شناسهٔ خبر: 66844470 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ورود ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بر اساس برآورد در سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور شده که بخش زیادی از آن از مرز‌های رسمی بوده است.

صاحب‌خبر -

ورود سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، سید مجید رضوی در گفتگو با خبرنگاران در بوشهر افزود: بخش عمده‌ای از خروج کالای قاچاق نیز از مبادی رسمی در جنوب و جنوب شرقی کشور انجام می‌شود.

وی با تاکید بر ساماندهی کالای همراه مسافر (ته لنجی) گفت: قانون ساماندهی قانون کولبری و کالای همراه مسافر را که در اواخر سال گذشته توسط رئیس جمهور فقید به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد دنبال می‌کنیم و با حضور میدانی در استان‌های مرتبط با این قانون به دنبال این هستیم تا با استفاده از نظر نخبگان و متناسب با قانون، آیین نامه اجرایی آن نگارش شود.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: این قانون کمک می‌کند که ظرف مدت پنج سال رویه تجاری موجود به شکل هدفمند اجرا و بنادر کشور به شکل قانونی و رسمی وارد داد و ستد شوند.

وی تصریح کرد: در صورتی که کالا‌های مشمول این قانون از بنادر استان بوشهر ترخیص شوند، عواید آن به شکل کامل و ۱۰۰ درصدی به این استان می رسد.

رضوی گفت: بر اساس برآورد‌های انجام شده میزان تجارت خارجی در سال گذشته ۶۶ میلیارد دلار بوده که بر اساس قانون موجود، ۱۰ درصد آن برای سال جاری به کولبری و کالای همراه مسافر اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: برای سال جاری ۲ میلیارد دلار تجارت خارجی از طریق اجرای قانون کولبری و کالای همراه ملوان با تمرکز بر ته لنجی به استان بوشهر اختصاص یافته است.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با تشکیل کارگروهی، نوع کالای وارد شده به کشور از طریق ته لنجی مشخص و بنادر آن در استان بوشهر اعلام می‌شوند.

وی تاکید کرد: با اجرای قانون ته لنجی، وضعیت معیشتی و حتی زیرساختی استان بوشهر بهبود چشمگیری خواهد یافت.

رضوی اظهار کرد: البته برای اجرای صحیح قانون ته لنجی، نیاز است که یک همگرایی و همراهی خوبی در کنار اراده مسئولان استان بوشهر شکل گیرد.

وی گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق ارز و کالا نیز آماده است در نگارش آیین‌نامه حداکثر تلاش را انجام دهد تا در مدت پنج سال اجرای این قانون، استان بوشهر و به خصوص ملوانان از مزایای آن به‌خوبی بهره‌مند شوند.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به میزان سفر لنج‌ها برای کالا‌های ته لنجی در طول سال، عنوان کرد: میزان ته‌لنجی به ارزش ۲ میلیارد دلار است که ملوانان در قالب کالای همراه ملوان سالانه می‌توانند وارد کشور کنند و دیگر مفهومی به نام چند سفر برای لنج‌ها در طول سال به کشور‌های حوزه خلیج فارس برای آوردن کالای ته‌لنجی نداریم.

رضوی گفت: یک زمان برای هر سفر بر اساس تعداد نیسان مجوز تخلیه کالا‌ها داده می‌شد که گاهی تا ۶۰ نیسان هم بود، در حالی که اکنون مبنای ترخیص ارزش کالا تا ۲ میلیارد دلار است.

نظر شما