شناسهٔ خبر: 66846756 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

شهید امیرعبداللهیان دیپلماسی را درخدمت مبارزه باصهیونیسم قرا...

اقتصاد ایران: نماینده حماس در تهران شخصیت شهید امیر عبداللهیان را بسیار سخت‌کوش و خوشرو خواند و تاکید کرد که وی پتانسیل دیپلماسی ایران را در خدمت مبارزه با اشغالگری و ایجاد انسجام در محور مقامت قرار داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: شهید حسین امیر عبداللهیان در تمامی سطوح شخصیتی بزرگ و برجسته بود. او در ابعاد روحی و شخصی خود نیز بسیار خنده‌رو و نرمخو بود و با همه معاشرت می‌کرد. در سطح علمی نگاهی جدی و قوی و قاطع داشت و هرگز خستگی نمی‌شناخت. او از زمان بر عهده گرفتن پست وزارت خارجه هیچ فرصتی را برای انجام سفرهای منطقه‌ای و بین المللی در راستای منافع ایران و منطقه از دست نداد. شهید امیر عبداللهیان از زمان آغاز عملیات مبارک طوفان الاقصی، سفرهای منطقه‌ای و بین المللی متعددی را انجام داد و از هیچ تلاش دیپلماتیک یا سیاسی برای ایجاد بازدارندگی در برابر اشغالگران و حمایت از آرمان فلسطین دریغ نکرد. ایران و مقاومت و تمامی آزادگان دنیا با شهادت حسین امیرعبداللهیان فرد کم نظیری را از دست دادند. البته این تقدیر الهی است.

خبرگزاری مهر در این رابطه گفت‌وگویی مطبوعاتی با دکتر خالد القدومی نماینده جنبش حماس در ایران انجام داده که متن گفتگو به شرح زیر است:

در ابتدا به خودمان و شما و تمامی حامیان محور مقاومت شهادت رئیس جمهور ایران و وزیر خارجه و همراهان آنها را تسلیت می‌گویم. آقای دکتر شما چگونه این خبر را شنیدید و چه تأثیری برای شما داشت؟ از انعکاس این خبر در محافل دولتی و سیاسی و مردمی فلسطین برای ما بگویید.

من در ابتدا به نمایندگی از خودم و رهبران فلسطین و مردم غزه و فلسطین شهادت این دیپلمات مقاوم و قهرمان، دکتر امیر عبداللهیان را تسلیت عرض می‌کنم. واقعیت این است که آن شب برای همه ما شب بسیار سختی بود، چرا که ایشان برادری دلسوز و مقاوم در مسائل مربوط به اهالی فلسطین بود. این خبر برای همه ما شوکه کننده بود و آن شب همه نگران بودند و هنگامی که خبر شهادت را دریافت کردیم، رضای خود را به قضای خداوند سبحان دادیم، اما محور مقاومت دچار فقدان فردی مقاوم و دیپلماتی قهرمان و سیاستمداری شجاع نظیر دکتر امیر عبداللهیان شد.

دیدارهایی که شما با شهید امیر عبداللهیان داشتید چگونه بود و چه چیزهایی بین شما می‌گذشت و شخصیت ایشان را چگونه می‌دیدید؟

دیدارهای من با آقای دکتر عبداللهیان از ۱۲ سال پیش آغاز شده بود، یعنی زمانی که ایشان در وزارت خارجه ایران بودند و همچنین رئیس کمیته فلسطین در مجلس شورای اسلامی بودند. ایشان ارتباط مستقیمی با ملت داشتند و در موضوع فلسطین با بیش از ۸۰ مؤسسه مردمی در سطح جهان رابطه داشتند. چیزی که فکر ایشان را مشغول می‌کرد، این بود که چگونه می‌تواند تصمیماتی را در دنیا ایجاد کند یا فعالیت‌هایی را در داخل پارلمان‌ها یا در سطح ملی در خصوص حمایت از موضوع فلسطین داشته باشد یا اینکه ابزارهای دیپلماتیک را برای افزایش فشار بر رژیم صهیونیستی تقویت کند. دیدارهای من با آقای دکتر در خصوص این مسائل بود. البته ایشان شخصیتی بخشنده و مهمان نواز بودند و در عین حال روابط گسترده‌ای با منطقه داشته و به خوبی از فرهنگ عربی و اسلامی اطلاع داشتند. ایشان حتی با مخالفان خود نیز ارتباط برقرار می‌کردند و بر اساس احترام متقابل، به همه احترام می‌گذاشتند. من خاطرات زیادی با ایشان دارم که همگی آنها در خصوص موضوع فلسطین و دیگر موضوعات انسانی و اسلامی در سطح امت اسلام است.

بسیاری از مردم به وزیر خارجه شهید ایران لقب «مرد خستگی ناپذیر» داده‌اند و معتقدند که ایشان در فعالیت‌ها و سفرهای خود هرگز خسته نمی‌شد و تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی خود را در سطوح مختلف دنبال می‌کرد. شما چه نظری در این رابطه دارید؟

بله درست است، ایشان هرگز خسته نمی‌شد. به عنوان مثال در عملیات طوفان الاقصی دکتر امیر عبداللهیان سفرهای دوره‌ای زیادی به منطقه داشت و همچنین نشست‌هایی را با رهبران جنبش‌های مقاومت در منطقه از جمله برادر اسماعیل هنیه و دیگر برادران منطقه‌ای در سوریه و لبنان یا قطر داشت. ایشان اصرار بر گسترش همگرایی در روابط داشت و من مواضع سیاسی خودمان را برای ایشان می‌فرستادم و ایشان به صورت جدی و مستقیم یا از طریق تیم فعال خود در وزارت خارجه به این موضوع اهتمام داشت. ایشان در نشست‌ها بسیار خونگرم و فعال بود و هرگز خسته نمی‌شد، پیش می‌آمد که بعد از نیمه شعب یا بامداد مطالبی از طریق تیم ایشان برایشان می‌فرستادیم و ایشان با آن تعامل می‌کردند. او از برقراری نشست‌های متعدد در سفرهای دوره‌ای با رهبران جنبش حماس و دیگر گروه‌ها برای مردم فلسطین و غزه و توقف نسل کشی رژیم صهیونیستی در این منطقه خسته نمی‌شد.

شهید امیر عبداللهیان مواضع جدی و مفصلی در خصوص مقاومت منطقه‌ای به صورت عام و به ویژه موضوع فلسطین و جنگ در غزه داشت. شما این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طبعاً مقام وزارت خارجه بخش اساسی از تصمیم سازی سیاسی در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و ماهیت این دیپلمات مقاوم نیز کاملاً در مسیر کمک به حق و مستضعفان و اهالی خود در غزه و فلسطین مشخص و ملموس بود. وی سخنان و ابزارهای دیپلماتیک خود را در تقابل با دشمن مشترک امت اسلام یعنی رژیم صهیونیستی قرار داده و انسجام عمیقی بین سطوح تصمیم سازی جمهوری اسلامی ایران شامل رهبران ایران و تصمیم سازان و اجرا کنندگان این تصمیم‌ها ایجاد کرد. دیدگاه‌های این شهید در سخنرانی‌ها و نظرات وی به ویژه در موضوع فلسطین و طوفان الاقصی کاملاً مشخص بود و او معتقد بود که مقاومت منطقه امیدی برای عزت اسلام و آزادی مسلمانان از چنگال تجاوز صهیونیستی است.

نظر شما