شناسهٔ خبر: 66839634 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تنش چین و تایوان در نقطه جوش؛ صدای پای جنگ از جزیره

تنش‌ها میان چین و تایوان در روزهای اخیر و در پی ادای سوگند رئیس جدید این منطقه به شدت افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، به خبرنگاران گفت که حمایت اکثریت کشور‌ها از موضع پکن در مورد مشارکت منطقه تایوان در مجمع جهانی بهداشت (WHA) بار دیگر ثابت می‌کند که «اصل چین واحد» بیانگر خواست جامعه بین‌المللی و روند زمان است و همچنین به‌طور کامل منعکس کننده این موضوع است که اکثر کشور‌ها درباره تایوان موضعی عادی دارند.

این اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه چین در حالی مطرح می‌شود که پکن رزمایش نظامی دو روزه در اطراف تایوان را به پایان رساند.

تنش چین و تایوان در نقطه جوش؛ صدای پای جنگ از جزیره

ارتش چین در این رزمایش نظامی، حمله با بمب‌افکن‌ها را شبیه‌سازی کرد و سوار شدن به کشتی‌ها را تمرین می‌کرد؛ تمرین‌هایی که تایوان آن‌ها را «تحریکی آشکار» توصیف و محکوم کرد.

شبکه نظامی تلویزیون دولتی چین گزارش داد که این رزمایش پایان یافته است؛ چین توانایی خود را برای «تسخیر قدرت» با حمله موشکی شبیه‌سازی شده به تایوان و تظاهر به بمباران دارایی‌های خارجی آزمایش کرده است.

تنش چین و تایوان در نقطه جوش؛ صدای پای جنگ از جزیره

این رزمایش دو روزه برای تنبیه رئیس‌جمهور جدید تایوان، لای چینگ‌ته، که چین پیش از این وی را «جدایی‌طلب خطرناک» محکوم کرده بود، برگزار شد.

شبکه تلویزیونی دولتی سی‌سی تی‌‎وی چین اعلام کرد که چین روز جمعه گذشته جت‌های جنگنده حامل موشک‌های جنگی به همراه بمب‌افکن‌ها را اعزام کرد.

بمب‌افکن‌ها چندین تشکیلات حمله را در آب‌های شرق تایوان که چین آن را قلمرو خود می‌داند، ایجاد کردند و حملات شبیه‌سازی شده با هماهنگی کشتی‌های نیروی دریایی ارتش چین انجام شد.

تنش چین و تایوان در نقطه جوش؛ صدای پای جنگ از جزیره

رئیس‌جمهور جدید تایوان خشم پکن را به دلیل اظهارات حامی استقلال این منطقه که در اوایل دوران حرفه‌ای خود مطرح کرده بود، برانگیخت.

در حالی که رئیس‌جمهور تایوان از آن زمان در مورد تکرار اظهارات مشابه محتاط‌تر بوده، ادعای او در مورد اینکه چین با این واقعیت روبه‌رو شود که «جمهوری تایوان وجود دارد»، برای خشم پکن کافی بود.

فرماندهی جبهه شرقی ارتش چین گفت که این رزمایش‌ها برای آزمایش توانایی در تصرف مشترک قدرت، انجام حملات مشترک و اشغال مناطق کلیدی است.

تنش چین و تایوان در نقطه جوش؛ صدای پای جنگ از جزیره

وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: این اقدام برای مبارزه با استکبار «استقلال تایوان» و جلوگیری از مداخله نیرو‌های خارجی کاملا منطقی، قانونی و ضروری است.

تایوان کمتر از یک هفته پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید، وارد ناآرامی سیاسی داخلی شد، حتی در شرایطی که این منطقه با فشار نظامی فزاینده چین مواجه بود.

ده‌ها هزار نفر، که بسیاری از آن‌ها از حامیان جوان حزب دموکراتیک مترقی رئیس‌جمهور جدید بودند، روز جمعه در اعتراض به تلاش‌ها برای گسترش محدوده اختیارات پارلمان که دولت را به شدت محدود می‌کند، تظاهرات کردند.

تنش چین و تایوان در نقطه جوش؛ صدای پای جنگ از جزیره

این رویارویی زمانی رخ داد که ارتش چین دومین روز از تمرینات خود را در اطراف تایوان برگزار کرد که آن را مجازات رئیس‌جمهور جدید تایوان، نامید.

پکن، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و با تاکید بر اصل چین واحد تهدید می‌کند در صورتی که تایپه به‌طور نامحدود از تسلیم شدن تحت کنترل خود امتناع کند، آن را با زور ضمیمه خواهد کرد.

به‌طور جداگانه، گارد ساحلی چین گفت که گشت‌های اجرای قانون را در شرق تایوان انجام داده که شامل بازرسی‌های شبیه‌سازی شده کشتی‌ها می‌شد.

در همین حال وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که ۶۲ جنگنده و ۲۷ کشتی نیروی دریایی چین در اطراف این جزیره عملیات کردند.

نیرو‌های مسلح تایوان برای نظارت و تحت الشعاع قرار دادن نیرو‌های چینی مستقر شده اند و وزارت دفاع این جزیره روز جمعه تصاویری از جنگنده‌های اف-۱۶ مجهز به موشک‌های جنگی در حال گشت زنی در آسمان را منتشر کرد.

در این بین مداخله آمریکا در امور چین و تایوان در تشدید تشن‌ها نقش داشته است؛ به‌تازگی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که با هدف حل تنش‌ها میان واشنگتن و پکن با هدف توسعه روابط دوجانبه به چین سفر کرده بود، از پکن خواست تا زمینه فعالیت شرکت‌های آمریکایی در این کشور را فراهم کند.

هم‌زمان با ورود آنتونی بلینکن به چین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با امضای مصوبه کنگره درباره اعطای بسته کمکی چند میلیارد دلاری آمریکا به تایوان، آن را اجرایی کرد.

این بسته شامل ۸ میلیارد دلار کمک در جهت مقابله با حمله نظامی احتمالی چین است. 

انتهای پیام/

نظر شما