شناسهٔ خبر: 66838525 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نخستین بار نشان بازی‌های المپیک و پارالمپیک یکی خواهد بود

نخستین بار در تاریخ بازی‌های المپیک و پارالمپیک یک نماد واحد خواهند داشت.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صداوسیما، نماد المپیک پاریس ۲۰۲۴ از سه نشان مجزا تشکیل شده است: نشان طلا، شعله و ماریان، سکو‌ها با شکل‌هایی الهام گرفته از برج ایفل، طراحی شده است. نماد و سکو‌های اهدای نشان بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس۲۰۲۴، در محوطه برج ایفل رونمایی شدند. نماد بازی‌های المپیک و پارالمپیک نخستین بار در تاریخ یکی شدند.
کمیته برگزاری پاریس۲۰۲۴ از سکو‌های ساخته شده مراسم برندگان المپیک و پارالمپیک با حضور قهرمانان المپیک و پارالمپیک رونمایی کرد.
<div id="video-display-embed-code_11150683"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4243064/11150683?width=600&height=350"></script></div>
 
تونی استنگوئه رییس برگزاری پاریس۲۰۲۴ اعلام کرد: برای یک ورزشکار، ایستادن روی سکو لحظه غرور آفرین و احساس موفقیت مطلق است.
در این لحظه شما مدال را به گردن خود آویزان می‌کنید و در یک لحظه رویای شما به واقعیت تبدیل می‌شود و شما بخشی از تاریخ بازی‌ها می‌شوید. ما با این سکو‌ها که ساخت کشور فرانسه هستند، صحنه‌ای واقعی را به ورزشکاران ارائه می‌دهیم که در آن به پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های کشور خود در مقابل چشمان همه جهان افتخار می‌کنند.
این سکو‌ها به رنگ خاکستری شبیه به پشت بام‌های پاریس طراحی شده تا لباس ورزشکاران را تحت الشعاع قرار ندهد و ۱۰۰٪ بازیافتی است که در تمامی ۳۲۹مراسم مدال در بازی‌های المپیک و در هر یک از ۵۴۹ مراسم در بازی‌های پارالمپیک استفاده خواهد شد.
 
۱. سبک طراحی پیکتوگرام‌ها (نمادها)
هر پیکتوگرام حاوی سه عنصر گرافیکی است: یک محور تقارن، یک تصویر پس‌زمینه و نمایی از ورزشی که نمایش می‌دهد. گفتنی است در طراحی پیکتوگرام‌های ورزش‌های پارالمپیکی هم به تجهیزات ورزشکاران توجه ویژه‌ای شده است؛ مانند اِلمانِ ویلچر در رشته‌هایی مثل شمشیربازی و راگبی و یا نوار‌هایی که شناگران دارای اختلال بینایی از آنها استفاده می‌کنند.
۲. زبان جهانی و نشان افتخار
پیکتوگرام‌ها؛ نماد‌های هریک از رشته‌های ورزشی پارالمپیک و المپیک‌اند که دیدن تصویر آنها روی یک بلیت، در تلویزیون یا در یک استادیوم باعث تداعی رشته‌های ورزشی در ذهن افراد می‌شود. به همین دلیل، این طرح‌ها برای هدایت تماشاگران به محل برگزاری مسابقات مفید است. با گذشت زمان و در طول این سال‌ها، پیکتوگرام‌ها به عناصری کلیدی تبدیل شده‌اند که علاوه برای اینکه نمایی از بازی‌ها را نشان می‌دهند، با بیانی منحصربه‌فرد سبک و فرهنگ کشور‌های میزبان را نیز به تجسم درمی‌آورند.
۳. نمای بازی‌ها
درون‌مایه اصلی هویت تصویری بازی‌های پاریس ۲۰۲۴ بر پایه چهار محور طراحی شده است: گرامیداشت، انتقال، منطق و تجسم بخشیدن. در طراحی محل برگزاری بازی‌ها از رنگ‌های روشن استفاده می‌شود تا نشان‌دهنده گرامیداشت ورزش در سراسر جهان باشد. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و پیشگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی، ستاد برگزاری پاریس ٢٠٢۴ شرایط و فضا‌هایی مشترک با حداقل تغییرات برای بازی‌های پارالمپیک و المپیک ایجاد کرده است. این ظاهر در طول بازی‌های المپیک و پارالمپیک یکسان خواهد ماند و فقط حلقه‌های المپیک جایگزین سه نماد می‌شوند. بعضی از پیکتوگرام‌های المپیک هم، پیش از افتتاح بازی‌های پارالمپیک جایگزین خواهند شد.
بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پس از بازی‌های المپیک از بیست‌وششم جولای تا یازدهم آگوست برگزار می‌شوند و بزرگ‌ترین رویداد پارالمپیک خواهند بود که در آن، ۵۴٩ مدال با رقابت در ٢٢ رشته ورزشی توزیع خواهد شد.

نظر شما