شناسهٔ خبر: 66847792 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شمشیربازی تنها سهمیه تیمی کاروان را گرفت

نگاه سابر به مدال المپیک

روزنامه جوان

در نخستین روز‌های سال ۱۴۰۳ بود که ملی‌پوشان سابر ما هم سهمیه گرفتند و هم اولین سهمیه تیمی کاروان را به دست آوردند. تیم‌ملی سابر با ترکیب علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهر در جام‌جهانی مجارستان موفق به کسب سهمیه تیمی شد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: مردان سابریست باز هم امید اول شمشیربازی ایران برای کسب مدال المپیک خواهند بود. رقابت در رشته شمشیربازی جدی‌تر از همیشه ادامه دارد و بهترین‌های دنیا از هم اکنون خود را برای بازی‌های پاریس آماده می‌کنند. مدعیان خارجی اصلاً دوست ندارند هیچ‌کدام از مدال‌های ارزشمند المپیک را تقدیم حریفان کنند. در این بین شمشیربازان کشورمان نیز با تمام قوا به میدان می‌روند و علاوه بر کسب سهمیه، نیم‌نگاهی نیز به کسب مدال دارند. 

 باز هم سابر
شمشیربازی کشورمان اگرچه شش دوره در بازی‌های المپیک غایب بود و دستش به سهمیه نمی‌رسید، اما طلسم این ناکامی در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ شکست و شمشیربازان‌مان در بازی‌های لندن حضور داشتند. از آن پس دیگر گرفتن سهمیه برای‌مان رؤیا نیست و حتی به مدال المپیک فکر می‌کنیم. مسابقات شمشیربازی در سه ماده سابر، اپه و فلوره برگزار می‌شود و بااینکه در اسلحه سابر پیشرفت خوبی داشته و موفقیت‌های زیادی کسب کرده‌ایم، اما در دو اسلحه دیگر توفیق چندانی نداشته‌ایم. در حال حاضر نیز برای بازی‌های پاریس بازهم در اسلحه سابر موفق به گرفتن سهمیه شده‌ایم و دیگر شمشیربازان ما نتوانسته‌اند رؤیای المپیک را محقق سازند. 


 اولین سهمیه تیمی
در نخستین روز‌های سال ۱۴۰۳ بود که ملی‌پوشان سابر ما هم سهمیه گرفتند و هم اولین سهمیه تیمی کاروان را به دست آوردند. تیم‌ملی سابر با ترکیب علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهر در جام‌جهانی مجارستان موفق به کسب سهمیه تیمی شد. به همین ترتیب و طبق قانون، سه سهمیه انفرادی سابر نیز به شمشیربازی ما رسید و از بین چهار نماینده ما سه نفر می‌توانند در بخش انفرادی نیز رقابت کنند. عملکرد درخشان تیم‌ملی در بوداپست موجب شد در آخرین رویداد گزینشی المپیک، اولین سهمیه تیمی کاروان کشورمان به دست بیاید و تعداد سهمیه‌های کسب‌شده به عدد ۲۰ برسد. 


 درخشش ملی‌پوشان
برای رسیدن به سهمیه تیمی امتیازات جام‌جهانی اسپانیا، جام‌جهانی الجزایر، جام جهانی گرجستان، جام جهانی ایتالیا و جام جهانی مجارستان، قهرمانی جهان و قهرمانی قاره‌ها محاسبه می‌شد و شمشیربازان این فرصت را داشتند از طریق شرکت در این رقابت‌ها جواز المپیک را دریافت کنند. ملی‌پوشان سابر بیشترین امتیاز را با کسب مدال برنز در جام‌جهانی اسپانیا گرفتند و در قهرمانی آسیا نیز به مدال نقره رسیدند. 
در بوداپست، رقابت اصلی ما با تیم ژاپن بود. این رقیب قدرتمند تنها در صورتی می‌توانست سهمیه بگیرد که در جام‌جهانی مجارستان حتماً به مدال برسد، اما باخت به رومانی در مرحله‌یک‌هشتم نهایی رؤیای ژاپن را نقش برآب کرد، حال آنکه بچه‌های ایران با پیروزی بر اردن و مصر سهمیه تیمی را قطعی ساختند. پیش از این موفقیت، علی پاکدامن در بخش انفرادی مدال برنز جام‌جهانی را گرفته بود. 


 ناکامی اپه و فلوره
رسیدن به سهمیه در اپه و فلوره به رؤیایی دست‌نیافتنی تبدیل شده است. مردان و زنان اسلحه فلوره و اپه این فرصت را داشتند در مسابقات زون آسیا از طریق قاره سهمیه بگیرند. رقابت‌های زون آسیا آخرین مرحله رقابت‌های گزینشی در قاره‌کهن بود که در فجیره برگزار شد، اما موفقیتی برای ما در پی نداشت. پنج شمشیرباز ایران در سه اسلحه اپه، فلوره و سابر (یک نماینده خانم) به امارات اعزام شدند ولی از رسیدن به سهمیه‌های بیشتر بازماندند. محمد اسماعیلی (اپه مردان)، ریحانه رضایی (اپه زنان)، علی امینی (فلوره مردان)، زهرا کارگر (فلوره زنان) و نجمه سازنجیان (سابر زنان) نفرات کشورمان در این رویداد بودند. بیش از همه امیدمان به سازنجیان بود، این بانوی شمشیرباز تاکنون سه بار در رقابت‌های انتخابی المپیک شرکت کرده ولی در رسیدن به آن ناکام بوده است. شکستن طلسم در شمشیربازی بانوان خیلی‌ها را امیدوار کرد، اما سازنجیان بعد از کسب چهار پیروزی و صعود به جدول حذفی رقابت‌ها، در یک‌چهارم نهایی مقابل حریفی از استرالیا شکست خورد و بازهم دستش به سهمیه نرسید. علی امینی حتی نتوانست از مرحله گروهی صعود کند، ریحانه رضایی در یک‌هشتم نهایی باخت، محمد اسماعیلی در نیمه‌نهایی شکست خورد و زهرا کارگر نیز از رسیدن به مرحله حذفی بازماند. 
به این ترتیب تیم‌ملی شمشیربازی کشورمان باز هم در بازی‌های المپیک تنها در اسلحه سابر نماینده خواهد داشت و جای خالی شمشیربازان فلوره و اپه در پاریس خالی خواهد بود. بازگشت پیمان فخری به تیم‌ملی یکی از دغدغه‌های این تیم بوده است. سرمربی پیشین، اما موفق تیم‌ملی، در سال‌های گذشته شمشیربازی کشورمان را به مرحله شکوفایی و عرض‌اندام در بین قدرت‌های جهان رساند. فخری مدتی است به خارج از کشور رفته و فدراسیون تمام تلاشش را به کار گرفت تا مربی محبوب در بازی‌های المپیک تیم‌ملی را هدایت کند.

نظر شما