شناسهٔ خبر: 66847382 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

مروری بر اهمیت آموزش کارآفرینی دانش آموزان

صاحب‌خبر -

* مینا دیوبند

تابستان فرصت بسیار مناسبی برای آموزش مهارت‌های کارآفرینی در کودکان است. آموزش‌های حرفه‌ای خانگی می‌تواند زمینه‌ساز کارآفرینی و تضمین آینده فرزندان‌مان در بزرگسالی و آینده باشد.
کودکانی که فارغ از فضای تحصیلی بازه زمانی قابل توجهی را در اختیار دارند که باید حداکثر بهره را از آن ببرید. در طول تابستان، فرزندان شما از بار درسی و تکالیف مدرسه آزاد هستند. این امر به آنها امکان می‌دهد که زمان بیشتری را صرف یادگیری و تمرین مهارت‌ های کارآفرینی کنند. می‌توانید فعالیت‌های جذاب و چالش‌ برانگیزی را برایشان برنامه‌ ریزی کنید که به آنها کمک کند تا ایده‌های خلاقانه خود را شکل داده و آزمایش کنند. تابستان همچنین برای بسیاری از جوانان ، زمان هیجان ‌انگیز و پر انرژی است. آنها غالباً انگیزه بیشتری برای یادگیری و آزمایش چیزهای جدید دارند. می‌توانید از این انگیزه برای تقویت علاقه آنها به کارآفرینی استفاده کنید. در طول تابستان، فرزندان شما می ‌توانند در پروژه‌های کوچک کارآفرینی مشارکت کنند یا حتی یک کسب و کار کوچک را راه ‌اندازی کنند. این امر به آنها امکان می‌دهد تا مهارت‌ های خود را در محیطی امن و حمایتی تمرین کرده و از شکست‌ها درس بگیرند. البته باید گفت: آموزش کارآفرینی  و کسب و کار نباید تنها با هدف درآمدزایی اجرا شود ، در واقع یادگیری در مورد یک تجارت  آغاز مسیر پیشرفت کودکان است.
مازاد بر اینکه در طول تابستان معمولاً والدین و خانواده‌ها بیشتر در دسترس هستند. می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و با کمک آنها فرزندانتان را در زمینه کارآفرینی حمایت و راهنمایی کنید. کافی است که با فرزندانتان ایده‌ های کسب و کار کوچک را بررسی کنید و سپس یک طرح کسب و کار ساده را تهیه و اجرا کنید. از فروش محصولات دست ‌ساز، ارائه خدمات، یا حتی یک غرفه فروش در جشنواره محلی باشد. 
در حین اجرا، فرزندانتان مهارت‌هایی مانند برنامه‌ ریزی، بازاریابی، مدیریت مالی و حل مسئله را تمرین می‌کنند. می ‌توانید با فرزندانتان پروژه‌های کارآفرینی هدفمند را انجام دهید. طراحی و ساخت یک محصول جدید، راه‌ اندازی یک وبسایت یا برنامه موبایل، یا تدوین یک طرح کسب و کار برای یک ایده نوآورانه باشد. این فعالیت‌ها به آنها کمک می ‌کند تا مراحل مختلف فرایند کارآفرینی را درک کنند.
حتی شما می‌ توانید فرزندانتان را به بازدید از کسب و کارهای موفق محلی ببرید. این بازدیدها به آنها امکان می ‌دهد تا با کارآفرینان واقعی ملاقات کرده و از تجربیات آنها درس بگیرند. همچنین می‌توانید از کارآفرینان بخواهید که در جلساتی با فرزندانتان صحبت کنند و به سؤالات آنها پاسخ دهند. در طول تابستان، بسیاری از مراکز آموزشی و سازمان‌های جوانان که کارگاه‌ های آموزشی کارآفرینی برگزار می ‌کنند ، می‌توانید فرزندانتان را در این کارگاه ‌ها ثبت ‌نام کنید تا مهارت ‌های مختلف کارآفرینی مانند ایده ‌پردازی، برنامه ‌ریزی کسب و کار، بازاریابی و غیره را فرا بگیرند.
حتی بسیاری از مدارس و سازمان‌های فنی و حرفه ای مسابقاتی را در زمینه کارآفرینی برگزار می ‌کنند. این مسابقات به فرزندانتان فرصت می ‌دهد تا ایده‌های خود را ارائه کرده و با سایر جوانان رقابت کنند. این تجربه به آنها کمک می‌ کند تا مهارت‌ های ارائه، تفکر انتقادی و کار تیمی را تقویت کنند. می‌توانید فرصت‌ هایی را برای فرزندانتان فراهم کنید تا بتوانند در تجربیات کارآفرینی مشارکت کنند. کمک به شما در کسب و کار خودتان، داوطلب شدن در یک استارتاپ محلی یا حتی راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک با هدایت شما بسیار حائز اهمیت است.
حتی فعالیت های کوچکی از جمله نقاشی و کاردستی هم می تواند نمادی از یک فعالیت کارآفرینانه باشد. با تهیه وسایل هنری مثل رنگ، مداد رنگی، چسب و کاغذ ، فرزندتان را تشویق به خلق آثار هنری کنید و حتی می ‌توانید نمایشگاه کوچکی از آثارش برگزار کنید. کاردستی برای بچه‌ها جذابیت دارد و در کنار آن می‌توانند چیزهای زیادی یاد بگیرند.مازاد بر اینکه ساخت چیزهای ساده ، کاردستی و خلاقیت را در بچه ها تقویت می ‌کند. ایجاد صحنه‌های تخیلی مثل فروشگاه ، رستوران یا مدرسه و تشویق فرزندتان به بازی کردن در آنها نیز خلاقیت و مهارت‌های اجتماعی را پرورش می ‌دهد. نوشتن و تعریف داستان‌ های خیالی، یا حتی راه ‌اندازی کتابخانه کوچک خانگی تخیل و مهارت‌های زبانی کودکان را تقویت می ‌کند.به عبارتی باید تاکید کرد ، تابستان بهترین فرصت برای افزایش رابطه میان اعضای خانواده و گسترش مشاركت بچه‌ها در امور منزل در راستای اهداف مد نظر باشد.
چه بخواهیم چه نخواهیم در چشم بر هم زدنی دنیای کودکی به پایان خواهد رسید و فرزندانمان افراد بالغی می شوند که مهارت های همین دنیای کودکی، پشتوانه ی آینده ی آنان خواهد شد.
*سردبیر

نظر شما