شناسهٔ خبر: 66845462 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تعامل شهید رئیسی با مجلس برای حل مسائل کشور

حسینی، نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تعامل شهید رئیسی با مجلس گفت: شهید رئیسی دنبال حل مسائل کشور بود و بودجه را به عنوان یک ابزار مالی و سیاست مالی برای حل مشکلات کشور می‌دانست.

صاحب‌خبر -

آقای رئیسی بودجه را سیاست مالی برای حل مسایل کشور می‌دانست

به گزارش  خبرگزاری صداوسیما ، شبکه خبر در برنامه بالاتر رابطه دولت اقای رئیسی و مجلس را با سیدشمس الدین حسینی ، نماینده مجلس شورای اسلامی  و حاجی دلیگانی ، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بررسی کرد.

مشروح گفتگو به شرح ذیل است :
سوال: سال‌های سال است که رئیس جمهور شهید را می‌شناختید و در حوزه‌های مختلف با ایشان ارتباط داشتید درخصوص شخصیت حقیقی ایشان در حوزه کاری و بعد از آن هم درخصوص ارتباط دولت و مجلس در دوره ایشان بگویید.
حسینی : از سال ۱۳۸۷ که مسئولیت وزارت اقتصاد و دارایی را حدود ۶ سال برعهده داشتم با ایشان آشنا هستم. زمانی که وزارت اقتصاد و دارایی بودم آیت الله رئیسی معاون اول قوه قضاییه بودند و طبعا باتوجه به گستردگی حوزه کار وزارت امور اقتصاد و دارایی که عموما هم با مسایل مالی سر و کار دارد یعنی از بانک، بیمه، گمرک و مالیات طبعا مسایل و موضوعات قضایی پیش می‌اومد که با ایشان در ارتباط بودم. یکی از نکاتی که هرچی در ذهنم این چند مدت جستجو می‌کردم و جستجو می‌کنم این است که این را که می‌گویم در محضر خداوند یکبار دیگر هم شهادت می‌دهم حتی یکبار ندیدم ایشان سفارشی را در مقوله‌ای انجام بدهند. این نکته، نکته بسیار کلیدی است، چون اصولا مسئولین و مدیران ارشد و عالی رتبه و مقامات عالی رتبه در معرض فشار قرار می‌گیرند از سوی افراد مختلف، دوستان، آشنایان و اقوام ولی این یکی از ویژگی هایشان بود البته دورادور نوع کارکرد ایشان را در سازمان بازرسی هم به خاطر داشتم ولی این ایام بسیار برایم برجسته بود.
در مجموع آقای رئیسی یکسری ویژگی‌های دیگری داشت که باز به نظرم به ایشان محبوبیت دارد و این حزن و اندوه مردم و به روایتی دیگر این دلسوختگی مردم برمی گردد به همین ویژگی، یکی از ویژگی‌هایی که بارز و برجسته بود در وجود ایشان، تواضع ایشان بود یعنی شما در مسند‌های مختلف و در موقعیت‌های مختلف اگر شخصیت ایشان را دنبال کنید انصافا هیچ تغییری نکرده، بنده شاید نشست‌های دونفری مان یا برخورد‌های دو نفری مان برمی گشت به معاون اولی ایشان در قوه قضاییه ولی این روابط ادامه داشت به ویژه باز در این قریب سه سال اخیر که ایشان مسئولیت خطیر ریاست جمهوری را برعهده گرفتند. وقتی که ایشان مسئولیت ریاست جمهوری را برعهده گرفتند هم بنده به فراخور کار‌های مختلف در جلسات مختلف ایشان را می‌دیدم و یکی از نکات جالب این بود که اگر در جلسه‌ای در موضوعی انتقادی به ایشان یا به دولت ایشان می‌کردید که خب بالاخره سعی می‌کردیم همیشه نقد و انتقاد سازنده را داشته باشیم فرض کنید اگر در یک جلسه‌ای پشت تریبون قرار می‌گرفتید و ایشان و دولتشان را مخاطب قرار می‌دادیم فرض کنید به هنگام نماز می‌خوردیم وقتی با ایشان برخورد می‌کردیم حداکثر در سخت‌ترین شرایط این بود که شوخی با شما می‌کردند و خاطرم است که می‌گفت استثنائا این جا را خوب گفتید و همین رابطه صمیمی این تواضع و خیلی تکان دهنده است امروز برایمان وقتی این اتفاق می‌افتد.
در خصوص پرکاری ایشان هم که اخیرا یک خاطره‌ای را مقام معظم رهبری تعریف می‌کردند که ایشان مثلا یک ساعتی از فرض کنید از روسیه برمی گردند و از روسیه بلافاصله می‌روند کرج یعنی برداشتشان این بوده که اگر بخواهند منزل استراحت کنند طول می‌کشد می‌روند در همان محل کار یا محل ملاقات یا محل همایش.

سوال: یکبار که از پرواز خارجی مستقیم رفتند برای سیل زدگان.
حسینی: بله، این را نمی‌خواهم بگویم خاطرم است یک جلسه‌ای سال گذشته یا سال قبلش بود وقت داده بودند ایشان رفتم دفتر ایشان بعد چند دقیقه منتظر بودم گفتند حاج آقا یک سفر شهرستانی رفته بود ولی فکر کنم یکی از سفر‌های شهرستان‌های نزدیک تهران بود حدس می‌زنم ورامین بود بعد ایشان که آمد داخل خب احوال پرسی کردند خاطرم است که آن دقایق اول هنوز این چهره ایشان برایم زنده است به سختی چشمانشان را نگه می‌داشتند یعنی معلوم بود که از یک کار

سوال: فرط بی خوابی
حسینی: بله، سفر‌های استانی را تجربه داریم سفر‌های شهرستانی را تجربه داریم آن برنامه کار یک طرف این حواشی که دارد یعنی فرض کنید برای شما سه تا برنامه می‌گذارند یک دفعه در حاشیه آن بیست تا ملاقات ناخواسته داری می‌آیند افراد سرپا می‌ایستید و این‌ها برای رئیس جمهور که حجم کار خیلی زیاد است خاطرم است همین طور که این جلسه جلوتر می‌رفت ایشان به اصطلاح خودمان شاداب‌تر می‌شدند وقتی که از جلسه داشتم بیرون می‌آمدم تقریبا دیگر آن چهره همیشگی ایشان را می‌دیدم. در کل تواضع، ادب و صمیمیت ویژگی‌های خلقی ایشان بود یک جمله‌ای را هم حیفم می‌آید نگویم و آن این بود که زمانی که ایشان دوره فکر کنم سال ۹۶ بود کاندید ریاست جمهوری شدند و درنظر بگیرید حتی ۱۴۰۰ یک جمله‌ای ایشان گفتند که من آن موقع که در به اصطلاح تولیت آستان قدس بودند خطاب گفتند‌ای مردم من بهترین شغل دنیا را دارم ایشان از یک شغلی که نمی‌گویم کار آسانی بود ولی کاری بود که این قدر مسئولیت سنگین نبود قبول کردند آمدند در راس قوه قضاییه قرار گرفتند که کار بسیار سنگینی بود و موفق بودند بعد حالا در قوه مجریه.
نکته ای که می‌خواستم باز به آن اشاره کنم افراد دیگری هم که در این سفر با ایشان بودند بسیار افراد خاص و بازدوست داشتنی بودند.

سوال: آقای دکتر امیرعبداللهیان
حسینی: بنده آقای دکتر امیرعبداللهیان را هم حداقل ۲۰ سال است که می‌شناسم زمانی که خود بنده در سازمان برنامه و بودجه در سازمان بازرگانی مدیر کل بودم ایشان هم سمت مشابهی داشتند یکی از قبل از این که حتی به سفارت بروند و این‌ها به هر حال ایشان به عنوان همیشه در همین حوزه کشور‌های عربی تخصصی داشتند کار می‌کردند بعد‌ها معاون وزیرخارجه بودند در دولتی که توفیق داشتیم خدمت کنیم در کنار تخصص که به هر حال ایشان حداقل گفتم در حوزه کشور‌های عربی و آفریقایی و همین طور موضوع و کشور‌های محور مقاومت یک کارشناس و یک دیپلمات برجسته بودند باز وقار ایشان چند روز پیش یکی از دوستانم با ایشان صحبت می‌کردند خیلی جالب بود قسم می‌خورد مثلا می‌گفت انصافا ایشان مودب بود حتما شما هم با ایشان برنامه داشتید همکاران شما، نشستنشان برخاستنشان گفتگویشان بگذارید یک خاطره‌ای باز تعریف کنم.
در منطقه ما مسایل کشاورزی خیلی برجسته است در غرب مازندران و عباس آباد مشکل پیدا کرده بودیم آن هم بحث صادرات محصول کیوی از ایشان سوال کردم خیلی سخت هم بود سوال را در کمیسیون مطرح کنم سوال را در کمیسیون مطرح کردم ایشان هم جواب دادند البته خوشبختانه با تلاش و پیگیری دوستان دیگر مساله حل شد، اما هیچ گاه دلم نیومد سوال را به صحن بکشم چرا، چون می‌دیدم دارند تلاش می‌کنند می‌دیدم آدم بسیار موقری هستند بسیار آدم متواضعی هستند مودب، این ویژگی‌ها در ایشان بود.

سوال: آقای آیت الله آل هاشم همین طور خیلی شخصیت مردمی و برجسته داشت، اما سردار موسوی من اگر اشتباه نکنم زمانی که شما وزیر اقتصاد بودید ایشان عضو تیم حفاظت از شما بودند، درست است؟
حسینی: بله.


سوال: حتما شناخت خوبی از ایشان دارید قدری از سردار عزیزمان بگویید.
حسینی: بله، این بچه‌ها و این دوستانی که در تیم حفاظتند حفاظت شخصی حتی، عمدتا جزو بچه‌های خیلی مظلومند، مظلوم از این بابت که خیلی به شخصیت نزدیکند به شخصیت به خانواده شخصیت به بچه‌های شخصیت ولی خیلی باید خویشتندار باشند مثال می‌زنم: شما یک دفعه ماموریتی می‌روید و در آن ماموریت آن‌ها کارشان را بلدند چه داخلی چه خارجی شهرستان مثلا به ایشان می‌گویند اگر یک کسی ناخودآگاه به سمت شما می‌آید مراقبت کنید می‌تواند این یک کسی باشد که سوء نیت داشته باشد ولی شخصیت که این جوری نیست ولی شخصیت و آن مقام خودش را در جایگاه خدمتگزار مردم می‌داند و بایستی روی باز داشته باشد.
لذا این‌ها مدام و پیوسته و مادام در معرض آسیبند از طرفی دیگران این‌ها را می‌شناسند می‌بینند انواع و اقسام مثلا نامه، مکاتبه و
به این‌ها می‌دهند انواع و اقسام مثلا نامه و مکاتبه می‌آورند به این‌ها می‌دهند این‌ها ببینید چه فشاری تحمل می‌کنند. آقای سیدمهدی موسوی باز طی چند تیم که بالاخره دوستان آمدند و رفتند یکی از بهترین‌ها بود و اگر بگویم که بهترینی که من داشتم و خدمتشان بودم اغراق نکرم خیلی برایم واقعا باز تاسف بار بود، ایشان خیلی جوان بودند ایشان فکر می‌کنم چهل سال این‌ها خیلی خوب رشد کردند و حالا یکی از دوستان بد نیست این را بدانید دو شب گذشته یعنی دقیقا همان شبی که فکر کنم سه شنبه بود بله سه شنبه رفتم منزل این شهید بزرگوار توفیقم بود که پیکرشان را هم آوردند چند دقیقه‌ای در منزل، در آن چند دقیقه‌ای که خدمت خانواده شان نشستم همین نکته مورد تاکید پدر بزرگوارشان بود یعنی به من می‌گفتند که ما دیروز هم در مصاحبه برادرشان دیدم تا مدت‌ها اصلا نمی‌دانستیم ایشان در تیم حفاظت شماست یعنی اگر تلویزیون احیانا نمی‌دیدند که این با یک شخصیتی است متوجه نمی‌شدند که ایشان فرض کنید مثلا با فلان آقای وزیر بوده یا شنیدم سردارجعفری هم این جا آمدند و گفتگویی کردند، سردار جعفری سرتیم حفاظت ایشان بودند و سرتیم حفاظت رئیس جمهوری.
 زمانی که ایشان در تیمم بود حدود سال ۸۸ و ۸۹ دخترانم کوچک بودند ایشان هم دو تا دختر تقریبا همسن دختران من داشتند با طیب خاطر خانواده مان در حفاظت و در کنار حفاظت این‌ها بودند. چقدر برای خانواده هایمان سخت بود و البته وقتی که من به محضر خانواده ایشان رسیدم دیدم یک پدر موفقی هم بودند اگرچه همگان به خلاء یا حضور کمتر این‌ها در خانواده هایشان اذعان دارند ولی خانواده بسیار موفق و در مجموع ایشان هم.
 آقای مالک رحمتی هم به همین ترتیب، چند کلمه‌ای هم درخصوص ایشان بگوم ایشان را دورادور می‌شناختم اسمشان را دورادور شنیده بودم تا چند تا برنامه‌ای که اخیرا یکی از این برنامه در وزارت اقتصاد بود برای اجرای همین بند الف تبصره ۱۸ بحث تسهیلات که ایشان به عنوان یکی از استانداران نمونه انتخاب شده بود و من به عنوان افرادی که در آن مراسم شرکت کرده بودیم، چون در کمیسیون ما بود حدود سه هفته پیش بود یعنی کمتر از یک ماه پیش ما سفری را به همراه اعضای کمیسیون جهش تولید به آذربایجان شرقی داشتیم و ایشان میزبان ما بود، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استانداران اداره می‌کنند انصافا کفایت ایشان نوع اداره جلسه ایشان باز ادب و تواضع ایشان باز یکی دو تا جلسه دیگر بالاخره اندک تجربه‌ای ما داریم بعد از آن جلسه به برخی از دوستان گفتم که ایشان خیلی جا برای پیشرفت و برای خدمت بیشتر دارند که حالا این اتفاق افتاد و باز من هم این جا به خانواده محترم این دو شهید عزیز هم تسلیت می‌گویم.
تعامل شهید رئیسی با مجلس برای حل مسائل کشور
سوال: در مورد خود رئیس جمهور فقید در مورد مسایل کاری بگوییم رابطه دولت و مجلس، نگاه ایشان در نگاه بودجه را بگویید برخوردشان و نگاهشان و تعاملاتی که در سر بودجه داشتید، چه شخصیت ویژه یا چه نکات ویژه‌ای از ایشان سراغ دارید؟
حسینی: عضو کمیسیون برنامه و بودجه ام در عین حال ضمن این که تلفیق بودجه سال ۸۲ و کمیسیون تلفیقش مسئولیتش با بنده بود.  مسئولین کمیسیون تلفیق اصولا ارتباط نزدیکی خواهند داشت با رئیس جمهور، چون به هر حال بودجه یک موضوعی است که این گونه نیست که یک لایحه‌ای بیاید بعد هم با یک تغییراتی تصویب شود. در آن بحث و گفتگو زیاد شکل می‌گیرد.

سوال: چکش کاری شود تا به نتیجه برسد.
حسینی: بله، در حین رسیدگی به بودجه ما بند الف تبصره ۱۸ داشتیم و داریم که الان شده تبصره دو که آن جا جایی است که تسهیلات اشتغالزایی و تولید به ویژه برای مشاغل یا فعالیت‌های اقتصادی کوچک و متوسط مطرح است. یک اختلاف نظر‌هایی بین ما و دولت در سال گذشته اش اتفاق افتاده بود سال ۸۱، من به گوشم رسیده بود که ایشان نظرشان به هر حال نوعی چیز دیگری بود وقتی که بحث سال ۱۴۰۲ مطرح شد من گفتم بگذار نظر ایشان را جویا شدم نظر ایشان را پرسیدم رفتم خدمتشان گفتم که شما گفتید صندوق، ما با ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت بنا به این دلیل که بودجه ماهیتش یکساله است و صندوق یک نهاد مالی است که بلندمدت است مخالفیم معتقدیم و مطمئنیم شورای نگهبان هم ایراد می‌گیرد شما بگویید دغدغه تان چیست، چرا بسا بتوانیم دغدغه شما را برطرف کنیم، ببنیم آن تواضع و تعاملی که ایشان داشت طبعا تواضع را برمی انگیزد، اصولا شما وقتی با یک انسان موقر و مودب سر و کار دارید سعی می‌کنید ناخواسته مودب‌تر و موقرتر باشید.
ایشان برگشتند به من گفتند که من دنبال این هستم که اختیارات استان‌ها و استانداری‌ها را بیشتر کنم این استانداران ما برای اداره کشور یا به عبارتی اداره استانشان مسئولیت دارند در قبال مردم مسئولند در قبال فعالین اقتصادی مسئولند و یک روایت خودمانی چیزی دست ایشان نیست به ایشان گفتم که حاج آقا اگر شما نظرتان این است ما نظر شما را تامین می‌کنیم بدون این که نیاز به ایجاد صندوق باشد.

سوال: آخر هم صندوق ایجاد شد؟
حسینی:  گفت ما می‌توانیم حساب ایجاد کنیم بدون اینکه شخصیت حقوقی ایجاد کنیم تشکیلات به آن محتوا درست کنیم قابلیتی ایجاد کنیم که منابع بیاید استان دار‌ها قابلیت مدیریت منابع داشته باشند منابع بتواند به سال‌های بعد هم منتقل بشود بعد ایشان خیلی برای من جالب بود که مثلاً فرض کنید چند ثانیه مکث کردند و گفتند بسیار خوب خیلی فکر خوبی است ایده خوبی است و ما این را انجام دادیم و این اتفاق افتاد.

سوال: یعنی آن تعامل قابل توجهی در حوزه بودجه داشتند؟
حسینی: بله در واقع من می‌خواهم این را به شما عرض کنم که ایشان پس دنبال حل مسائل بود بودجه را به عنوان یک ابزار مالی و یک سیاست مالی برای حل مشکل کشور می‌دانست.

حمایت شهید رئیسی از تسهیل فضای کسب و کار


سوال: حیفم می‌آید راجع به امنیت در حوزه کسب و کار سؤال نکنم، بحث تسهیل صدور مجوز‌ها بود ایشان هم نگاه ویژه‌ای به حالا مشاغل کوچک و متوسط خصوص داشتند در این حوزه بفرمایید چه نگاهی داشتند شهید جمهور ما و خروجی این اقدامات؟
حسینی: ببینید توجه داشته باشید در خصوص آن تعامل که شما اشاره کردید دو تا طرح ما تهیه کردیم که به تصویب شورای نگهبان رسید هر دوی این طرح‌ها به ویژه طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها همه، هردو یعنی بار مالی داشتند اصل هفتاد و پنجی بودند  اگر رئیس‌جمهور و شخص رئیس دولت و به تبع آن دولت همراهی نمی‌کردند شورای نگهبان تصویب نمی‌کردند پس اساساً تصویب این دو تا طرح با همراهی و حمایت و رئیس دولت و آقای رئیس‌جمهور و به اصطلاح امروز ما شهید جمهور صورت گرفت در خصوص طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار یا فضای کسب و کار و آن آنچیزی که هدفش بود این قدر برای ایشان اهمیت داشت که تقریباً بلافاصله بعد از تصویب و آماده شدن بخشی از زیر ساخت‌ها ایشان در وزارت امور اقتصادی و دارایی حضور پیدا کرده‌اند و با حضور خودشان تاییدیه که چه عرض کنم پشتیبانی برای این طرح را اعلام کردند، این طرح طرحی است که عموماً دستگاه‌ها یا بخشی از بدنه دستگاه‌ها باهاش همراهمی نمی‌کنند، چون ما اون اختیارات و به عبارتی اون صدارت را تبدیل کردیم به یک پنجره خدمات تا اونجایی که من می‌دانم خبر دارم شکایت‌های فراوانی برای این طرح به ویژه بر علیه وزارت اقتصاد و دارایی نزد ایشان برده می‌شد و ایشان محکم و سفت از این طرح و به عبارتی از این قانون که همانا تسهیل فضای کسب و کار یا بهتر بگوییم باز راه انداختن کار  مردم بود را ازش پیگیری می‌کردند حمایت می‌کردند در طرح تامین مالی تولید و زیر ساخت‌ها به همین ترتیب من این را هم باز  به عنوان یک خاطره خوش از ایشان سراغ داریم عرض کنم فروردین هزار و چهارصد و دو بود وقتی که دیگر بودجه هزار چهارصد دو به اتمام رسید از دفتر ایشان تماس گرفتند و گفتند آقای رئیس‌جمهور با شما کار دارد من خدمت ایشان رسیدم خوب فکر می‌کردم کار خاصی است ایشان چند بار در اون جلسه البته گزارش‌هایی از من گرفتن نظراتی بهشون عرض کردم به من گفتند که آقای دکتر من خواستم از شما و کمیسیون تلفیق و مجلس تشکر کنم این به این دلیل بود و هیچ موقع یادم نمی‌رود همایش اقتصاد ایران در بهمن ماه اگر اشتباه نکنم یا دی ماه سال هزار و چهارصد و دو که برگزار می‌شد ایشان تشریف بردند من چند دقیقه‌ای از سالن خارج شدن دیدم دو از تیم حفاظت ایشان آمدند گفتند حاج آقا منتظر شماست ببینید این ویژگی‌ها ویژگی‌های خاصی هست و وقتی که رفتم دیدم همین شهید موسوی دم در ایستادند رفتم حدود سی دقیقه ایشان در پاویون نشستند و در خصوص مسائل اقتصادی نکته نظراتی را داشتند.

اخلاق مداری مهم‌ترین ویژگی‌ شهید رئیسی 


سوال: آقای حاجی دلیگانی  شما دوره نهم و دهم و یازدهم مجلس تشریف داشتید در رابطه با  تعامل دولت و مجلس با محوریت شهید جمهور  بفرمایید
حاجی دلیگانی: مهم‌ترین ویژگی‌های شهید آیت الله رئیسی به نظر بنده آن بحث اخلاق مداری ایشان بود که هم در دوران رقابت‌های انتخاباتی خودش را نشان داد و هم در دوران هزار روزه مسئولیت ریاست جمهوری که برخی از حرف‌های ناروا هم که به ایشان نسبت داده می‌شد یا گفته می‌شد ایشان روششان، روش به هرحال با سعه صدر و بدی را با خوبی جواب دادن بود در مجموع و همچنین آن وقت گذاری که داشتند که به اعتقاد بنده از ویژگی‌های های مشترک ایشان و شهید رجایی بود و همچنین آن حالت مظلومیت ایشان که ویژگی مشترک ایشان و شهید بهشتی بود اینها را می‌شود ازش نام برد و طبیعتاً این ویژگی‌ها بایستی که عنوان سر مشق و این افراد مثل آیت الله شهید رئیسی و هم چنین الگوی نسل‌های فعلی و آینده باشند کما اینکه ما شهید رجایی را بعد از سالیان سال هنوز که هنوز است ابعاد وجودش مردم به عنوان مکتب شهید رجایی ازش یاد می‌کنند.

سوال: آقای حاجی دلیگانی مهم‌ترین ویژگی آقای رئیس‌جمهور شهیدمان را در تعامل با مجلس چه می‌دانید مهم‌ترین ویژگی؟
حاجی دلیگانی:  این که در جلساتی که با خود دولت اعضای دولت داشته‌اند بار‌ها شنیدم که سفارش مجلس را داشتند سفارش این را داشتند که به هرحال نمایندگان، نماینده مردم هستند و اگر مطالبی را بیان می‌کنند اگر که مطالبه‌گری انجام می‌دهند اگر سؤالی می‌کنند اگر تذکری می‌دهند در راستای آن وظیفه نمایندگی شان هست که بیان می‌کردند و خوب این نکات وقتی گفته می‌شد ما آثارش در ارتباطات بین وزرا و دیگر اعضای دولت با مجلس می‌دیدیم.

سوال: مهم‌ترین آثار تعامل دولت آقای رئیسی و مجلس را اگر بخواهید تیتروار اشاره بکنید مهمترینش چه مواردی است؟
این تعامل چه اثراتی داشت؟
حاجی دلیگانی:  ببینید منجر به تصویب زودتر برخی از قوانین از جمله بودجه‌های سنوات چهارصد و یک و چهارصد و دو و چهارصد و سه شد و همچنین در تصویب برنامه هفتم اینها از نکاتی می‌شود که ازش می‌شود نام برد یا برخی دیگر از طرح‌هایی که بعضاً بار مالی داشت و دولت به جهت آن نوع تعاملی که داشت با مصوبه‌ای که در دولت داشت و اعلامی که به مجلس می‌کرد بیان می‌کرد که بار مالی آن را  من مثلاً می‌پذیرم مثلاً بحث رتبه‌بندی معلمین خوب عددی که نیاز بود با عددی که در لایحه آمده بود کاملاً متفاوت بود ولی دولت پذیرفت.

سوال: برویم یک نگاهی حالا به آینده داشته باشیم؟ این تعامل دولت سیزدهم و مجلس همان‌طور که حضرت‌عالی اشاره کردید ثمرات قابل توجهی داشته مجلس دوازدهم پیش رو است درس‌های آموخته‌ها تعامل دولت و مجلس برای مجلس دوازدهم چیست یعنی با توجه به این دستاورد‌های مجلس دوازدهم چیه اولویت‌هایی را باید در دستور کار خودش قرار بدهد؟
حاجی دلیگانی: بینید ما هم دولت قوی می‌خواهیم، هم مجلس قوی البته هر دو برابر میثاق ملی که همان قانون اساسی هست بایستی بر اساس جایگاه‌های خودشان درحالی‌که به هر حال به عنوان تفکیک قوا بایستی تکالیف شان را انجام بدهند، اما در عین حال تعامل سازنده برای چی؟ در جهت تامین بهتر منافع مردم داشته باشند یعنی وقتی گفته می‌شود تعامل یک بحث کلی است تعامل به معنای فقط کلمه تعامل این به اعتقاد بنده خیلی دقیق نیست.

تعامل سازنده دولت و مجلس در جهت منافع مردم 

سوال: یک بستر است یک پیش نیاز است؟
حاجی دلیگانی:  بله ولی ببینید این تعامل هدفش بایستی حل مشکلات مردم باشد این که من مثلاً با یک عضو از دولت دوست باشم رفیق باشم این خوب خوب است، اما این رفاقت وقتی خوب است وقتی بهتر است که هر دو در جایگاه مسئولیتی بتوانیم هم افزایی کنیم برای اینکه جامعه مان شرایط بهتری پیدا بکند، اما اگر دوستی بنده با یک وزیر یا عکسش این باشد که مثلاً اونجایی که اون وزیر کارش را انجام نمی‌دهد بنده چشم ببندم این اصلاً تعامل خوبی نیست، تعامل سازنده در راستای منافع مردم بایستی بشود حالا در این جهت ببینید ما هم دولت قوی می‌خواهیم هم مجلس قوی می‌خواهیم.
من سرفصل‌هایش را خیلی خلاصه بگویم و بعد هر کدوم را که جناب‌عالی خواستید توضیح بدهم به اعتقاد بنده مجلس دوازدهم بایستی حداقل در ده محور خودش را یعنی ما شاهد تحولش باشیم متحول بشود یک اینکه تلاش بکنیم در جهت تحقق عملی فرمایش امام راحل مان که مجلس در راس امور بایستی باشود این را دنبال بکنیم از چه طریقی؟ راهش خیلی روشن است از طریق سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری که توسط مقام معظم رهبری بر اساس اصل یکصد و ده قانون اساسی ابلاغ شده و هنوز اجرایی نشده و خصوصاً بند پنجم که تعیین می‌کند نهاد‌های مقرر گذاری کجایند نهاد‌های آیین‌نامه نویس چه کسانی هستند نهاد‌های قانون‌گذار چه کسانی هستند اینها یکی پس از دیگری یعنی مجلس قانون‌گذاری بکند ذیل این سیاست‌های کلی قانون‌گذاری این یک، دوم جهادی شدن مجلس در کنار انقلابی بودن.

ویژگی های مجلس دوازدهم 


سوال: یعنی چی جهادی شدن؟
حاجی دلیگانی:  یعنی ببینید درست است الان ویژگی مجلس یازدهم را ما می‌گوییم که انقلابی بوده ولی به اعتقاد بنده جهادی نبود مجلس دوازدهم باید جهادی باشد یعنی این که یعنی برای کار شب از روز نشناسد تعطیلی ... و سوم  اجرایی نمودن ماده هفتاد و دو قانون آیین نامه هست که فضا‌هایی را برای ارتباط بهتر مردم با نمایندگان خودشان در حوزه‌های انتخابیه فراهم بکند در حد شئونات مردم و نماینده چهارم پیگیری اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس ما راهی برای تحول مجلس نداریم برای اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس برای چی؟ چند تا چیز یکی اینکه نماینده محوری بشود مجلس، دوم اینکه جایگاه نماینده برای قوای دیگر تبیین بشود دفاع از شان و منزلت مجلس و نماینده بشود، افزایش تاثیر نقش نظارتی مجلس باشد ما نظارت خیلی داریم، اما این اثر گزاری اش مهم است که بیشتر بشود تسهیل در رسیدگی به خارج از نوبت طرح‌ها و لوایحی که در خصوص اولویت‌های زندگی مردم هست که به اعتقاد ما مثلاً امسال که مقام معظم رهبری بحث تولید و مشارکت مردمی را در اقتصاد مطرح کردند این یکی از آنهاست که بایستی خارج از نوبت ما بتوانیم طرح‌ها و لوایح در این خصوص رسیدگی بکنیم پنجم کارآمدتر نمودن مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات به عنوان دو بال پژوهشی و نظارتی مجلس ششم سفر به حوزه‌های انتخابیه به کل کشور که ما پیش‌بینی کردیم در هر ماه حداقل هفت حوزه انتخابیه می‌توانیم سر بزنیم اونجا به هرحال هم افزایی داشته باشیم در جهت حل مشکلات اون حوزه انتخابیه و همچنین اینکه قوانینی که گذراندیم آثارش اونجا چگونه هست، هفتم اجرای نظارت ستادی در سطح وزارتخانه‌ها،  هشتم برگزاری جلسات ماهانه با همکاران نماینده برای که انتقادات و پیشنهادات آنها را بتوانیم استماع بکنیم اشکالات خودمان را در اداره مجلس و در رفع مشکلات مجلس رفع کنیم، همچنین نهم تلاش برای پیشگیری از حاشیه‌سازی‌ها که برای مجلس خیلی هزینه داشته در دوران‌های گذشته خصوصاً دوره یازدهم و نهایتاً اینکه ایجاد ساختاری برای حمایت از مجلس و نمایندگان در آنجایی که به هرحال موضوع حق هست.

سوال: خیلی متشکریم ده مورد مهم را بیان کردید، اما می‌خواهم بپردازم به بحث اصل نظارت، ما نظارت را فکر می‌کنم دوتا حوزه مهم دوتا موضوع مهم را باید بهش توجه شود یک نظارت مثل شهید جمهور از نزدیک یعنی آقای رئیسی می‌توانست بسیاری از گزارش‌ها را دریافت کند، اما ایشان خودشان می‌رفتند در کف میدان از نزدیک حتی با کارگر کارخانه صحبت می‌کردند که آقا مشکلات ببینند خودشان از نزدیک لمس بکنند مشکلات را نکته دومی که این نظارت‌های شما ضمانت اجرایی داشته باشد  شما الان تحقیق و تفحص و مجلس می‌گذارید، اما بسیاری از تحقیق و تفحص‌ها را فکر کنم خود شما بهتر از حقیر بدانید که خروجی ملموسی نداشته برای این دو حوزه به نظر شما مجلس دوازدهم چه باید بکند؟
حاجی دلیگانی:  تقریباً در حوزه نظارتی عرض کردم در همین موارد ده‌گانه نظارت ستادی به معنای اینکه ما فرض بفرمایید یک ماه قبل از اینکه بخواهیم برویم داخل یک وزارتخانه از مرکز پژوهش‌ها از دیوان محاسبات از کمیسیون‌های تخصصی مربوطه  نکاتی که راجع به اون وزارتخانه قوانین و تکالیفی که بر عهده اون وزارتخونه هست.

سوال: این می‌شود مبنای تحقیقی که درست است؟
حاجی دلیگانی:  بله، بعد به اتفاق کمیسیون تخصصی و همین مراکزی که نام بردم به عنوان هیئت رئیسه یا به عنوان نمایندگان مجلس این را من قبلاً هم پیشنهاد دادم به آقای رئیس مجلس و کتباً هم نوشتم دادم بهشون که ما بلند شویم برویم مثلاً تو وزارت نفت، بلند شویم برویم وزارت اقتصاد، ببینیم بالاخره اونجا چه می‌گذرد مسائل را از نزدیک همین‌طور که فرمودید همان‌طور که آقای رئیس‌جمهور عزیزمان رئیس‌جمهور شهیدمان روششان بود برویم از نزدیک این حق قانونی مجلس است که بر همه امور به هر حال نظارت بکند این نظارت‌ها را در بیاوریم بیرون.

سوال:، چون مردم از شما همین را می‌خواهند؟
حاجی دلیگانی:  آنجایی که خلا‌های قانونی هست  قانون را خلائش را پر بکنیم اونجایی که اشکال قانونی هست رفع کنیم و بتوانیم که بالاخره نظارت مان رو طوری بکنیم که جنبه پیشگیرانه و بازدارندگی از خسارت به مردم و کشور باشد، اما ضمانت اجرایی، ببینید ضمانت‌های اجرایی در قوانین مختلف در خود قانون اساسی پیش بینی شده منتها عملیاتی نشده این را تلاش می‌کنیم که انشالله بتوانیم با همکاری که با قوه قضاییه خواهیم داشت این موارد نهایتاً گزارش‌هایی که تحت عنوان ماده چهل و پنج و ماده تحقیق و تفحص انجام می‌شود بار حقوقی آن کامل بشود به نحوی که وقتی میرود در قوه قضاییه بتواند که به هر حال رسیدگی درستی درش صورت بگیرد.

سوال: اگر بخواهم اینجا به‌عنوان یک عضو کوچکی از جامعه صحبت بکنم بسیاری از مردم دوست دارند این نظارت‌ها هم شفاف باشد هم اینکه نتیجه آن ملموس باشد اینکه شماتحقیق و تفحص از فلان وزارتخونه یا مثلاً فلان کارخانه یا شرکت بزرگ دولتی فولادی را می‌گذارید مردم می‌خواهند نتیجه آن را ملموس ببینند این نکته بسیار مهمی است بعد نظارتی مجلس، اما مجلس دوازدهم چه بکند که این راعینیت ببخشد؟
حاجی دلیگانی:  ببینید این حق مردم هست دقیق و کامل فرمودید ما تلاش خواهیم کرد با توجه به اینکه قانون شفافیت آرا و اجزاء و اجزای آن که به هر حال الان رفته در مجمع و بعد از این کش و قوس‌هایی که داشت نهایتاً نتیجه می‌دهد و به نتیجه می‌رسد از ظرفیت‌های قانون شفافیت در این راستای مباحث نظارت مان ان‌شاءالله استفاده بکنیم یک نظارت دیگر هم که عرض کردم نظارت در دورترین نقاط کشور هست از این که که اون قانونی که در مجلس گذراندیم در آن پایین‌ترین رده اداری و یا دورترین نقاط جغرافیایی کشور چه مقدار اجرایی شده یا نشد.

سوال: ان‌شاءالله، چون ما مجلسی داریم که دو بعد دارد هم بعد قانون‌گذاری هم بعد نظارتی و به اذعان همه مسئولان و کارشناسان می‌طلبد که مجلس بعد نظارتی اش تقویت بشود امیدواریم نظارتی میدانی با نتایج ملموس و مؤثر برای مردم کشورمان به همراه داشته باشد خیلی متشکرم از شما اگر نکته‌ای یا جمله پایانی باقی مانده؟
حاجی دلیگانی: امیدواریم با مجلس قوی و همچنین دولت قوی بتوانیم که آثارش را در زندگی مردم آثار مثبتش را انشاءالله مردم مان ببینند و اعتمادشان بیشتر شود.













نظر شما