شناسهٔ خبر: 66848418 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

آغاز گمانه‌زنی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری

صاحب‌خبر -

اعلام جزئیاتی مهم از انتخابات ریاست‌جمهوری 1403
طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، پنجشنبه‌ هفته جاری ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز می‌شود.
براساس قانون می‌بایست انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در خرداد سال ۱۴۰۴ و بعد از پایان دوره چهارساله دولت سیزدهم برگزار می‌شد که به‌علت سانحه بالگرد حامل آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همراهانش و شهادت آنان، زودتر از موعد برگزار می‌شود.
طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، با هماهنگی شورای نگهبان جدول زمانبندی انتخابات نهایی شده و ۱۰ خرداد تا ۱۴ خردادماه به‌مدت ۵ روز موعد ثبت‌نام از داوطلبان خواهد بود.
سپس شورای نگهبان از ۱۵ تا ۲۱ خرداد صلاحیت‌های ثبت‌نام‌کنندگان را بررسی می‌کند و روز ۲۲ خرداد اسامی نامزدهای انتخابات دولت چهاردهم منتشر خواهد شد. به‌گفته‌ سخنگوی ستاد انتخابات، مهلت تبلیغات کاندیداها از ۲۳ خرداد تا ۶ تیرماه است و رأی‌گیری برای انتخابِ نهمین رئیس‌جمهور ایران در روز ۸ تیر ۱۴۰۳ انجام خواهد گرفت.
ستاد انتخابات برای برگزاری رأی‌گیری الکترونیک در چند حوزه ازجمله کلانشهر تهران و برخی دیگر کلانشهرها اعلام آمادگی کرده اما این مسئله منوط به تأیید از سوی شورای نگهبان است که هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.دولت چهاردهم کار خود را از تیرماه ۱۴۰۳ آغاز خواهد کرد و تا سال ۱۴۰۷ ادامه می‌یابد.

آغاز گمانه‌زنی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری
با توجه به برگزاری زود هنگام انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، این روزها شاهد افزایش فعالیت های انتخاباتی احزاب و گروههای سیاسی و انتشار اخبار مرتبط با این رویداد هستیم.

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟
سخنگوی حزب ندای ایرانیان از شروع جلسات این حزب با موضوع انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.
سعید نورمحمدی با ابراز تاسف از حادثه پیش آمده برای رئیس جمهور و همراهان ایشان گفت: طبق قانون اساسی با درگذشت رئیس جمهور انتخابات ریاست جمهوری طی ۴۰ روز آینده برگزار خواهد شد. حزب ندای ایرانیان به همین منظور روز گذشته جلسه فوق العاده شورای سیاست گذاری حزب را برگزار کرد و اعضای سیاست گذاری نسبت به تحولات بعد از سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور بحث و گفت وگو کردند.
وی ادامه داد: با نظر اعضای شورای سیاست گذاری امشب جلسه فوق العاده مشترک شورای مرکزی و شعب استانی حزب برگزار خواهد شد و رویکردها و سیاست های حزب در قبال این انتخابات به بحث و گفت وگو گذاشته خواهد شد.
همچنین قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه فردا جلسه فوق العاده جبهه اصلاحات برگزار خواهد شد، گفت: اعتماد ملی در انتخابات شرکت می‌کند ولی نوع مشارکت حزب به داوطلبانی که تایید صلاحیت می‌شوند هم بستگی دارد. اگر نامزد اصلاح‌طلب تایید شود حتما در انتخابات فعال هستیم؛ در غیر این صورت به بررسی بیشتر نیاز است.
سخنگوی جبهه اصلاحات هم اعلام کرده است که این جبهه هنوز تصمیمی در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیر نگرفته، اما این انتخابات در دستورکار جبهه اصلاحات است وجلسه انتخاباتی اصلاح‌طلبان فردا برگزار می‌شود. ورود جبهه اصلاحات با گزینه‌های حداکثری بستگی به عملکرد شورای نگهبان دارد.
همچنین نایب‌رئیس خانه احزاب خبرداد که در ۲ روز آینده اولین جلسۀ انتخاباتی احزاب اصول‌گرا در قالب فراکسیون اصول‌گرایان خانه احزاب برگزار خواهد شد. سعی می‌کنیم با هم‌افزایی دیگر احزاب اصول‌گرا در نهایت ۲ یا ۳ نامزد نهایی در عرصۀ انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشیم.

شخصیت‌ها چه می‌گویند؟
دفتر علی لاریجانی به اخبار منتشر شده درباره نامزدی وی در انتخابات واکنش نشان داد و نوشت: اخبار دکتر علی لاریجانی مشاور رهبر انقلاب اسلامی «صرفاً و تنها» از طریق مجاری رسمی ایشان منتشر می شود.
آیت الله علیرضا اعرافی هم کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرده و گفته است که قصد کاندیداتوری در انتخابات ندارم.
بنا بر اخبار منتشر شده،‌ برخی از شخصیت‌های سیاسی کشور به منزل سعید جلیلی رفته و از وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرده‌اند که با مخالفت سعید جلیلی روبرو شدند.
در همین ارتباط حامد سلطانی یکی از حامیان جلیلی با انتشار پستی در اینستا گرام با اشاره به اینکه حزب‌اللهی تر از جلیلی نداریم، نوشته است که اولویت اصلی کشور باید تقویت محور مقاومت باشد و به همین خاطر باید جلیلی رئیس‌جمهور شود. با احمدی‌نژاد و ظریف محور مقاومت تضعیف می‌شود!
بنابر اخبار منتشر شده در دولت بهار نیز جمعی از افرادی که خود را نماینده اقشار مختلف مردم قم معرفی می کردند، روز گذشته با اجتماع در برابر منزل محمود احمدی نژاد مصرانه از او خواستند تا برای به سامان رساندن مشکلات و شرایط سخت امروز کشور، خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد و در انتخابات پیش رو ثبت نام نماید.
اما صدای ملت با انتشار مطلبی نوشته است، احمدی‌نژاد می‌گوید در حال بررسی شرایط است تا تصمیم بگیرد که در انتخابات، به عنوان نامزد ثبت‌نام کند یا خیر؟

نظر شما