه به صورت مرتب جلسه‌هایی را با ما برگزار می‌کند و این جلسه‌ها تا کنون خروجی‌های بسیار خوبی داشته است، گفت: برای اولین بار در دنیا با حمایت دستگاه قضا بند پاک در زندان به وجود آورده‌ایم.

صاحب‌خبر -

محمدرضا مسجدی در گفت‌وگو با میزان به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات درباره همکاری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات و دستگاه قضا برای کاهش مصرف دخانیات در کشور گفت: از اینکه با ۲ نهاد مهم قوه قضاییه از جمله معاونت دادستانی کل کشور و پژوهشگاه قوه قضاییه در زمینه مبارزه با دخانیات همکاری می‌کنیم بسیار خوشحال هستیم. معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور به صورت مرتب جلسه‌هایی را با ما برگزار می‌کند و تقریبا صاحب یک میز در آنجا شده‌ایم، این جلسه‌ها تاکنون خروجی‌های بسیار خوبی داشته و دادستانی حمایت‌های بسیار خوبی را از ما انجام می‌دهد، همچنین مقرر شده تا در تحقیق‌هایی که در پژوهشگاه قوه قضاییه انجام می‌شود دخانیات به عنوان اولویت مطرح شود.

وی ضمن اشاره به اینکه دستگاه قضا به عنوان حامی و ناظر به همه ارکان جامعه رکنی اساسیست و رسالت مهمی دارد، ادامه داد: هر کجا که قوه قضاییه به صورت جدی به موضوعی ورود پیدا کرده شاهد نتایج سودبخشی بوده‌ایم، اقدام خوبی که در این زمینه توسط قوه قضاییه صورت گرفته این است که از دادستانی کل کشور به همه دادستان‌ها ابلاغ شده است که در سال ۱۴۰۳ با هماهنگی عوامل استانی یک شهرستان را به عنوان شهرستان پاک انتخاب و در آنجا تمام موارد مربوط به شهر بدون دخانیات را اجرا کنند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان اینکه از دستگاه قضا انتظار داریم در رابطه با تبلیغ دخانیات در فضای مجازی ورود جدی‌تری داشته باشد و فراجا نیز با حمایت دستگاه قضا در این مورد وارد عمل شود، افزود: دادستان‌های برخی از شهرستان‌ها در رابطه با بازدارندگی استفاده از قلیان در قهوه‌خانه‌ها با ابتکار خود وارد عمل شده و تا حدی توانسته‌اند با این مسئله مقابله کنند، اما یکسان‌سازی اقدام‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین دلیل بسته شهر پاک به همه دادستان‌ها ابلاغ شده تا در این مورد اقدام‌های هماهنگی انجام شود.

مسجدی بیان کرد: در شهر پاک به دنبال ایجاد پارک، رستوران، مدرسه، دانشگاه و بیمارستان بدون دخانیات هستیم، یعنی مجموع آنچه در شهر اتفاق می‌افتد و مکان‌هایی که مردم در آنجا حضور دارند باید بدون دخانیات باشد. آنچه در شهر پاک به دنبالش هستیم بر اساس قانون است و اقدام‌ها در این زمینه فراتر از قانون نیست. شهرستان ورامین یک الگوی موفق در این زمینه است، دادستانی نیز از این شهرستان بازدید کرده است، برای اولین بار در دنیا با حمایت دستگاه قضا بند پاک در زندان به وجود آورده‌ایم، قوه قضاییه به فرد حاضر در زندانی که سیگار نمی‌کشد و یا سیگار را ترک کرده امتیاز ویژه از جمله مرخصی و تخفیف می‌دهد و این اقدام الگوییست که امیدواریم با حمایت سازمان زندان‌ها در کل کشور اجرا شود.

انتهای پیام/

نظر شما