شناسهٔ خبر: 66844232 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وزارت بهداشت: قیمت دخانیات در ایران بسیار پایین است

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات با انتقاد از قیمت پایین دخانیات در ایران گفت: نرخ مالیات بر محصولات دخانی کشور ۲۵ درصد است که با نرخ جهانی حدود ۵۰ درصد اختلاف دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، بهزاد ولی‌زاده در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن هفته ملی بدون دخانیات در وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به افزایش مصرف دخانیات و قلیان گفت: وزارت بهداشت در حال استانداردسازی مصرف دخانیات و نظارت بر بسته بندی مواد دخانی است، قیمت این مواد بسیار پایین است و باید قیمت‌ها افزایش یابد تا منجر به کاهش مصرف شود.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در خصوص ترفندهای صنعت دخانیات، بیان کرد: یکی از ترفندهای صنایع دخانی معرفی محصولات دخانی جدید مانند سیگارهای الکترونیک سیستم‌های ایجاد بخار (ویپ) و سیستم‌های گرم کننده تنباکو به عنوان محصولات بی‌خطر است. جوانانی که با گمراهی و ترفندهای صنایع دخانی برای اولین بار مواد دخانی را تجربه می‌کنند به راحتی در آنها وابستگی به نیکوتین ایجاد شده و به یک مصرف کننده دائمی مواد دخانی تبدیل می‌شوند.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارهای حفاظت جوانان از آسیب‌ها و صدمات ناشی از مصرف دخانیات ممنوعیت کامل تبلیغات است. صنایع دخانی از راه‌های مختلف از جمله تولید محصولات جدید با طعم‌های متفاوت و متنوع و تبلیغات گسترده در فیلم‌های خانگی باعث فریب جوانان و نوجوانان می‌شوند؛ بازارهای فروش محصولات دخانی، جوانان و نوجوانان را به دام انداخته و نیمی از مصرف‌کنندگان این محصولات در نهایت به کام مرگ می‌روند.

ولی‌زاده گفت: استفاده از طعم دهنده‌های جذاب و اسانس‌های خاص که برای استفاده جوانان در تنباکو و محصولات نیکوتین به کار می‌رود، عاملی برای ترغیب جوانان به شروع مصرف این محصولات است. تبلیغ محصولات جایگزین به عنوان "کم" خطر و کم آسیب" یا "تمیزتر" به جای سیگارهای معمولی تحت عنوان سیگار "لایت"، ترفندی دیگر از صنایع دخانی است.

وی با بیان اینکه حمایت‌های مالی و معنوی صنایع دخانی از برگزاری مسابقات و حمایت افراد مشهور از برندهای خاص، ترفندی دیگر از صنایع دخانی برای افزایش مقبولیت اجتماعی است، خاطرنشان کرد: محصولات دخانی نوپدید وجود گلیسیرین در محلول سیگار الکترونیکی با آسیب به کیسه‌های هوایی ریه، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد، هیچ نوع تنباکوی بدون دودی جایگزین ایمنی برای سیگار نیست.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات با تاکید بر ممنوعیت فروش اینترنتی دخانیات افزود: استفاده از محصولات دخانی نوپدید نظیر سیگار و قلیان الکترونیکی ویپ و محصولات گرم کننده سیگار بدون دود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و ریوی را افزایش می‌دهد و موجب سرطان‌های دهان، زبان، لثه، مری و لوزالمعده می‌شود.

وی درباره افزایش مالیات بر دخانیات گفت: طبق مستندات جهانی یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری و کاهش شیوع استعمال محصولات دخانی به عنوان کالای آسیب رسان سلامت، افزایش قیمت محصولات دخانی از طریق مالیات است، ۱۰ درصد افزایش قیمت سیگار می‌تواند مصرف دخانیات را به میزان ۵ درصد کاهش دهد.

ولی‌زاده درباره آخرین وضعیت وضع مالیات بر محصولات دخانی گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی نرخ مالیات محصولات دخانی کشور ۲۵ درصد است که با نرخ جهانی حدود ۵۰ درصد اختلاف دارد. قانون ارزش افزوده محصولات دخانی در سال ۱۴۰۰ تصویب شد و در آن سال نرخ مالیات ۲۵ درصدی برای سیگارهای ایرانی و ۴۰ درصدی سیگارهای تولیدی با برند خارجی در نظر گرفته شد.

نظر شما