شناسهٔ خبر: 66849114 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لیگ ملت‌های والیبال؛ مغلوب شدن ایران در سومین دیدار

تیم ملی والیبال ایران در سومین مسابقه خود در هفته نخست لیگ ملت‌ها نتیجه را به کوبا واگذار کرد.

صاحب‌خبر -

زور ایران به کوبا نرسید*
به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، تیم ملی والیبال ایران از ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد امروز در سومین مسابقه خود به مصاف کوبا رفت و سه بر یک مغلوب این تیم شد.

مردان والیبال ایران در ست دوم این دیدار ۲۵ بر ۱۴ به پیروزی رسیدند، اما در ست‌های اول، سوم و چهارم به ترتیب با امتیاز‌های ۲۵ بر ۲۰، ۲۵ بر ۲۱ و ۲۵ بر ۲۱ نتیجه را واگذار کردند تا سومین ناکامی خود را در هفته نخست تجربه کنند.

موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال ایران در ابتدای این مسابقه از ترکیب میلاد عبادی‌پور، میثم صالحی، محمدطاهر وادی، امین اسماعیل‌نژاد، محمد ولی‌زاده، مهدی جلوه، آرمان صالحی استفاده کرد.

در ست نخست اولین امتیاز به تیم ایران رسید. رقابت دو تیم تا امتیاز نهم برابر پیش رفت، اما کوبا نتیجه را ۱۴ بر ۱۰ به سود خود کرد تا پائز درخواست وقت استراحت فنی کند. در امتیاز ۲۱ بر ۲۰ به سود کوبا، سرمربی این تیم درخواست وقت استراحت کرد تا از کاهش اختلاف پوئن‌های دو تیم جلوگیری کند و این تاکتیک موفق بود که تیم ایران نتیجه ست نخست را ۲۵ بر ۲۰ به کوبا واگذار کرد. چهار امتیاز پایانی این ست در حالی به کوبا رسید که روبرت لندی سیمون سرعتی‌زن و کاپیتان تیم کوبا در خط سرویس قرار گرفت.

در ست نخست کوبایی‌ها در همه فاکتور‌ها بهتر از تیم ایران عمل کردند و ۱۴ امتیاز از حمله، دو امتیاز دفاع و سه پوئن سرویس به دست آوردند. این داده‌ها برای ایران ۱۲ حمله و یک دفاع بود. در این ست جواد کریمی و محمد بربست نیز به میدان رفتند.

در ست دوم تیم ایران شروع بهتری نسبت به کوبا داشت و در امتیاز پنجم سه پوئن از کوبا پیش افتاد که خسوس لوپز مجبور به گرفتن وقت استراحت فنی شد. پائز در صحبت‌های خود با بازیکنان ایران تاکید داشت که قدرتی بازی نکنند و از هوش خود استفاده کنند که انجام این خواسته سرمربی منجر به کسب امتیازات بیشتری برای تیم ایران شد و مردان والیبال کشورمان در امتیاز یازدهم، اختلاف پنج امتیازی با کوبا داشتند.

تیم ملی والیبال ایران در این ست به اختلاف ۱۱ امتیاز با کوبا هم رسید و در نهایت ۲۵ بر ۱۴ به پیروزی رسید تا دومین ست برده خود در لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ را تجربه کند. مردان والیبال ایران در ست دوم ۱۳ امتیاز از حمله، یک پئن از دفاع و سه امتیاز سرویس به دست آوردند تا تمامی داد‌های آماری به سود ایران تغییر کند.

در ست سوم جدال دو تیم به صورت برابر پیش رفت، اما کم کم دریافت اول تیم ایران با مشکل روبرو شد و کوبایی‌ها در امتیاز دهم، چهار پوئن از ایران پیش افتادند. ملی‌پوشان در ادامه تلاش زیادی برای جبران کردند و در امتیاز نوزدهم موفق به تساوی با کوبا شدند، اما دوباره کوبا دو پوئن متوالی به دست آورد و پائز درخواست وقت استراحت فنی کرد. در نهایت تیم ایران نتیجه این ست را ۲۵ بر ۲۱ به حریف واگذار کرد تا از نظر ست شماری دو بر یک از کوبا عقب بیافتد.

ست چهارم این دیدار نیز با برتری تیم ملی والیبال کوبا پیگیری و با نتیجه ۲۵ بر ۲۱ به سود حریف به پایان رسید تا در مجموع تیم ملی والیبال ایران سه بر یک نتیجه را به حریف قدرتمند خود واگذار کند. ملی‌پوشان والیبال ایران در مجموع در این مسابقه بهتر ظاهر شدند و در سرویس، دریافت و توپ‌گیری عملکرد بهتری نسبت به دیدار‌های قبلی خود داشتند به گونه‌ای که تیم کوبا رو اذیت کردند و به مرز باخت رساندند.

اندرسون کاکادور از برزیل و یوراج موکی از اسلواکی داوران اول و دوم این مسابقه بودند که به مدت ۱۰۷ دقیقه طول کشید.

دیدار امروز دو تیم، دوازدهمین جدال تاریخ والیبال ایران و کوبا بود که هفتمین برد را برای کوبا به همراه داشت و تیم ایران به پنج برد قبلی خود اکتفا کرد.

تیم ملی والیبال کوبا سابقه حضور در هفت دوره بازی‌های المپیک را در پرونده کاری خود دارد که بهترین عنوان کسب شده این تیم در سال ۱۹۷۶ مدال برنز و مقام سومی است. این تیم در سال ۱۹۵۶ برای نخستین بار در رقابت‌های قهرمانی مردان جهان شرکت کرد و در ۱۴ دوره حضور موفق به کسب دو مقام نایب قهرمانی در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۱۰ و همچنین دو مدال برنز و مقام سومی در سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۹۸ شده است.

تیم ملی والیبال کوبا سابقه هشت دوره حضور در جام جهانی والیبال را دارد که پنج بار در این مسابقات بر روی سکو رفته است. سال ۱۹۸۹ قهرمان شد، سال‌های ۱۹۸۱، ۱۹۹۱ و ۱۹۹۹ نایب قهرمان و در سال ۱۹۹۷ به مقام سومی و مدال برنز دست یافت.

کوبایی‌ها سابقه ۲۶ دوره حضور در لیگ جهانی والیبال را هم در گنجینه افتخارات خود دارند که یک قهرمانی (۱۹۹۸)، پنج مقام نایب قهرمانی (۱۹۹۱، ۱۹۹۳، ۱۹۹۴، ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹) و سه مدال برنز (۱۹۹۵، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۲) از جمله عنوان‌های کسب شده این تیم در این رقابت‌ها است. کوبا در سال ۲۰۲۳ برای نخستین بار در لیگ ملت‌ها حضور یافت که در جایگاه سیزدهم قرار گرفت و امسال دومین حضور خود در این رویداد مهم را تجربه می‌کند.

میثم صالحی با کسب ۱۵ پوئن، عنوان امتیازآورترین بازیکن این دیدار را از آن خود کرد و روبرت لندی سیمون بازیکن شماره ۱۳ حریف با ۱۴ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن کوبا در این مسابقه بود.

تیم ملی والیبال ایران در مجموع ست‌های این مسابقه ۸۷ امتیاز کسب کرد که به ترتیب ۵۱ پوئن در حمله، ۴ امتیاز در دفاع، ۶ پوئن سرویس و ۲۶ امتیاز از اشتباهات بازیکنان حریف بود.

بازیکنان تیم ملی کوبا نیز در مجموع ست‌های این مسابقه ۸۹ امتیاز کسب کردند که شامل ۵۳ امتیاز حمله، ۹ دفاع، ۷ پوئن سرویس و ۲۰ امتیاز از اشتباهات بازیکنان تیم ایران بود.

تیم ملی والیبال ایران ساعت ۲۴ دوشنبه هفتم خرداد در چهارمین و آخرین دیدار هفته نخست خود به مصاف آرژانتین می‌رود.

نظر شما