شناسهٔ خبر: 66839435 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توصیه‌های ایمنی هنگام تعمیر و راه‌اندازی کولر‌های آبی

با فرا رسیدن فصل گرما و لزوم راه‌اندازی کولر‌های آبی، مدیر دفتر ایمنی و کنترل ضایعات شرکت توزیع نیروی برق استان فارس بر لزوم رعایت نکاتی برای ایمنی اشخاص و حفظ و نگه‌داری کولر‌های آبی، همچنین استفاده بهینه از انرژی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

وحید قاضی‌پور در حاشیه بازدید از مرکز کنترل ضایعات شرکت توزیع نیروی برق فارس گفت: هرساله با شروع فصل گرما و راه‌اندازی وسایل کولرها، متاسفانه حوادثی نظیر برق گرفتگی و سقوط از ارتفاع رخ داده که رعایت برخی نکات ایمنی در سرویس و تعمیر آنها در کاهش حوادث این حوزه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

او با تاکید بر اینکه یکی از خطرات مهمی که در نصب و سرویس کولر آبی وجود دارد خطر برق گرفتگی سرویس کاران و شهروندان است، اظهار کرد: به دلیل اتصال کولر‌های آبی به برق، احتمال برق گرفتگی افراد هم افزایش می‌یابد که شهروندان بایستی در ابتدا با فازمتر بدنه کولر را لمس کنند و مطمئن شوند که برق ندارد.

قاضی‌پور تاکید کرد: تمام تجهیزات سیستم‌های برقی از جمله فیوزها، سیم‌کشی‌ها و کابل‌ها باید دارای استاندارد‌های لازم باشد تا از بروز خطرات احتمالی پیشگیری شود.

مدیر دفتر ایمنی و کنترل ضایعات شرکت توزیع نیروی برق استان فارس تصریح کرد: در خصوص کولر‌های آبی که در بالکن و یا نقاطی قرار دارد که دسترسی به آنها سخت بوده و خطر سقوط وجود دارد، شهروندان حتماً ابتدا نسبت به تثبیت محل استقرار خود اقدام کنند و هیچگاه بر روی کولر روشن فعالیتی انجام ندهند.

قاضی‌پور با بیان اینکه اگر شهروندان تخصصی در زمینه راه‌اندازی کولر‌ها ندارند، حتماً باید در این زمینه از افراد متخصص کمک بگیرند، افزود: در کولر‌های آبی، به دلیل وجود آب که رسانای خوبی برای جریان برق است، احتمال برق گرفتگی بالا می‌رود، از این‌رو بهتر است برای انجام این کار از افراد متخصص و تعمیرکاران مجاز کمک گرفته و همچنین از قطع کامل برق و بی‌برق شدن کولر اطمینان حاصل کنند.

او، تجهیز ساختمان به سیستم ارت مناسب و نصب کلید محافظ جان بعد از سیستم برق را از دیگر موارد ایمنی در هنگام نصب کولر‌های آبی برشمرد و گفت: شهروندان مراقب باشند، هنگام انجام سرویس سالانه کولر، آب روی سیستم برق موتور و پمپ ریخته نشود، زیرا خطر ایجاد اتصالی، برق گرفتگی و حریق کولر وجود دارد.

قاضی‌پور، نصب سایبان را از جمله اقدامات موثر در افزایش راندمان کولر‌های آبی عنوان کرد و ادامه داد: با نصب سایبان روی کولر‌های آبی ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب و برق، جریان باد کولر نیز خنک‌تر می‌شود.

نظر شما