شناسهٔ خبر: 66848672 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

نمایشگاه‌گردان ارشد پاویون ایران در دوسالانه هنر ونیز در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

مخالفت ۲۰ هزار هنرمند تجسمی جهان با حضور رژیم صهیونیستی در دوسالانه هنری ونیز

عبدالحسینی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی در دوسالانه ونیز به‌شدت منزوی است، گفت: ۲۰ هزار هنرمند تجسمی جهان با امضای بیانیه‌ای با حضور رژیم صهیونیستی در دوسالانه هنری ونیز اعلام مخالفت کردند.

صاحب‌خبر -

«امیر عبدالحسینی» نمایشگاه‌گردان ارشد غرفه (پاویون) رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های پاویون رسمی ایران نگاه موضوعی و داشتن یک سناریو و روایت برای ارائه پنج اثر از سرآمدان هنر‌های تجسمی معاصر ایران است، اظهار داشت: آثار ارائه شده هنرمندان ایرانی با موضوع کودکان غزه خلق شده و همگی تم و مضمون واحدی داشت و عنوان هرکدام از آثار بر مبنای فراز‌هایی از اشعار محمود درویش شاعر جهانی انتخاب شده بود که به‌نوعی حلقه‌ی واسطه‌ی آثار با یکدیگر می‌شد.

نمایشگاه‌گردان ارشد غرفه (پاویون) رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز تصریح کرد: نکته‌ی مهم دیگر؛ روایت ارائه شده در پاویون ایران بود که مخاطب در ورود به آن در یک روایت با آثار مواجه می‌شد. بهره‌مندی از رسانه‌های هنری جدید در ارائه آثار و ترکیبی از هنر ویدیو و چیدمان و هنر مفهومی و بهره‌مندی از امکانات شنیداری و تجربه‌های گویایی در کنار تجربه دیداری آثار از ویژگی‌های غرفه ایران در دوسالانه ونیز بود.

مخالفت ۲۰ هزار هنرمند تجسمی جهان با حضور رژیم صهیونیستی در دوسالانه هنری ونیز

وی در پاسخ به اینکه عکس‌العمل مخاطبین از غرفه ایران چه بود، گفت: نگاه بازدید کنندگان متفاوت بود؛ به هرحال هر رویدادی که برگزار می‌شود؛ مخاطبانی دارد که در نگاه مخاطبان حتماً موافق و مخالف وجود دارند. طبیعتاً بازدید کنندگانی داشتیم که با این نگاه موافق بودند و البته دیگرانی وجود داشتند که نسبت به این رویکرد اعتراض داشتند که چراکه ما در این رویداد نگاه موضوعی داشته‌ایم. البته علیرغم وجود بازخورد‌های متفاوت و مثبت و منفی؛ حضور ما یک حضور متفاوت بود. در شرایطی که بیش از ۲۰ هزار هنرمند خواهان حذف پاویون رژیم صهیونیستی در رویداد ونیز بودند و چند روز قبل از برگزاری اعلام کرده بودند که در این دوسالانه حاضر نخواهند شد. با این شرایط تمرکز بر این موضوع که مسئله جهانی است و در بسیاری از پاویون‌ها به آن اشاره شده بود، از قابلیت‌های غرفه جمهوری اسلامی ایران به شمار می‎رفت.

۲۰ هزار هنرمند بین‌المللی مخالف حضور رژیم صهیونیستی در ونیز شدند
عبدالحسینی با تاکید براینکه فضای کلی دوسالانه ونیز همسو با رژیم صهیونیستی نیست و اعتراضات متعددی نسبت به حضور این رژیم را شاهد هستیم، ادامه داد: امضای اولیه‌ی ۸ هزار هنرمند مبنی بر عدم حضور این رژیم تا مدتی پیش به بیش از ۲۰ هزار امضا رسیده بود. این مخالفت‌ها به ‎اندازه‌ای بود که پاویون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، تا زمان آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها این غرفه بازگشایی نخواهد شد و تنها یک ویدیوآرت از پشت پاویون قابل نمایش بود؛ بنابراین این رژیم قدرت و زوری ندارد تا تحرکی داشته باشند و اقدامی انجام دهند. گرچه روز اولی که ما با آثار هنرمندان کشورمان برای حضور در ونیز رفتیم، حتی پیش‌بینی می‌کردیم که ممکن است تجمع یا حمله‌ای نسبت به ما صورت بگیرد و آثار در معرض خطر باشند و با پیش‌بینی تمام این مسائل ریسک آن را پذیرفتیم که اصل آثار به نمایش درآید.

مخالفت ۲۰ هزار هنرمند تجسمی جهان با حضور رژیم صهیونیستی در دوسالانه هنری ونیز

کیوریتور ارشد غرفه (پاویون) رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز تصریح کرد: رژیم صهوینیستی در دوسالانه ونیز به‌شدت منزوی است و جامعه تجسمی جهان باعث شده بود که هنر اسرائیل به شدت منزوی باشد و اصلا در دوسالانه ونیز آثاری ارائه نشود و تنها یک بیانیه بر در پاویون نصب شده بود که تا زمان برقراری آتش بس و آزادی گروگان‌ها پایون‌شان باز نمی‌کنند و عملا این رژیم منزوی و سرخورده شده است و با وجود تعطیلی پاویون این رژیم، همیشه شاهد حضور معترضانی بودیم که جلوی این پاویون تجمع می‌کردند و در حمایت از مردم فلسطین و در اعتراض به جنایت اسرائیل شعار می‌دادند.

وی درباره امکان اضافه شدن فضا‌های تعاملی در پاویون کشورمان گفت: در فضای پاویون ایران در ونیز امکان اضافه شدن فضا‌ها و روایت‌های جدید وجود ندارد، اما در تلاش هستیم در قدم اول و با توجه به اینکه تیم اجرایی همراه نبودند و بخشی از کار‌ها نیاز به ویرایش و بازنگری داشت، در قدم اول تلاش می‌کنیم در پاویون مواردی که نیاز به اصلاح و ویرایش داشت تا قابلیت‌های نمایشی بیشتر پیدا کند را اصلاح کنیم و در قدم بعدی با اضافه شدن بخشی از فضا‌های تعاملی، امور تعاملی اضافه شود تا مخاطبین بتوانند فیلمی را ضبط و یا شعر محمود درویش را به زبان خودشان بخوانند یا پیامی را برای کودکان غزه بنویسند و در سایت بارگذاری کنند. 

مخالفت ۲۰ هزار هنرمند تجسمی جهان با حضور رژیم صهیونیستی در دوسالانه هنری ونیز

عبدالحسینی درباره حضور هنرمندان کشورمان در ونیز گفت: قرار است هنرمندانی که آثارشان در پاویون کشورمان در ونیز ارائه شده است، طی ایام برگزاری رویداد در محل رویداد حضور داشته باشند و تاکنون مرتضی اسدی به ونیز سفر کرده و در پاویون کشورمان حضور داشته و عبدالحسین قدیریان هنرمند بعدی است که به ونیز سفر خواهد کرد و در تدوام دوسالانه شرایط حضور دیگر هنرمندان فراهم خواهد شد.

نمایشگاه‌گردان ارشد غرفه (پاویون) رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز ادامه داد: ازجمله دستاورد‌های بینال شصتم که به وضوح در تمامی غرفه‌ها دیده می‌شود، توجه به مفاهیم اخلاقی، اجتماعی و انسانی است. اهمیت زمین، نگاه زیست‌محیطی و روحیه صلح‌طلبی و ضدیت با جنگ در پاویون بیشتر کشور‌ها مشهود است.  عنوان نمایشگاه هنرمندان ایران، «والایی» است که پنج اثر را با مضمون کودکان فلسطینی از پنج هنرمند صاحب نام ایرانی شامل استادان کاظم چلیپا، غلامعلی طاهری، مرتضی اسدی، مصطفی گودرزی و عبدالحمید قدیریان به نمایش می‌گذارد. هر پنج اثر در زمستان ۱۴۰۲ با موضوع کودکان شهید غزه شکل گرفته و آخرین اثر این هنرمندان محسوب می‌شود.

مخالفت ۲۰ هزار هنرمند تجسمی جهان با حضور رژیم صهیونیستی در دوسالانه هنری ونیز

مخالفت ۲۰ هزار هنرمند تجسمی جهان با حضور رژیم صهیونیستی در دوسالانه هنری ونیز

مخالفت ۲۰ هزار هنرمند تجسمی جهان با حضور رژیم صهیونیستی در دوسالانه هنری ونیز

مخالفت ۲۰ هزار هنرمند تجسمی جهان با حضور رژیم صهیونیستی در دوسالانه هنری ونیز

انتهای پیام/ 121

نظر شما