شناسهٔ خبر: 66849094 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

اکسیوس: پیشرفت هایی در مذاکرات آتش بس غزه صورت گرفته است

طبق گزارش پایگاه خبری اکسیوس، مقامات آمریکایی و اسرائیلی اعلام کردند که در نشست روز جمعه در پاریس با حضور بیل برنز، مدیر سیا، مدیر موساد رژیم صهیونیستی و نخست وزیر قطر، پیشرفت هایی را در جهت ازسرگیری احتمالی مذاکرات مربوط به گروگان گیری غزه مشاهده کرده اند. طبق گزارش پایگاه خبری اکسیوس، مقامات آمریکایی و اسرائیلی اعلام کردند که در نشست روز جمعه در پاریس با حضور بیل برنز، مدیر سیا، مدیر موساد رژیم صهیونیستی و نخست وزیر قطر، پیشرفت هایی را در جهت ازسرگیری احتمالی مذاکرات مربوط به گروگان گیری غزه مشاهده کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری برنا، طبق گزارش پایگاه خبری اکسیوس، مقامات آمریکایی و اسرائیلی اعلام کردند که در نشست روز جمعه در پاریس با حضور بیل برنز، مدیر سیا، مدیر موساد رژیم صهیونیستی و نخست وزیر قطر، پیشرفت‌هایی را در جهت ازسرگیری احتمالی مذاکرات مربوط به گروگان گیری غزه مشاهده کرده اند.

باراک راوید، خبرنگار اسرائیلی این پایگاه خبری در گزارش خود نوشت: مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس بر سر معامله احتمالی آزادی اسرا که می‌تواند به آتش بس موقت منجر شود، دو هفته پیش پس از چند روز گفتگو در قاهره و دوحه به بن بست رسید.

وی ادامه داد و مدعی شد: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برنز، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و دیگر مقامات ارشد آمریکا شخصاً در تلاش برای دستیابی به توافقی برای آزادی اسرای اسرائیلی و آتش بس موقت در غزه مشارکت داشته‌اند.

راوید افزود: کاخ سفید معامله گروگان را تنها راه مناسب برای آتش بس و پایان بالقوه جنگی می‌داند که پیش از انتخابات ریاست جمهوری برای بایدن به یک مشکل سیاسی تبدیل شده است.

از طرفی، یک مقام ارشد اسرائیلی روز شنبه به خبرنگاران گفت که دیوید بارنیا، رئیسموساد، با برنز و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، درباره «ساخت زیرساخت طراحی شده برای امکان مذاکرات مجدد برای آزادی گروگان ها» گفتگو کرده است.

یک منبع مطلع از این نشست به اکسیوس گفت که بارنیا نکات اصلی موضع به روز شده اسرائیل را ارائه کرد، اما پیشنهاد مکتوب و رسمی اسرائیل برای تحویل به حماس را به نخست وزیر قطر ارائه نکرد.

این مقام اسرائیلی گفت: در پایان این نشست مقرر شد طی هفته آینده مذاکرات بر اساس پیشنهادات جدید به رهبری میانجیگران مصر و قطر و با مشارکت فعال آمریکا از سر گرفته شود.

راوید در مطلب خود تاکید کرد: مقامات آمریکایی در مورد نتایج نشست پاریس حساس‌تر بودند و افزود؛  آنها پیشرفت حاصل شده را تایید کردند و گفتند که از سرگیری احتمالی مذاکرات مورد بحث قرار گرفت، اما تصریح کردند که هیچ تاریخی برای دور جدیدی از مذاکرات تعیین نشده است.

یک مقام ارشد آمریکایی به اکسیوس گفت: پیشرفت وجود دارد. تماس‌ها ادامه دارد و ما از نزدیک با میانجی‌های مصری و قطری در گفتگو هستیم و همکاری می‌کنیم. این تماس‌ها تا هفته آینده ادامه خواهد داشت، زیرا ما به دنبال پیشبرد روند مذاکرات هستیم.

یکی از مقامات حماس این خوش بینی دروغین را آشکار کرد و به الکسیوس گفت: تا زمانی که اسرائیل به جنگ غزه ادامه دهد، این گروه مذاکرات معامله گروگان را از سر نخواهد گرفت.

وی افزود: برای این معامله نیازی به مذاکره نیست. حماس در رابطه با سندی که به میانجی گر‌ها تحویل داده شده، پاسخ خود را داده است.

به گفته منابع آگاه، مقامات قطر اواخر این هفته با مقامات حماس در دوحه دیدار خواهند کرد تا در مورد احتمال از سرگیری مذاکرات مربوط به گروگان گیری گفتگو کنند.

انتهای پیام/

نظر شما