شناسهٔ خبر: 66840126 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ضرورت مدیریت منابع آبی با مشارکت مردم

استاندار مازندران:حفاظت از منابع آب با فرهنگ سازی در زمینه اصلاح الگوی مصرف، ساماندهی منابع آبی و مشارکت مردم محقق می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌استاندار مازندران در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب مازندران با تعزیت شهادت رییس جمهور و اولین شهید وزیر امورخارجه و نماینده ولی فقیه در تبریز و استاندار آذربایجان شرقی و کادر پرواز وحفاظت در سانحه اخیر پروازی با اشاره به اینکه آقای رییسی برای رفع مشکل آب منطقه برمی گشت که شهید شد،گفت: درسفر رییس جمهور به مازندران بهره برداری از سد گلورد به دلیل هوای نامناسب و تکمیل نبودن طرح  لغو و در برنامه آینده رییس جمهور بود.

نوری با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در حفظ منافع ملی و ورود دانشگاه‌ها و ورسانه‌ها در زمینه مصارف و اصلاح الگوی آب گفت : بسته عملیاتی برنامه جامع مدیریت آب با نگاه به گفتمان سازی آب شیرین مورد توجه قرار می گیرد که نیاز است مردم به میدان بیایند.

استاندار مازندران با انتقاد از جانمایی زباله سوز در مزارع برنج ،خاطرنشان کرد: شهرک‌های صنعتی جامع با مکان یابی صحیح در دستور کار قرار گیرد.

نوری همچنین در زمینه انتقال آب غرب به شرق استان با بیان اینکه بدون داده نمی‌توان به جمع بندی رسید و باید از محل مولد سازی دارایی‌هایی که داریم و با بازنگری در بخش فنی طرح به جمع بندی درست برسیم ، با تاکید بر ضرورت بازنگری طرح ، بررسی جدیدترین روش‌ها و هوشمند سازی چاه‌های دیزلی با مشارکت مردم دردستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه حذف چاه‌های پرخطر ، ساماندهی و استفاده از آب بندان‌ها از جمله مصوبات سفر رییس جمهور مورد توجه قرارگیرد ادامه داد: ۱۲۰ هزار سکونتگاه غیررسمی هم اکنون از منابع انرژی استان استفاده می‌شود که باید ساماندهی شود.

 مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران هم در این نشست با اعلام درصد پیشرفت فیزیکی شبکه‌های آبی استان گفت: میزان پیشرفت فیزیکی شبکه‌های آبی استان؛ البرز ۷۸درصد، گلودرد ۸۷درصد ، هراز ۱۳  و تجن ۱۰۰ درصد است.

 داوودیان افزود: در تلاشیم تا گزینه کانال روباز ۱۰۷ کیلومتر از چالوس تا بابلرود را اجرا کنیم که در حوزه بابلرود۲۶ کیلومتر انجام شده است و ۸۱ کیلومتر باقیمانده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون قرارداد بین شرکت آب منطقه‌ای و قرارگاه سازندگی خانم الانبیا منعقد شده است ، یکی از اهداف کانال سراسری را انتقال آب به میانکاله عنوان و خاطرنشان کرد: انتقال آب کشاورزی و تامین آب نیروگاه هم از دیگر اهداف این طرح است.

داوودیان با اشاره به پیش بینی سطح ۸۰ هزار هکتاری کشت دوم و تاکید بر اینکه در این مرحله از کشت  از پروانه بهره برداری مازاد استفاده می شود و به سفر ه‌های آب زیر زمینی فشار می‌آید گفت: ۱۰۷ هزار چاه استان ۳۰ هزار برقی وبدون تمدید پروانه است.

وی به فعالیت ۷۷هزار چاه دیزلی در استان اشاره کرد و با بیان اینکه مازندران بعنوان بزرگترین دارنده چاه‌های آب کشور است، نداشتن پروانه مجاز در فصل کشاورزی را موجب چالش  در تامین سوخت این چاه‌ها عنوان کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه  پیامد افزایش بی رویه برداشت منابع آب زیرزمینی فرونشست ونفوذ آب شور را به همراه دارد، افزود: به منظور پیشگیری از این خسارتها برمامه کنترل ونظارت کنتور هوشمند و انسداد چاه اجرا شد که باهزینه و تنش اجتماعی مواجه است.
داوودیان همچنین میزان توزیع منابع آبی در استان را سالانه ۴ونیم میلیارد مترمکعب اعلام و تصریح کرد:  ۶۰ درصد  از حجم توزیع در بخش کشاورزی است .

وی با اشاره به اینکه چاه کشاورزی ارزانترین تعرفه برق کشور را داراست و بیش از ۹۰ درصد چاههای کشاورزی بدون  تمدید پروانه هستند،گفت:اگر حجم برداشت آب بیشتر از حجم پروانه باشد مشمول اعمال محدودیت مصرف برق می‌شود.

داوودیان افزود: بر اساس آمار دریافتی؛ ۱۰۰ مشترک دارای مصرف بیش از ۱/۷ برابر قدرت مجاز در فصل کشت شناسایی شده اند و ۷۰ هزار مشترک دیزلی نیز بدون تمدید پروانه هستند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه تامین آب آشامیدنی، کاهش برداشت ازمنابع متعارف ،سرمایه گذاری بخش صنعت در نمک زدایی آب دریا از اهداف عملیاتی سازی تبصره ۸ قانون بودجه است تصریح کرد: هم اکنون برای مصارف بیش از ۱۰ لیتر برثانیه این مصوبه تعیین شده است که در این راستا ۱۲ شهر ،  ۵ واحد صنعتی با مصرف ۱۱ میلیون مترمکعب ،به شرکت مدیریت منابع آب معرفی شده اند.
داوودیان با اشاره به اینکه حجم دقیق آب صنایع بدلیل نبود کنتور‌های هوشمند نامشخص است ،گفت: هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی خارج از ناحیه صنعتی است که استفاده از آب نامتعارف دریا برای این واحد‌ها به صرفه نیست.

سرپرست معاونت عمرانی استاندار مازندران هم گفت: انتقال اب نامتعارف دریا به بخش صنعت، هزینه دار است وباید طرح جامع را دقیق بررسی کرد.

توکلی افزود: ۱۵ هزارمیلیارد نزولات جوی است که ۴میلیارد مصرف می‌شود و می‌توان با روش‌های درست از این آب بهره کافی برد.

مدیرکل جهاد کشاورزی هم در این شورا با بیان اینکه ، با  کشت دوم سبد غذایی کشور تامین می‌شود ، افزود: مدل بهره براری وعمق چاه با دیگر استان‌ها قابل مقایسه نیست ونبود این چاه‌ها در زهکشی مشکل ایجاد می‌کند.

مومنی گفت: انتقال آبی سرشاخه‌ای بدلیل دست اندازی دیگر استان‌ها ،استان را با چالش مواجه می‌کند.

رجب پور مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی منطقه ساری هم گفت: بیشتر موتور پمپ‌ها چاهک‌های زیر ۲۰ متر است که برای موتور پمپ‌های آب بندان‌ها عزم جدی برای ساماندهی وجود ندارد.

مدیرعامل آب وفاضلاب مازندران نیز در این نشست افزود: روزانه ۱۰۰هزار مترمکعب تولید آب شیرین داریم وهم اکنون برای ساخت در کنار شهرک‌ها مثل بهشهر با مشکلاتی رو به برو هستیم.

 

نظر شما