شناسهٔ خبر: 66847812 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۵ خرداد ۱۳۸۰: انگلیس و آمریکا نتوانستند اصلاح برنامه تحریم عراق را به تصویب شورای امنیت برسانند / در انتخابات انگلیس، اختلاف بر سر پیوستن به پول واحد اروپا (یورو) شدید است

خاطرات هاشمی رفسنجانی: در شوراى امنيت [سازمان ملل]، انگليس و آمريكا، نتوانستند پيشنهاد اصلاح برنامه تحريم عراق را به تصويب برسانند. در انگليس، در جريان انتخابات، اختلاف بر سر پيوستن به پول واحد اروپا - يورو - شديد است؛ حزب كارگر، موافق پيوستن است و حزب محافظه‌كار مخالف. در اندونزى، بحران اوج گرفته و [عبدالرحمن] وحيد، [رییس‌جمهور]، پيشنهاد داده كه اختياراتش را با معاونش، خانم [مگاواتی] سوكارنو تقسيم كند و تهديد به انحلال پارلمان كرده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
 ۵ خرداد ۱۳۸۰: سفير سودان، براى خداحافظى آمد. بيشتر صحبت‌ها، دربارة اختلاف آقاى [عمر] بشير، ریيس‌جمهور و حسن ترابى، ریيس‌مجلس بود كه منجر به انحلال مجلس و بازداشت ترابى شده است. تأكيد كردم كه به خاطر مصالح مردم سودان و اسلام، دست از اين نزاع بردارند و همدلى آن دو را عامل تحكيم انقلاب سودان خواندم. 
 
آقاى سيداحمد موسوى، [مشاور وزیر امورخارجه] آمد.گزارش تفاهم با آقای سيدحسن نصرالله، [رهبر جنبش حزب‌الله لبنان]، در خصوص واگذارى كارها به حزب‌الله و گرفتن تصفيه حساب را داد و اينكه از او خواسته شده كه براى بخشى ازكار همكارى ‌كنند.گفت، با آيت‌الله [محمدتقی] بهجت، در خصوص اين تصميمات مشورت داشته است. 
 
آقاى [سیدعباس حسینی] قائم‌مقامى آمد.گفت، از عضويت در جامعه روحانيت مبارز دلزده شده و مايل نيست ادامه دهد و نيز از ضررهاى جناح‌هاي افراطى چپ و راست و قدرت‌طلبى‌ها گفت. تصميم گرفته، براى نجات از شرايط داخلى، مأموريت خارج از ايران بگيرد. آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، دستور داده كه سمت رايزنى فرهنگى در استراليا را به او بدهند، اما وزارت امورخارجه كه بايد تأييدكند، عمل نمى‌كند. 
 
هيأت اجرايى انجمن اسلامى فارغ‌ التحصيلان اروپا، آمريكا و اقيانوسيه آمدند و براى راه‌هاى فعال‌شدن مشورت كردند. در طول ده سال گذشته، نتوانسته‌اند كار مهمى بكنند، با اينكه 400 عضو دارند.پيشنهادهایی براى ايجاد تحرك دادم كه مورد توجه‌شان قرار گرفت.  
 
آقاى [عباسعلی] وكيلى، ریيس ستاد [رسیدگی به امور] آزادگان آمد.گزارشى داد و گفت، در چند سال اخير، وضع بدتر شده و ریيس‌جمهور، حمايت لازم را ندارد و خواست كه از رهبرى بخواهيم، سمت نمايندگى ولى‌فقيه را هم به او بدهند؛ مثل بنياد شهيد و نظر خواست، در مورد مسأله ادغام ستاد در بنيادهاى ديگر ايثارگران كه اين روزها مطرح است. 
 
در شوراى امنيت [سازمان ملل]، انگليس و آمريكا، نتوانستند پيشنهاد اصلاح برنامه تحريم عراق را به تصويب برسانند. در انگليس، در جريان انتخابات، اختلاف بر سر پيوستن به پول واحد اروپا - يورو - شديد است؛ حزب كارگر، موافق پيوستن است و حزب محافظه‌كار مخالف. در اندونزى، بحران اوج گرفته و [عبدالرحمن] وحيد، [رییس‌جمهور]، پيشنهاد داده كه اختياراتش را با معاونش، خانم [مگاواتی] سوكارنو تقسيم كند و تهديد به انحلال پارلمان كرده است.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما