شناسهٔ خبر: 66838456 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عزاداری مردم کشورهای مختلف دنیا در فقدان شهیدان خدمت

محمد طاووسی

مردم کشورهای مختلف دنیا به سوگ آیت‌الله سیّد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید ایران و سایر شهدای خدمت شهید حسین امیرعبداللهیان، شهید حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم، شهید مالک رحمتی و همراهان آنان نشستند و به عزاداری پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این مراسم‌ها با هماهنگی سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای ذیل برگزار شد:

روسیه

در پی حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور کشورمان، آیت‌الله سیّد ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان، مراسم گرامیداشت شهدای خدمت دوشنبه 31 اردیبهشت‌ماه در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.

این مراسم معنوی که با حضور جمعی از علاقه‌مندان به جمهوری اسلامی ایران از ملیت‌های ایرانی، روس و آذری همراه بود، با تلاوت کلام الله مجید در حسینیه مرکز اسلامی آغاز شد و در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ مهدی موصلی، نماینده آیت‌الله سیستانی در فدراسیون روسیه سخنرانی کرد.

وی در سخنان خود به بیان فضائل و مناقب حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و برخی آداب گردامیداشت تولد آن حضرت پرداخت و با اشاره به حادثه شهادت رئیس جمهور کشورمان، ضمن برشمردن نکات مهم رویکردهای آن شهید والامقام در دفاع از حقوق و منافع ملت ایران، پیام تسلیت مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی را قرائت کرد.

در پایان، مداحان اهل بیت(ع) با قرائت اشعار و مرئیه‌سرایی بر غنای این مجلس معنوی افزودند. اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

همچنین، دفتر یادبود شهدای خدمت شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه طی روزهای دوم و سوم خردادماه گشوده شد. در این مراسم، مقامات ارشد سیاسی، فرهنگی، علمی، دینی و نظامی روسیه، چهره‌های فعال اجتماعی و مذهبی این کشور، ایران‌شناسان و اساتید دانشگاه‌ها و نمایندگان سایر کشورها حاضر شدند و ضمن ادای احترام و اهداء گل، دفتر یادبود را امضاء کردند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، مفتی شیخ راویل عین‌الدین رئیس اداره دینی مسلمانان و شورای مفتیان روسیه، رامان استاراویت وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه، ایگور لویتین مشاور و نماینده ویژه رئیس جمهور، آندری فورسنکو دستیار علمی رئیس‌جمهوری روسیه، یوگنی پریماکوف رئیس مرکز همکاری‌های علمی، هموطنان مقیم خارج از کشور و همکاری‌های بشردوستانه بین‌المللی، از جمله افرادی بودند که برای امضاء دفتر یادبود شهدای خدمت حاضر شدند. 

علاوه بر آن، مقام‌های مختلف دولتی روسیه از جمله کنستانتین کاساچوف معاون شورای فدراسیون، باباکوف معاون دومای دولتی، زوبوف معاون وزیر کشور، دریادار زادورین، نماینده وزیر دفاع، تنی چند از نمایندگان دومای روسیه و جمعی از شخصیت‌های مذهبی و هنری از جمله نماینده آیت‌الله سیستانی در روسیه، معاون مجمع مسلمانان روسیه، رئیس آکادمی تئاتر روسیه (گیتیس) در محل رزیدانس سفارت حضور یافته و دفتر یادبود را امضاء کردند.

در این مراسم، نمایندگان سیاسی و نظامی 64 کشور از جمله کشورهای تونس، بنین، قطر، کره جنوبی، سیرالئون، آذربایجان، اکوادر، ویتنام، اندونزی، اردن، کامبوج، اریتره، پاناما، قزاقستان، عراق، پاکستان، موریتانی، لبنان، برزیل، فلسطین، ارمنستان، تاجیکستان، امارات، فلیپین، الجزایر، سوریه، تایلند، اندونزی، بولیوی، ترکیه، سودان هند، گینه، کنیا، مصر، چین، بورکینافاسو، کلمبیا، پرو، ایرلند، سوئیس، لهستان، اوگاندا، سنگال، صربستان و بلاروس حضور پیدا کرده و ضمن ادای احترام و امضاء دفتر یادبود، یاد شهدای این سانحه را گرامی داشتند.

عزاداری مردم کشورهای مختلف دنیا در فقدان شهیدان خدمت

مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، پیام کتبی تسلیت پاتریارک کریل، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه خطاب به حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) را پس از چند ساعت از اعلام خبر به شهادت رسیدن آیت‌الله دکتر رئیسی؛ رئیس جمهور محبوب و مردمی ایران و همراهان ایشان، دریافت کرد.

این پیام کتبی توسط کشیش سرگئی ازورایانوف؛ دبیر همکاری‌های بین‌الملل اداره روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روسیه در محل رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه تسلیم شد.

کشیش ازورایانوف ضمن ابلاغ تسلیت متروپولیت ولاکولامسک، رئیس اداره روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روسیه و همدری خویش نسبت به حادثه به وقوع پیوسته، برای ملت ایران و همه خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران آرزوی صبر و آرامش کرد و گفت: ما در این شرایط سخت در کنار شماییم و در سوگواری مردم ایران شریک هستیم.

متن پیام پیام تسلیت پاتریارک کریل اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه به این شرح است:

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران

برادر عزیز

از خبر درگذشت غم‌انگیز جناب آقای ابراهیم رئیسی و دیگر مقامات عالی رتبه دولتی و شخصیت‌های مذهبی در حادثه سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور ایران، مبهوت شدم. از طرف کلیسای ارتدکس روسیه به شما و همه مردم ایران عمیقاْ تسلیت عرض می‌کنم و صمیمانه در غمی که قلب شهروندان ایرانی را در سوگ درگذشت رئیس‌جمهور کشورشان انباشته ساخته، شریک می‌شوم. خواهشمندم مراتب تسلیت و آرزوی صبر مرا به خانواده و دوستان آن مرحوم برسانید، باشد که قدرتی برای تحمل رنج این سوگ، پیدا کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خطاب به آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران بابت درگذشت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نوشت: مراتب تسلیت عمیق اینجانب را بابت این مصیبت عظیم وارده به ملت ایران و بروز سانحه هوایی که به جان باختن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و تعدادی دیگر از مقامات برجسته کشور شما منجر شد، پذیرا باشید.

سید ابراهیم رئیسی، سیاستمداری برجسته بود که سرتاسر عمر خود را وقف خدمت به میهن کرد. او به راستی از احترام بالایی در میان هم میهنان خود برخوردار بود و اعتبار زیادی در خارج از کشور داشت. به عنوان دوست حقیقی کشور روسیه، وی شخصا سهم بسزایی در گسترش روابط دوستانه میان دو کشور همسایه داشت و تلاش‌های بسیاری را برای ارتقای این روابط به سطح مشارکت راهبردی انجام داد.

من چندین بار با سید ابراهیم رئیسی دیدار داشتم و تا همیشه یاد این انسان شریف را به خاطر خواهم سپرد. خواهشمندم مراتب تسلیت صمیمانه و حمایت اینجانب را به خویشان و نزدیکان رئیس جمهور و همه جانباختگان این سانحه برسانید. برای او و تمام مردم ایران استقامت روحی در برابر این فقدان سنگین و جبران‌ناپذیر آرزو دارم.

رئیس اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه و شورای مفتیان مفتی شیخ راویل عین‌الدین در پیامی این مصیبت هولناک را به رهبری و ملت ایران تسلیت گفت و بیان کرد: اینجانب از طرف اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه و شورای مفتیان و تمامی روحانیون کشورمان و شخصا این ضایعه را به رهبر جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای و همه ملت ایران در این آزمایشی که برای ایرانیان پیش آمده؛ ارتحال سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر برادرانمان، تسلیت عرض می‌کنم.

به راستی که همه ما از آن خدا هستیم و بازگشت ما به سوی اوست! از درگاه خداوند متعال مسئلت داریم روح آنان را قرین رحمت و مغفرت و برایشان اجر جزیل در زندگی ابدی قرار دهد. سید ابراهیم رئیسی به عنوان اولین رئیس جمهور یک کشور خارجی در تاریخ مسلمانان روسیه است که هزار و صدمین سالگرد پذیرش رسمی اسلام را در مسجد جامع مسکو به مسلمانان روسیه تبریک گفت.

آقای حسین امیر عبداللهیان به ‌عنوان رئیس بخش سیاست خارجی، در ایجاد روابط بی‌سابقه بین روسیه و ایران در سال‌های اخیر نقش داشته و از این طریق همدردی و احترام مسلمانان روسیه را جلب کرده است. این افراد اثر قابل توجهی در تاریخ کشور ایران از خود به جای گذاشتند و مطمئنم که بازماندگان آثار آنها را به یاد خواهند آورد و ارج خواهند گذاشت.

روزهای سخت سوگواری نیازمند انسجام و اتحاد همه ایرانیان و صلابت در برابر بدخواهان ایران است. در این ساعات سخت، همبستگی خود را با ایران اعلام می‌کنیم و با توسل به پروردگار جهانیان الله سبحان و تعالی، صبر، قدرت معنوی و شهامت را برای مردمان برادرمان برای غلبه بر همه آزمایش‌ها و پیروزی در برابر تهدیدهای خارجی آرزومندیم. خداوند متعال به همه کسانی که جزء بازماندگان و خویشان شخصیت‌های سیاسی و مذهبی این ضایعه دلخراش به وقوع پیوسته در تاریخ 10 می 2024 هستند، صبر جزیل ارزانی دارد و از غم جانکاه آنان بکاهد. دل ما با شما عزادار است.

مفتی شیخ راویل عین‌الدین، رئیس اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه و شورای مفتیان این کشور چهارشنبه 2 خردادماه همراه با معاونان خود در اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران حاضر شد و دفتر یادبود شهدای خدمت را امضاء کرد.

مفتی روسیه در این مراسم، اظهار داشت: مردم روسیه در غم فقدان جبران‌ناپذیر ایران شریک هستند. مفتی با بیان آنکه شخصا با رئیس جمهور ایران آشنا بوده است، تاکید کرد: آقای رئیسی همواره در گفتار و عمل به نزدیک شدن دو ملت ایران و روسیه کمک کرد.

در ادامه، سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از مفتی شیخ راویل عین‌الدین به عنوان نماینده مسلمانان روسیه گفت: در سال‌های اخیر به همت رئیس‌جمهور شهید دکتر رئیسی، پویایی مثبتی در توسعه روابط روسیه و ایران ایجاد شد.

جلالی تصریح کرد: توجه ویژه رئیس‌جمهور به توسعه روابط دوجانبه در حوزه دینی حائز اهمیت بود، از این رو در اولین سفر خود به روسیه از مسجد جامع مسکو بازدید و با شما دیدار و نماز را در جمع نمازگزاران مسجد خواند.

در پایان، شیخ راویل عین‌الدین، رئیس شورای مفتیان روسیه با امضای دفتر یادبود، اهدای گل و قرائت سوره مبارکه فاتحه نثار روح مطهر شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان، یاد آنان را گرامیداشت و برای ملت ایران دعا کرد.

دفتر یادبود شهدای خدمت شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه طی روزهای دوم و سوم خرداد 1403 گشوده شد. در این مراسم مقامات ارشد سیاسی، فرهنگی، علمی، دینی و نظامی روسیه، چهره‌های فعال اجتماعی و مذهبی این کشور، ایران‌شناسان و اساتید دانشگاه‌ها و نمایندگان سایر کشورها حاضر شدند و ضمن ادای احترام و اهداء گل، دفتر یادبود را امضا کردند.

دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در امور علمی در مراسم گشایش دفتر یادبود شهدای خدمت؛ شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، شهید حسین امیرعبداللهیان و سایر همراهاشان حاضر شد و نسبت به شهدا ادای احترام کرد.

وی پس از امضای دفتر یادبود شهدای خدمت اظهار داشت: روسیه در این حادثه تلخ، یک دوست خوب را از دست داد.

آندری فورسنکو افزود: حادثه بالگرد، بسیار تلخ بود، گرچه ما بر این باور هستیم که ملت ایران از این مقطع حزن و اندوه به شکل شایسته‌ای عبور خواهد کرد.

وی ادامه داد: روسیه در کنار دولت و ملت ایران است و هرچه لازم باشد در راستای این حمایت انجام می‌دهد.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به اینکه سیاست خارجی ایران بر اساس قانون اساسی زیر نظر مقام معظم رهبری پیش می‌رود، خاطرنشان کرد: سیاست خارجی ایران باثبات است و روند تحکیم مناسبات تهران- مسکو با قوت ادامه خواهد یافت.

دفتر یادبود شهدای خدمت شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه طی روزهای دوم و سوم خرداد 1403 گشوده شد. در مراسم گشایش این دفتر یادبود، مقامات ارشد روسی، چهره‌های فعال اجتماعی و مذهبی این کشور، ایران‌شناسان و اساتید دانشگاه‌ها و نمایندگان سایر کشورها حاضر شدند و ضمن ادای احترام و اهداء گل، دفتر یادبود را امضا کردند.

متروپولیتن ولوکولامسکی، رئیس بخش روابط خارجی کلیسای پاتریارک مسکو در پیامی نوشت: تسلیت صمیمانه عالیجناب اسقف اعظم مسکو و تمام روسیه و شخص اینجانب را در رابطه با سانحه هوایی که به درگذشت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه و سایر شخصیت‌های مذهبی و دولتی انجامید، بپذیرید. کلیسای ارتدکس روسیه در غم فقدانی که بر مردم ایران وارد شده، شریک است. بیش از ربع قرن است که بین مؤمنان کشورهای ما گفتگو انجام می‌شود که به برکت آن به سطح بالایی از اعتماد و احترام متقابل دست یافته‌ایم. بنابراین ما نیز در اندوه این ضایعه غم‌انگیز سهیم هستیم. ما همراه با بستگان و دوستان قربانیان عزاداریم و از طریق شما برای مردم ایران شجاعت، استقامت و پایداری در این دوران سخت آرزومندیم.

همچنین، وزارت علوم و آموزش عالی دانشگاه دولتی داغستان، انستیتو فرهنگی فدرال کتابخانه دولتی ادبیات خارجی روسیه به نام رودومینو، انستیتو آموزشی به نام هنرمند مردمی اتحاد جماهیر شوروی کوبزون و آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبا سرگئی آندریاکی در پیام‌های جداگانه، مراتب همدردی و تسلیت خود را ابراز کردند.

مالزی

مراسم بزرگداشت رئیس جمهور فقید، حضرت آیت الله رئیسی و همراهان گرانقدر ایشان با حضور جمع کثیری از ایرانیان مقیم در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی _ کوالالامپور برگزار شد.

در این مراسم که با حضور سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، دیپلمات‌ها، کارکنان سازمان ‌های ایرانی مقیم مالزی و برخی از مسلمانان دیگر کشورها همراه بود، پس از اقامه نماز مغرب و عشا و قرائت قرآن، حبیب رضا ارزانی، رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به آیه 23 سوره مبارکه احزاب گفت: همه مومنین شاید نتوانند تا پایان عمر دنیایی خود، محکم و راست قامت باشند؛ تنها عده‌ای از مومنان هستند که به دعوت حق لبیک گفته و در میادین جنگ در قتال با دشمن به شهادت می‌رسند و عده‌ای در انتظار به سر می‌برند ولی در مسیر الاهی هستند و ثابت قدم می‌مانند تا زمان شهادت یا ارتحال آنان فرا رسد. آیت الله رئیسی از جمله این افراد است. کسانی که تا آخر عمر گرانبار خود محکم و ثابت قدم در مسیر ماند و به بیراهه نرفت و در پایان نیز با ارتحال شهادت گونه ی خویش به ملاقات پروردگار شتافت.

وی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب در رثای ایشان گفت: حداقل 14 مولفه در پیام مقام معظم رهبری درباره ی ایشان وجود دارد که رهبری راجع به کمتر کسی تا کنون اینگونه فرموده‌اند.

ارزانی در ادامه به شهادت امیر عبداللهیان، وزیر خارجه مجاهد و فعال کشورمان اشاره کرد و گفت: این وزیر عزیز با تواضع و فروتنی بسیاری از امور را به نیکی انجام داد که به نظر من یکی از مهمترین آنها، مساله حمله اسراییل به کنسولگری ایران در سوریه بود که با پاسخی دندان شکن و در عین حال با رعایت کامل دیپلماسی، توسط ایشان و هدایت داهیانه مقام معظم رهبری، صورت پذیرفت.

شهادت حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز و مالک رحمتی، استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز، از جمله مواردی بود که در صحبت‌های رایزن فرهنگی کشورمان به آن اشاره شد.

در ادامه، کلیپی از خدمات آیت الله رئیسی و همراهان پخش شد و مداحی و روضه خوانی توسط تفرشی مشهدی و دعا برای علو درجات آنان صورت پذیرفت.

عزاداری مردم کشورهای مختلف دنیا در فقدان شهیدان خدمت

سریلانکا

به مناسبت شهادت رئیس جمهور کشورمان، حضرت آیت الله رئیسی، امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه و همراهان ایشان، مراسم بزرگداشتی با حضور سفیر، رایزن فرهنگی کشورمان و شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، دینی، نمایندگان مجلس، دیپلمات‌ها، اصحاب رسانه و عموم مردم همراه با قرائت قرآن و سخنرانی در مسجد جامع کلپیتی کلمبو برگزار شد.

در این مراسم که با هماهنگی و برنامه ریزی رایزنی فرهنگی کشورمان و وزارت امورخارجه و هیات مدیره مسجد انجام شد، ریزان نظیر؛ رئیس هیات امنای مسجد با ذکر ویژگی‌های شخصیتی رئیس جمهور شهید از حضور ایشان در این مسجد به عنوان نقطه عطفی در تاریخ مسجد و سریلانکا یاد کرد.

وی گفت: این حضور و سخنان برای همیشه در یاد و خاطره نمازگزاران این مسجد و مردم سریلانکا خواهد ماند و اکنون مطمئنیم که رئیس جمهور ایران آیت الله رئیسی، وزیر فقید امیر عبداللهیان و یاران شهیدشان در فردوس و والاترین مقام نزد خداوند متعال جای دارند.

سخنران بعدی این مراسم، قائم مقام وزیر امور خارجه تارکا بالاسوریا بود که ضمن عرض تسلیت به ملت و دولت ایران و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان گفت: حادثه غم انگیز شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران، برای مردم و دولت سریلانکا بسیار اندوهناک بود.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به سریلانکا گفت: ⁠ایشان برای گسترش روابط با کشورهای آسیا و از جمله سریلانکا تاکید ویژه‌ای داشتند. ایران همیشه در روزهای سخت، در کنار مردم سریلانکا بوده است و دولت و مردم سریلانکا از این حمایت سپاسگزارند.

قائم مقام وزیر خارجه گفت: ما به نشانه اعلام همدری خود با مردم ایران، روز بیست و یکم می را عزای عمومی اعلام کردیم. وزیر امورخارجه ایران شخصیتی بسیار قابل احترام برای سریلانکا بود.

در ادامه، اویس محمد صبری به نمایندگی از علی صبری، وزیر امور خارجه سریلانکا پیام وزیر امورخارجه که برای شرکت در مراسم شهدا عازم ایرن شده بود را به شرح زیر قرائت کرد.

علیرضا دلخوش، سفیر جمهوری اسلامی ایران آخرین سخنران این مراسم معنوی بود که سخنان خود را با آیه شریفه : من المؤْمنین رجالٌ صدقوا ما عاهدوا الله علیْه فمنْهمْ منْ قضی نحْبه ومنْهمْ منْ ینْتظر وما بدّلوا تبْدیلًا آغاز نمود و گفت: امروز با اندوه عمیق برای گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید و حسین امیرعبداللهیان، وزیر فقید امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همراهان محترمشان در این مسجد گرد آمده ایم.

وی با اشاره به مقام شهید گفت: شهادت هنر مردان خداست و هر عزیزی که به این مقام نایل می شود در واقع هدیه گرانبهایی است که خداوند به او عطا کرده است.

دلخوش گفت: شهدای معزز و ارجمند سقوط هلیکوپتر اخیر در تبریز تمام زندگی خود را وقف خدمت به اسلام کردند و خداوند به پاداش مجاهدت‌های ایشان افتخار شهادت را نصیب آنان کرد تا نام و یاد آنها همواره در تاریخ و قلب آزادی خواهان جاودان بماند.

سفیر ایران بیان کرد: شهادت دکتر رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان پاداش تلاش آنها در دفاع از مردم مظلوم غزه و مخالفت با جنایات رژیم صهیونیستی بود. این دو شهید گرانقدر در دفاع از حق هیچ گاه تردید نکردند و با شروع حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار فلسطینی‌های مظلوم، قاطعانه در مقابل این جنایات ایستادند و به صدای مردم بی گناه غزه تبدیل شدند.

وی ابراز کرد: پایداری شهید دکتر رئیسی و شهید دکتر امیرعبداللهیان در دفاع از زنان و کودکان بی گناه غزه، آنها را به نماد مقاومت در سراسر جهان تبدیل کرد. امروز، مسلمانان و مردم آزادیخواه در سراسر جهان، با الهام از مبانی سیاسی این شهدای بزرگوار، می توانند صدای مردم غزه شوند و خواهان مجازات جنایتکاران صهیونیست باشند.

سفیر ایران در سریلانکا گفت: شهید دکتر رئیسی و شهید دکتر امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی بر اهمیت وحدت، همبستگی و برادری در جهان اسلام تاکید خاص داشتند. اهمیت ایجاد دوستی عمیق با کشورهایی مانند سریلانکا و تمرکز خاص بر گسترش و توسعه روابط همه جانبه با سریلانکا منجر به تبادل دو هیات  بلندپایه سیاسی جمهوری اسلامی  ایران و دیدار از سریلانکا بدنبال دعوت رسمی دولت محترم سریلانکا ظرف دو ماه بود.

دلخوش با اشاره به سفر رئیس جمهور به سریلانکا گفت: پذیرایی گرم از طرف دولت محترم و مردم شریف سریلانکا از شهید دکتر رئیسی و شهید دکتر امیرعبداللهیان در بازدید از منطقه اوما اویا و کلمبو، مثال زدنی بود. حضور این دو شهید بزرگوار در جمع نمازگزاران در مسجد جمعه کلپیتی در جریان بازدیدشان از سریلانکا، همراه با سخنرانی‌ و دعاهایشان با شما و استقبال گرم و مهمان نوازی شما، برادران و خواهران عزیز، به نقطه عطف قابل توجهی در تاریخ روابط دو کشور تبدیل شده است.

عزاداری مردم کشورهای مختلف دنیا در فقدان شهیدان خدمت

استانبول

مراسم بزرگداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید و شهدای خدمت با حضور شخصیت‌های سیاسی و مذهبی ترکیه و جمعی از ایرانیان مقیم در سالن امام رضا (ع) سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط محمد رضا بیژنی، قاری بین المللی قرآن کریم آغاز شد و سپس، احمد محمدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول با تسلیت شهادت رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی و هیأت همراه و گرامیداشت سوم خرداد حماسه بزرگ فتح خرمشهر اظهار داشت: صمیمانه از تمام عزیزانی که در روزهای دشوار کشورمان، ابراز همدردی کرده خصوصاً ملت و دولت جمهوری ترکیه که در این حادثه ناگوار در کنار ما بودند، کمال تشکر را دارم.

وی بیان کرد: آقای رئیسی در این 3 سال گذشته، شبانه روز تلاش کردند. ایشان گفته بودند که دل من پیش امام رضا (ع) است اما برای خدمت باید بروم و خدا هم محبوبیت او را در دل مردم قرار داد و به مقام والای شهادت نایل شد.

سرکنسول کشورمان تصریح کرد: آنچه موجب می‌شود بخش مهمی از جهان نسبت به رئیس جمهور شهید و وزیر امور خارجه ما، ادای احترام کند تلاش ملموس دولت جمهوری اسلامی ایران طی دهه‌های گذشته در جهت مبارزه با تروریسم، مبارزه با ظلم، حمایت از مظلومین غزه و فلسطین و تلاش برای گسترش عدالت و صلح در جهان است.

وی ادامه داد: بی شک ایشان یکی از فعال ترین سیاستمداران جهان در دادخواهی مردم مظلوم فلسطین بود. وزیر امور خارجه فقید در جهت گسترش ارتباطات دیپلماتیک با کشورهای گوناگون تامین‌ منافع ملی ابتکار عمل داشت. شهید امیرعبداللهیان برای ارتباطات و همکاری‌های فرهنگی با کشورهای دیگر هم ارزش زیادی قائل بود.

در ادامه این مراسم، پیام‌ تسلیت رئیس جمهوری ترکیه توسط عبدالرحمان گوزومو، معاون بین‌الملل حزب عدالت و توسعه، قرائت شد.

عیسی گوندیک، رئیس استانی حزب هدا پار پیام تسلیت حزب  متبوع خود را قرائت کرد.

ادهم سنجاق، معاون ﺣﺰب وﻃﻦ نیز در سخنان خود، این ضایعه دردناک را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت و برای خانواده جان باختگان طلب صبر کرد و افزود: برای آقای ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران که در حادثه‌ای دلخراش جان خود را از دست داده‌اند، از خداوند منان طلب رحمت و مغفرت کرده و این ضایعه بزرگ را به خانواده ایشان و ملت دوست و برادر ایران تسلیت می‌گویم، ما را در غم خود شریک بدانید.

وی ابراز کرد: مراتب تسلیت خود را در خصوص درگذشت حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و سایر جان باختگان این حادثه نیز ابراز می‌دارم.

ابراهیم شرن، عضو هیات مدیره علمای جابر، حسن کارا بلوت، رئیس و موسس رسانه اهل بیت (ع) نیز در این مراسم به طور جداگانه سخنرانی کردند.

شایان ذکر است، این مراسم به دو شیوه حضوری و مجازی برگزار و به صورت زنده از کانال یویتوب نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول پخش شد.

عزاداری مردم کشورهای مختلف دنیا در فقدان شهیدان خدمت

تایلند

به مناسبت شهادت شهیدان دکتر ابراهیم ، رئیس جمهور کشورمان و دکتر حسین امیر عبداللهیان و همراهانشان، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با همکاری سفارت ایران در تایلند، مراسمی با حضور ایرانیان مقیم، شخصیت‌های فرهنگی، علما و اندیشمندان تایلند در محل سالن vip   مرکز اسلامی بانکوک برگزار کرد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط  هارون رضا مکلای، قاری معروف تایلند آغاز شد و با سخنان سید ناصر الدین حیدری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند در خصوص شهید و شهادت ادامه یافت.

وی افزود: در مفهوم شهید مجموعه‌ای از ارزش‌های دینی، ملی و انسانی نهفته و مفهوم شهید عمل صالح، خدمت به مردم در راه خدا و تلاش شبانه روزی و بی وقفه و وفای به عهد و پیمان است که با خدا و مردم، بسته شده و همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران فرموده است که شهادت از جمله مواردی است که هویت ملی را برجسته می‌کند.

حیدری ادامه داد: مراسم امروز به مناسبت تجلیل و بزرگداشت شهدای حادثه سقوط دردناک بالگرد حامل رئیس جمهور دکتر رئیسی و وزیر امورخارجه دکتر امیر عبداللهیان، امام جمعه محترم تبریز حضرت آیت الله آل هاشم و استاندار آذربایجان دکتر مالک رحمتی و سایر همراهان رئیس جمهور تشکیل شده است.

وی یادآور شد: آقای رئیس جمهور و دکتر امیر عبداللهیان در سه سال اخیر دولت سیزدهم نقشی تاریخی و اثرگذار و ماندگار در تاریخ سیاست و روابط خارجی کشورمان ایفا و اعتلای بیش از پیش جایگاه ایران در نظام بین المللی، تقویت همگرایی پیوندهای دوستی و مودت میان کشورها و ملت های منطقه و نیز شکل گیری مناسباتی سازنده در نظام بین المللی و حمایت از استقرار عدالت در سطح منطقه و جهان بخش مهم از تلاش‌های خستگی ناپذیراین دو شهید بزرگوار بوده است.

حیدری افزود: شهادت این بزرگان در مسیر انجام خدمتی ایشان در حین خدمت بهترین پاداش الهی برای مجاهدان برگزیده خداوند است و بی تردید نام این بزرگان شهید در تاریخ پر شکوه انقلاب اسلامی ایران ثبت خواهد شد.

شافعی، امام جمعه مرکز اسلامی بانکوک و یکی از روحانیون معروف تایلندی در این مراسم گفت: درگذشت دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محبوب مردم ایران را به همه ایرانیان تسلیت می گویم. اخلاق خوب ایشان بر ما آشکار است. هر چقدر هم که بگذرد، ما همیشه به یاد او هستیم و برای او دعای خیر می‌کنیم.

وی اظهار کرد: ما امروز یک شخصیت مهم را از دست داده ایم، او متعلق به همه جهانیان است و باید از الگوی خوبی که او گذاشته است، پیروی کنیم.

رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تشکر از پادشاه و دولت تایلند جهت همراهی با دولت ایران و نیز همه حاضران و کسانی که در برگزاری این مراسم همکاری کردند، گفت: مصداق عملکرد رییس جمهور ایران در خدمت رسانی به مردمش این آیه شریفه است که: لقدْ جاءکمْ رسولٌ منْ أنْفسکمْ عزیزٌ علیْه ما عنتّمْ حریصٌ علیْکمْ بالْمؤْمنین رؤوفٌ رحیمٌ؛ به یقین، رسولی از جنس خودتان بسویتان آمد که رنج‌های شما بر او سخت است؛ و نسبت به هدایت شما حریص است؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!» (سوره مبارکه توبه، آیه ۱۲۸)

وی گفت: شهادت رئیس جمهور، آیت‌الله رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله تعالی علیهم، همه دوستداران فضیلت، مجاهدت و مستضعفان جهان را داغدار کرد. بی‌شک فقدان ایشان خسارتی بسیار بزرگ و داغی سنگین برای ملت بزرگ ایران و همه مستضعفان جهان است.

زارع بی عیب گفت: سید شهیدان خدمت، از جنس مردم و تا آخرین نفس‌، مشغول خدمت به محرومان و نسبت به انجام امور مردم حریص و دلسوز و نسبت به آنان رئوف و مهربان بودند. این شهید عزیز در مقابل مردم «رحماء بینهم» و در مقابل توده‌های مردم سخت کوش بود؛ او کسی بود که حتی وقتی صدا زدن یک پیر مرد یا پیر زن را می‌شنید، ماشین را نگه می‌داشت تا سخنان او را بشنود؛ درد یتیمی کشیده و رنج نداری و فقر چشیده بود و از توده‌ مردم، در راه مردم و از مردم برآمده بود.

وی اظهار کرد: ویژگی دیگر شهید رئیسی روح تعبد و عبادت و بندگی این شهید بود که حتی در وقت نماز در کاخ کرملین به اقامه نماز پرداخت و بعد در میز مذاکرات به مذاکره نشست؛ این حرکت به عنوان سند روشن و افتخار بسیار ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ثبت شدو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان نماینده نظام الهی ایران اسلامی عزیز سرو قامت ایستاد و از قرآن دفاع کرد.

نانا، معاون بخش بین المللی مرکز اسلامی بانکوک در باره  رئیس جمهور ایران گفت: من می خواهم به مردم ایران تسلیت بگویم. درگذشت رئیس جمهور ایران چیزی است که تمام جهان را متأسف و متاثر کرده است. آیت الله ابراهیم رئیسی کسی بود که مسلمانان سراسر جهان را از ظلم و ستم محافظت کرد و ما می‌توانیم این را در فلسطین ببینیم، جایی که ایران برای محافظت از مسلمانان فلسطینی می‌جنگد و ما می توانیم این را در هر جایی که مسلمانان زندگی می‌کنند، ببینیم.

وی افزود: تایلند کشوری است که روابط دیرینه‌ای با ایران دارد. مسلمانان تایلند همواره از کمک‌های مردم ایران بهره مند بوده‌اند و اولین فردی که به کمک مردم تایلند آمد شیخ احمد قمی بود. از آن زمان، مردم تایلند و مردم ایران همیشه یکی وتاکنون همیشه رابطه صمیمانه ایی داشته‌ایم. ایشان برای همیشه در خاطرات ما خواهد ماند.

عزاداری مردم کشورهای مختلف دنیا در فقدان شهیدان خدمت

کنیا

برخی از مساجد نایروبی و مومباسا شاهد حزن و اندوه به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان دلسور و صدیق او بودند.

مراسم بزرگداشتی با حضور بیش از 300 نفر از خواهران و برادران در مسجد شیعیان خوجه اثناعشری برگزار شد.

این مراسم با قرائت دعای کمیل و سخنرانی شیخ علی ساموجا، روحانی مسجد جعفری، مظاهر از اساتید و دانشگاهیان جماعت خوجه و نیز، سفیر جمهوری اسلامی ایران در نایروبی همراه بود.

همچنین در شهر مومباسا، مسجد شیعیان جعفری و مسجد امام حسین (ع) شاهد برگزاری مراسم سوگواری به همین مناسبت بودند و چند تن از شخصیت‌های مسلمان این شهر در وصف شایستگی‌های اخلاقی، مدیریتی و نقش بین‌المللی حضرت آیت‌الله رئیسی و یاران ایشان به سخنرانی پرداختند.

در برخی از مساجد نایروبی، ناکورو، کیسومو و مومباسا تعدادی از خطبا و ائمه جمعه و جماعات این مناطق با یادآوری این مصیبت و حادثه حزن انگیز به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفتند .

در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان، دفتر یادبودی در محل سفارت ایران در نایروبی گشوده شد و رئیس پارلمان کنیا به همراه تعدادی از نمایندگان پارلمان این کشور در محل سفارت کشورمان حاضر شدند.

علاوه بر این، گروهی از سفرای کشورهای مقیم کنیا با حضور در سفارت ایران دفتر یادبود را امضاء و با دولت و مردم ایران ابراز همدردی کردند.

همچنین، گروهی از رهبران و جماعت خوجه اثناعشری در نایروبی به صورت دسته جمعی در محل سفارت کشورمان حاضر شدند و دفتر یادبود را امضاء و با مرام و اهداف شهید آیت الله رییسی تجدید پیمان بستند.

برخی از مسلمانان و گروه‌های اسلامی و اعضای شورای ملی ادیان کنیا هم با ارسال نامه‌های تسلیت به سفارت ایران، این ضایعه بزرگ را به مردم ایران تسلیت گفتند و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب اسلامی کردند .

در یک اقدام زیبای دیگر، تعدادی از شعرای مسلمان از شهر لامو و مومباسا با نوشتن اشعاری در وصف شخصیت شهید آیت‌الله رئیسی و جمهوری اسلامی ایران همبستگی خود را با مردم و دولت ایران نشان دادند و این اشعار در گروه‌های مجازی هم می چرخد و پیام‌های مثبتی را مخابره می‌کند.

همچنین، دفتر یادبود دیگری هم در رایزنی فرهنگی کشورمان در نایروبی گشوده شد که گروه‌های اسلامی و مردمی بتوانند با حضور در رایزنی فرهنگی ابراز همدردی کنند.

اندونزی

رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی با همکاری سفارت کشورمان، محفل انس با قرآن کریم و تهلیل خوانی به یاد شهدای خدمت با حضور قاریان بین‌المللی اندونزی برگزار کرد.

این مراسم در محل اقامتگاه سفیر کشورمان در اندونزی برگزار شد و قاریان بین المللی قرآن کریم هرکدام بصورت جداگانه به تلاوت چند سوره از قرآن مجید پرداختند.

فرهان محمدی و ایلهام محمودین، قاریان اندونزیایی نیز با تلاوت زیبای خود مورد تشویق حضار قرار گرفتند.

همچنین، تلاوت دسته جمعی سوره یاسین نیز از سنت‌هایی است که مردم این کشور نیز به یاد شهدای خدمت قرائت کردند.

رسانه‌های اندونزی نیز حضور پررنگی در مراسم محفل انس با قرآن کریم و تهلیل خوانی داشتند.

همزمان با سالروز حضور رئیس جمهور شهید عزیز آیت‌الله رئیسی در مسجد استقلال اندونزی و سخنرانی درجمع نماز گزاران، مردم اندونزی یاد شهدای خدمت را گرامی داشتند.

با هماهنگی رایزنی فرهنگی کشورمان در اندونزی و مسجد استقلال، مردم با قرائت قرآن کریم، تهلیل خوانی و برپایی نماز (غیب) جهت تسلی اروح طیبه شهدا، یاد شهدای عزیز خدمت را گرامی داشتند.

زن و مرد با اظهار تاسف از فقدان رئیس جمهور و وزیر امورخارجه کشورمان با سفیر کشورمان و رایزن فرهنگی ابراز همدردی کردند.

در جای جای مسجد استقلال، تصاویر و ویدئوهایی از شهید عزیز به نمایش گذاشته شد. سفیر کشورمان نیز در سخنانی با اشاره به ویژگی‌های شهدای خدمت خصوصا رئیس جمهور و وزیر امورخارجه کشورمان گفت: در چنین روزی رئیس جمهور کشورمان به دعوت همتای خود وارد کشور اندونزی شد. 

محمد بروجردی افزود: سادگی، اخلاص و مردمی بودن از ویژگی‌های مهم رئیس جمهور کشورمان بود. حضرت آیت الله رئیسی مجاهد و خستگی ناپذیر و حامی محرومین و مستضعفان عالم بود.

سفیر کشورمان در اندونزی به موضوع فلسطین و کشتار زنان و کودکان توسط صهیونیست‌ها در غزه اشاره کرد و گفت: از ویژگی‌های بارز شهدای خدمت خصوصا رئیس جمهور عزیز شهید و وزیر امورخارجه، بسیج کردن کشورهای مسلمان در مبارزه با اسرائیل یعنی این غده سرطانی بود.

وی خاطرنشان کرد: تشییع میلیونی شهدای خدمت این پیام را به جهان صادر کرد که مردم ایران، انقلاب اسلامی و خادمان واقعی شان را دوست دارند.

در حاشیه این مراسم نیز سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان با نصرالدین عمر، امام جماعت بزرگ مسجد استقلال دیدار و گفت‌وگو کردند.

افتتاح دفتر یاد بود به مناسبت شهادت رئیس جمهور محبوب و هیأت همراه شان با همکاری سفارت ایران و دعوت از شخصیت ها ی فرهنگی – سیاسی و ... ، برگزاری محفل انس با قرآن با حضور دو تن از قاریان ممتاز اندونزی و قرائت در جمع ایرانیان، شخصیت های اندونزی در اقامتگاه سفیر محترم و حسینیه، برگزاری محفل انس با قرآن با حضور قاریان ممتاز اندونزی به یاد شهدای خدمت با همکاری سازمان اسلامی مجلس العلما و میزبانی آن مجموعه، برگزاری مراسم یادبود و بزرگداشت شهدای خدمت با همکاری مرکز اسلامی آی سی سی، برگزاری مراسم بزرگداشت و ترحیم شهدای خدمت با حضور ایرانیان مقیم و همکاران سفارت، قرائت فاتحه خوانی و جز خوانی قرآن کریم در گروه‌های مجازی و همچنین، انتشار محتوای دینی و فرهنگی در فضای مجازی از دیگر اقدامات رایزنی فرهنگی کشورمان در اندونزی بود.

عزاداری مردم کشورهای مختلف دنیا در فقدان شهیدان خدمت

هند (بمبئی)

مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، آیت الله سید محمدعلی آل هاشم، امام جمعه آذربایجان شرقی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی و همراهانشان، دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در محفل ثانی زهرا منطقه اندری غرب در شهر بمبئی هندوستان برگزار شد.

این مراسم بعد از نماز مغرب و عشا با سخنرانی داوود رضایی اسکندری، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی، محمدرضا فاضل، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی و تنی چند از علما و حضور محمدحسین مفیدی فر، کنسول دوم و حمید شریفی، مسئول دیپلماسی عمومی سرکنسولگری و جمعی از مؤمنان و علاقه‌مندان به جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

تعداد زیادی از نمازگزاران و علاقه مندان به رئیس جمهور شهید، از شهرهای مختلف همچون پونا و شهرهای حومه بمبئی در این مراسم حضور یافته، تنی چند از اندیشمندان با سخنرانی‌های خود به تشریح تلاش‌های بی‌وقفه رئیس‌جمهور و همراهانش پرداختند و تأکید کردند: این عزیزان که در راه خدمت به مردم و محروم‌ترین مناطق کشور جان خود را فدا کردند، نمونه‌ای از ایثار و فداکاری را به نمایش گذاشتند.

این مراسم که با حمایت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی و همکاری بنیاد جوانان اثنی عشری برگزار شد، فرصتی بود تا همه شرکت کنندگان از جمله ایرانیان مقیم بمبئی، ضمن ابراز همدردی عمیق خود و تجلیل از خدمتگزاری و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر این شهیدان،یاد و خاطره ایشان را گرامی بدارند. این مراسم با پذیرایی شام به پایان رسید.

همچنین، مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدای خدمت در مسجد شیعیان خوجه اثنی عشری در بمبئی برگزار شد و سخنرانان به بیان رشادت‌ها و خدمات رئیس جمهور پرداختند.

امامباره جعفریه در منطقه گواندی بمبئی و حوزه علمیه امام صادق (ع) در منطقه واشی، میزبان مراسمی به همین مناسبت بودند.

این مراسم با حمایت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی و همت حوزه امام صادق(ع) و انجمن شیعیان اثنی عشری ناوی مومبای با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در بمبئی از جمله سرپرست سرکنسولگری داوود رضایی اسکندری، مسئول خانه فرهنگ، محمدرضا فاضل، علما، طلاب و مؤمنان این منطقه به ویژه جوانان، با هدف تجلیل از ایثار و فداکاری شهیدان و ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی برگزار شد.

سخنرانان با وصف اخلاص و تلاش‌های شهدای خدمت، مستمعان را با جایگاه والای این شهیدان آشنا ساختند. اجرای سرود در وصف شهدا نیز یکی دیگر از برنامه‌های این محفل بود.

عزاداری مردم کشورهای مختلف دنیا در فقدان شهیدان خدمت

ترکمنستان

مراسمی به مناسبت شهادت آیت الله ‎رئیسی، رئیس جمهوری فقید کشورمان، دکتر امیرعبداللهیان و دیگر شهدای حادثه ناگوار سقوط بالگرد در مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) در عشق آباد برگزار شد.

در این مراسم که با قرائت کلام الله مجید آغاز شد؛ علی مجتبی روزبهانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی به بیان ویژگی‌های رئیس جمهوری مردمی کشورمان، وزیر امور خارجه و هیأت همراه پرداخت و گفت: ولایتمداری، کار جهادی و خالصانه، شوق خدمت، تواضع و فروتنی و داشتن نگاه انقلابی از ویژگی‌های بارز آن سید عزیز و عالم وارسته بود.

وی افزود: در مدت سابقه کاری‌ام با دکتر امیر عبداللهیان که به بیش از 30 سال می‌رسد باید به این نکته اشاره کنم که ایشان مرد پرکار و پرتلاشی بودند و زمان زیادی را به کار و پیگیری امور اختصاص می‌دادند.

سفیر کشورمان تأکید کرد: مشخصه بارز آقای امیرعبداللهیان، اخلاص و مردم‌داری ایشان بود. این شخصیت‌های بزرگوار، جان خود را در خدمت به مردم کشور خود فدا کردند.

در پی شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری فقید کشورمان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و هیأت همراه در سانحه سقوط بالگرد، علاوه بر شخصیت‌های سیاسی، بسیاری از شخصیت‌های علمی و فرهنگی با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کردند؛ این ابراز همدردی با ملت ایران همچنان ادامه دارد.

برخی از شخصیت‌ها از مراکز مختلف علمی و فرهنگی با مراجعه به رایزنی فرهنگی ایران به منظور ابراز همدردی و عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و امیرعبداللهیان و سایر همراهان، دفتر یادبود در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد را امضا کردند.

برخی دیگر از شخصیت‌ها از وزارت فرهنگ ترکمنستان و دیگر مراکز فرهنگی، طی تماس تلفنی نیز ضمن عرض تسلیت مراتب تأسف خود از این حادثه ناگوار را اعلام کردند.

با توجه به حضور خاطره انگیز رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه کشورمان در رایزنی فرهنگی ایران در سال های 1400 و 1401 و بازدید از کلاس‌های آموزش زبان فارسی و برپایی نشستی صمیمانه با فارسی آموزان، حادثه شهادت آنها، دل فارسی آموزان را نیز به درد آورد.

عزاداری مردم کشورهای مختلف دنیا در فقدان شهیدان خدمت

زیمبابوه

مراسم یادبود رئیس جمهور شهید، وزیر خدوم امور خارجه و هیأت همراه توسط رایزنی فرهنگی ایران و با مشارکت نهادهای بومی زیمبابوه در مسجد آل محمد(ص) حراره برگزار شد.

در این مراسم که نهادهای مذهبی از جمله شورای عالی امور اسلامی زیمبابوه، شورای ارشاد اسلامی اهل بیت(ع) و شبکه مسیحیان تیلر حضور داشتند، حاضران به قرائت قرآن و دعا پرداختند و ثواب آن را به شهدا هدیه کردند.

در این مراسم، رئیس شورای عالی امور اسلامی زیمبابوه شیخ اسماعیل دعا که جلسه تلاوت قرآن را رهبری کرد، به رهبر انقلاب، دولت و مردم ایران این سانحه را تسلیت گفت.

کشیش مالونگا، رئیس شبکه مسیحی تیلر، پیام تسلیت خود را از طرف کمیته‌های مسیحی در زیمبابوه، با ابراز  همدردی عمیق از این فقدان بزرگ و با اعتراف به حسن نیت، شجاعت و راهنمایی‌های الهام گرفته از رئیس جمهور فقید رئیسی، به مردم ایران ارسال کرد.

همچنین شیخ عبدالله مکوینجا، رئیس شورای ارشاد اسلامی اهل بیت(ع)، خاطرات بیشتری را از آخرین سفر رئیس جمهور به زیمبابوه در سال 2023 بیان کرد و افزود: او فردی فروتن بود و در قلب همه جای داشت وما هیچگاه دیدار خود با ایشان را فراموش نمی‌کنیم.

عباس نوازانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران سخنانی الهام بخش در رابطه با همدردی که جامعه زیمبابوه در این لحظات دلخراش به تصویر کشیده است، ایراد کرد.

وی در ادامه سخنان و بازدید رئیس جمهور زیمبابوه را افتخاری و نمادی از وفاداری و پایداری به آرمان مشترک ایران و زیمبابوه خواند و قدردانی کرد که آنها متعهد به ادامه تحکیم روابط دوجانبه در حال حاضر برای آینده پایدار هر دو ملت هستند.

حمید بختیار، رایزن فرهنگی ایران از حضار انبوهی که با حضور خود عمیق ترین تسلیت خود را ابراز داشتند، تشکر کرد. وی همچنین به صفات نیک رئیس جمهور شهید و محبوبیت او اشاره داشت.

این مراسم یادبود با قرائت دعای کمیل پایان یافت.

تهیه و تولید محتوا مناسب و نشر در شبکه‌های اجتماعی و صفحات رسمی و غیر رسمی، ارسال پیام به خبرنگاران و سردبیران روزنامه‌های مهم در لحظات اول سانحه، رصد سایت‌های خبری و صفحات مختلف و انعکاس اخبار تسلیت به ایران، هماهنگی با نخبگان فرهنگی، هنری و دینی زیمبابوه برای حضور در سفارت و امضای دفتر یادبود، مصاحبه با رئیس شورای عالی مسلمان زیمبابوه و اخذ پیام تسلیت کتبی رئیس سازمان زنان فاطمه الزهراء(س)، رئیس شورای عالی امور مسلمانان و رئیس شورای اهل بیت(ع) زیمبابوه و کالج فاطمه الزهراء(س) از دیگر اقدامات رایزنی فرهنگی کشورمان بود.

عزاداری مردم کشورهای مختلف دنیا در فقدان شهیدان خدمت

صربستان

سمینار «خانواده در سنت ارتدوکس و اسلامی» از سوی مجمع خانواده رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان با همکاری انجمن زنان فعال و اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان وخانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل خانه خبرنگاران بلگراد برگزار شد.

در ابتدای سمینار، لبویشا ریستیچ، رئیس انجمن صربی- روسی و دبیر نشست با توجه به حادثه غم انگیز سانحه سقوط بالگرد و جان باختن رئیس جمهور اسلامی ایران و هیأت همراه با تسلیت این حادثه، با مرور مختصر زندگی آیت االله رئیسی شخصیت و اقدامات ایشان در عرصه داخلی و بین‌المللی را مورد تجلیل قرار داد و سپس یک دقیقه سکوت اعلام کرد.

ولادیمیر دیمیتریویچ، پروفسور زبان و ادبیات صربستان در خصوص ویژگی ازدواج در سنت مسیحیت سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه ازدواج یک هدف عملی یعنی حفظ عفت و پاکدامنی همسر و به دنیا آوردن فرزند دارد، گفت: یک ازدواج موفق مسیحی شامل انواع مختلفی از عشق است: دوستی، مهربانی، محبت، و مهمترین آنها میل به رشد در عشق به خدا است.

پس از آن، فیلم سخنان خانم فاطمه ابراهیمی استاد دانشگاه و رئیس اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با زیرنویس صربی پخش شد.

وی در سخنرانی خود، ضرورت همبستگی ادیان الهی را با استفاده از ظرفیت خانواده را مورد تاکید قرار داد و نقش‌ها و کارکردهای خانواده در اسلام را بررسی کرد.

سخنران بعدی خانم مونا یوسفسپاهیچ، کارشناس ارشد علوم اسلامی و رئیس انجمن «زنان فعال خلاق» در زمینه آموزش خانواده در سنت اسلامی با اشاره به اینکه در اسلام خانواده نه تنها پیوند زیستی، بلکه پشتوانه معنوی و اخلاقی جامعه است، اظهار داشت: منابع اسلام، یعنی قرآن و کریم و احادیث نبوی، ازدواج را به عنوان اساس خانواده تشویق کرده و تنها خانواده‌ای است که در اسلام به رسمیت شناخته شده است.

خانم یانیا تودوروویچ، روزنامه‌نگار ارتدکس در زمینه خانواده پربرکت مطالب خود را ارائه کرد و گفت: خانواده و ازدواج راه پر برکتی برای رستگاری است. یک شاهکار زندگی واقعی که در آن تمام جنبه‌های رشد شخصی تحقق می یابد. با چشم پوشی مداوم از خود برای خیر دیگران. رشد فضایل رحمت، مهربانی، گذشت، تفاهم، فداکاری، فروتنی ...، زیرا همه اینها به حفظ جامعه و رشد معنوی شخصیت کمک می‌کند. ازدواج یک شاهکار مستمر عشق به خدا و انسان است که شرط لازم سعادت و پیشرفت به شمار می‌رود.

خانم امرا خلیلوویچ، دانشجوی دکتری داشگاه بلگراد، ایران شناس، شرق شناس و استاد زبان فارسی آخرین سخنران این سمینار بود.

وی در سخنرانی خود با عنوان «خانواده به عنوان کلید بازگشت جامعه به خداباوری» اظهار داشت: نگرش دوگانه به خانواده و هویت آن در نظام معرفتی خداباورانه دینی از یک سو و نظام معرفتی انسان محورانه غرب مدرن از سویی دیگر تفاوت مبنایی و کامل دارد و ریشه اصلی سست شدن بنیان خانواده در نظام فکری غرب به انسان محوری و دوری انسان از خدا برمی گردد.

خلیلوویچ افزود: برگشت جوامع امروزین از خانواده ریشه در برگشت آنان از نظام خداباوری دارد. لذا چنانچه بخواهیم مسأله جایگاه خانواده در دنیای مدرن را به صورت ریشه ای مورد واکاوی و تحقیق قرار دهیم، باید انسان محوری غربی را مورد نقد قرار دهیم.

پاکستان (حیدرآباد)

حجت الاسلام سید حیدر عباس زیدی، امام جمعه مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و مدیر حوزه علمیه مشارع العلوم، حجت‌الاسلام سجاد جوادی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی جامشورو، حجت‌الاسلام عرفانی، خطیب و امام جماعت محفل حسینی، حجت‌الاسلام عمران دستی، امام جمعه و مدیر مؤسسه قرآنی جماران در حیدرآباد، یوسف سندی، نویسنده، پروفسور بای خان شر، استاد بازنشسته دانشگاه و مدیر مدرسه پاکستان-چین در حیدرآباد، سید پسند علی رضوی، دبیر شورای عالی سازمان اصغریه علم و عمل تحریک پاکستان، محمد حسین حسینی، رئیس سازمان دانشجویان اصغریه پاکستان، سید منور علی جعفری، مدیر مسئول ماهنامه عقیدت، سجاد نظامانی، استاد زبان فارسی در این مراسم شرکت کردند و مراتب تسلیت و تعزیت خود را به رضا پارسا، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در حیدرآباد ارائه کردند.

همچینن، میهمانان در دفتر یادبودی که به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و همراهان ایشان گشوده شده بود، تأثرات قلبی خود را از این سانحه دلخراش بر روی صفحه کاغذ آوردند.

سجاد نظامانی، حجت‌الاسلام عرفانی، حجت‌الاسلام سید حیدر عباس زیدی، سید پسند علی رضوی، حجت‌الاسلام عمران دستی، حجت‌الاسلام سجاد جوادی درباره شخصیت و عملکرد آیت الله رئیسی و نقش ایشان در وحدت جهان اسلام، دفاع از قرآن در صحنه‌های جهانی چون سازمان ملل و حمایت از مقاومت فلسطین سخنرانی کردند.

اخلاص، ولایت پذیری، پیروی از قرآن و اهل بیت (ع) از مهمترین ویژگی‌های آیت الله رئیسی و سایر شهدای این سانحه بود که به باور سخنرانان باعث شد خداوند با شهادت به آنان پاداش دهد.

در پایان مراسم نیز، رضا پارسا، وابسته فرهنگ و مسئول خانه فرهنگ ایران در حیدرآباد از شرکت میهمانان در این مراسم تشکر کرد و حضور آنان را مایه تسلی دل خود و دولت و ملت ایران خواند. وی درباره ویژگی های شهدای سانحه اخیر، بر این نکته تأکید کرد که همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند این حادثه هیچ­گونه خللی در روند امور کشور ایجاد نخواهد کرد و به زودی با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرد جایگزین رئیس جمهور فقید با رأی مردم ایران مشخص خواهد شد.

پارسا به سفر اخیر آیت الله رئیسی و امیر عبداللهیان به پاکستان اشاره کرد و گفت: دولت و ملت پاکستان استقبال به یادماندنی از هیات ایرانی داشتند و این باعث شد خاطره این سفر در ذهن مردم دو کشور تا باد زنده بماند.

وی اضافه کرد: نزدیکی و علاقه مردم دو کشور به یکدیگر در این سفر نمایان شد و امیدواریم این علاقه و محبت منجر به گشایش روابط دو کشور همسایه در حوزه‌‎های فرهنگی، اقتصادی و ... بیشتر از گذشته بیانجامد.

همچنین، پس از اعلام قطعی خبر درگذشت شهادت گونه رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه، امام جمعه و استاندار تبریز و سایر همراهان، پس از نیمه افراشته کردن پرچم کشورمان در حیاط خانه فرهنگ ایران و سیاه پوش کردن این نمایندگی، مجلس فاتحه خوانی برای شادی روح درگذشتگان با حضور تعدادی از اساتید و دانش آموزان کلاس های خانه فرهنگ و خانواده ایشان برگزار شد.

افراد حاضر در مراسم پس از قرائت فاتحه و آرزوی رحمت و مغفرت از خداوند متعال برای شهدای این حادثه ناگوار، به رضا پارسا، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در حیدرآباد تسلیت گفتند و دفتر یادبودی که به همین مناسبت گشوده شده بود را امضاء کردند.

پارسا طی مصاحبه با تعدادی از شبکه‌های خبری، ضمن ابراز تأسف از شهادت آیت الله رئیسی و همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد، بر این نکته تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تأسیس تاکنون وقایع به مراتب ناگوارتر از این را پشت سرگذرانده و این واقعه نیز همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند هیچ­گونه خللی در امور جاری کشور وارد نخواهد کرد.

اوگاندا

به همت رایزنی فرهنگی و با مشارکت سفارت جمهوری اسلامی ایران، مراسم بزرگداشت شهدای مظلوم خدمت با حضور مجید صفار؛ سفیر کشورمان و جمعی از ایرانیان خارج از کشور در محل سفارت ایران برگزار شد.

این مراسم با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء توسط حجت‌الاسلام والمسلمین روح الله دهقانی؛ رئیس دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) آغاز و پس از آن، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی اسدی؛ استاد دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) در باب روابط میان مؤمنین در مصائب و خوشی ها سخنرانی کرد.

وی این مصیبت را مصیبتی عام خواند که مختص به یک گروه یا قشر خاصی نبوده و به همین دلیل است که دولت‌ها و ملت‌های دیگر نیز با مردم ایران ابراز همدردی کرده و خود را در این مصیبت شریک دانستند.

در پایان مراسم، محمد لطفی؛ ذاکر اهل بیت(ع) ضمن قرائت زیارت امین الله، به ذکر مصیبت و روضه خوانی پرداخت.

در پی شهادت مظلومانه آیت‌الله دکتر رئیسی و همراهان، حدود 30 نفر از مسئولین بلندپایه اوگاندا و سفرای کشورهای خارجی با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران، ضمن عرض تسلیت به دولت و ملت ایران و قرائت فاتحه، دفتر یادبودی که به همین مناسبت تهیه شده بود را امضاء کردند.

همچنین، پیام تسلیت رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پی شهادت شهدای خدمت در 10 روزنامه آنلاین مهم و پرمخاطب اوگاندا و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

مولتان

صفدر هاشمی، امیر ناحیه جماعت اسلامی مولتان در صدر هیأتی از دوستداران انقلاب اسلامی ایران با حضور در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در مولتان ضمن عرض تسلیت، دفتر یادبود این حادثه تأسف بار را امضاء کرد.

صفدر هاشمی در این بازدید اعلام داشت: امت اسلام مانند یک بدن واحد است. رنج ملت ایران مصیبت امت اسلام است. شهید آیت الله رئیسی به همراه دکتر امیرعبداللهیان تلاش های زیادی کردند تا روابط ایران با کشورهای همسایه تحکیم و گسترش پیدا کند و امروز باید گفت به دلیل صداقت عمل در این راه کاملاً موفق بودند و از این منظر توانست طاغوت ضد وحدت امت اسلامی را بشکنند.

امیر جماعت اسلامی مولتان با وصف خصوصیات بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی)، شهدای این حادثه به ویژه رئیس جمهور شهید و وزیر امور خارجه ایران را شاگردان واقعی مکتب امام راحل(ره) و رهبر ایران دانستند و نثار روح مطهر شهدای اسلام سوره هایی از قرآن کریم را قرائت کردند.

همچنین، هیأتی از بازرگانان پاکستانی تحت عنوان انجمن تاجران مولتان - پنجاب به سرپرستی خواجه محمد شفیق با حضور در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور ایران، دکتر امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و دیگر همراهان شهید، دفتر یادبود این واقعه را امضاء کردند.

در این دیدار و عرض تسلیت احتشام الحق، ظفر اقبال، شیخ غلام مرتضی، خواجه شفی، اشتیاق حسین، شفقت رضا مالک، شیخ محمد فیصل، علی طارق کریم، سید حسن زیدی رئیس انجمن تاجران مولتان – پنجاب را همراهی کردند و همگان ضمن ابراز تأسف و تأثر از این حادثه غم انگیز به قرائت فاتحه و تلاوت قرآن پرداختند.

لاهور

هیأت‌های مختلفی از مردم شهر لاهور در پی شهادت آیت الله رئیسی و همراهان برای ابراز همدردی و عرض تسلیت به خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور مراجعه و با اصغر مسعودی، مسئول این مرکز فرهنگی و جعفر روناس، مسئول سابق دیدار کردند.

در این نشست، اصغر مسعودی با بیان سخنانی، اظهار داشت: مقام معظم رهبری، ضمن دعا برای بازگشت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان به آغوش ملت، تأکید فرمودند که مردم نگران نباشند، چراکه انقلاب اسلامی همچنان به مسیر خود ادامه خواهد داد.

مسعودی گفت: شهادت‌ها در ایران همواره موجب تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است. هر شهیدی که خونش در راه انقلاب اسلامی ریخته شده، پایه‌های این درخت تنومند انقلاب را مستحکم‌تر و گسترده‌تر کرده است.

وی افزود: رئیس‌ جمهور همواره بر تقویت ارتباطات با کشورهای همسایه تأکید داشتند و می‌گفتند که ما ارتباطاتمان را با کشورهای همسایه تقویت خواهیم کرد، هرچند دشمنان ما از این امر خشنود نباشند. این حادثه یک ضایعه بزرگ برای کشور است. همراهان رئیس‌جمهور، جناب آقای امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه و آیت‌الله آل هاشم، امام جمعه مردمی تبریز نیز در این حادثه به شهادت رسیدند.

مسعودی در پایان سخنانش ضمن تشکر از مردم و دولت ایران بابت ابراز همدردی گفت: ابراهیم رئیسی سه سال پیش در روز ولادت ثامن‌الائمه (ع)، مسئولیت خود را به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران آغاز کرد و اکنون، در روز ولادت امام رضا (ع)، به شهادت رسید. شهادت، هنر مردان خداست و لیاقت می‌طلبد. از دولت و مردم پاکستان قدردانی می‌کنم که رئیس‌جمهور در آخرین سفر خارجی خود به پاکستان آمد و با میزبانی گرم و استقبال صمیمانه‌ی آنان مواجه شد. امیدواریم این مسیر دوستی و برادری همچنان ادامه یابد و ما نیز با تلاش و کوشش خود، بتوانیم از ایشان الگو گرفته و راه ایشان را ادامه دهیم.

جعفر روناس، مسئول پیشین خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور نیز در این دیدار اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران همواره امیدواری و ایمان به آینده‌ای روشن وجود دارد. هرگاه افرادی در راه انقلاب اسلامی به شهادت می‌رسند، افراد دیگری با انگیزه و تعهد بیشتر جایگزین آنان می‌شوند.

وی ابراز کرد: سخنان مقام معظم رهبری همیشه برای ملت ایران قوت قلب و نویدبخش آینده‌ای بهتر بوده است. شهادت که نهایت ایثار و فداکاری است، نصیب مردان خدا می‌شود و جناب آقای رئیسی به این آرزوی والا نائل آمدند. این فداکاری‌ها نه تنها موجب تقویت بنیان‌های انقلاب می‌شود بلکه نشان‌دهنده‌ی عمق اعتقاد و التزام به آرمان‌های والای اسلامی است. امیدواریم که راه ایشان ادامه یابد و ما نیز بتوانیم با تلاش و کوشش، ادامه‌دهنده‌ی این مسیر پرافتخار باشیم.

خانم رباب رضوی، رئیس گروه سفیران رسالت اظهار داشت: شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان گرامی‌اش، قلب‌های ما را به درد آورده است. این ضایعه عظیم نه تنها برای ملت ایران، بلکه برای تمامی مسلمانان جهان به ویژه مسلمانان پاکستان، اندوهی بزرگ است.

وی ادامه داد: شجاعت و استقامت ملت ایران در برابر این‌گونه مصائب همواره مایه الهام و انگیزه برای ما بوده است. ما در این لحظه‌های سخت، همبستگی و حمایت خود را اعلام کرده و از خداوند متعال برای شهدا علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت داریم.

لعل مهدی خان، رئیس اسبق سازمان امامیه، با ابراز تسلیت نسبت به شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش، بیان کرد: جهان اسلام و مسلمانانی که در پی زندگی با آزادگی هستند، به ویژه مسلمانان پاکستان، از این حادثه اندوهگین‌اند. انقلاب اسلامی ایران همواره با فداکاری‌ها استوار مانده است. همان‌طور که امام خمینی(ره) پس از شهادت یکی از شخصیت‌های ارجمند فرموده بود: این شهید نه اولین شهید انقلاب است و نه آخرین. تاریخ انقلاب اسلامی با شهادت‌های بلندمرتبه مزین است و ان‌شاءالله ملت غیور ایران با گذر از این شرایط سخت به مسیر رشد و توسعه خود ادامه خواهد داد. در پایان، از خداوند متعال برای بلندی درجات شهدا و صبر و بردباری بازماندگان دعا می‌کنیم.

علامه ظهیر کربلایی، از رهبران مجلس وحدت مسلمین در مراسم تسلیت در خانه فرهنگ ایران در لاهور حضور یافته و با ابراز همدردی عمیق، گفت: خبر شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان، اندوهی بس بزرگ بر دل‌های ما نشاند. این فاجعه نه تنها ضایعه‌ای برای ایران عزیز، بلکه برای تمامی امت اسلامی است. ملت ایران همواره با شجاعت و ایمان خود در برابر چنین مصیبت‌هایی استوار ایستاده است و این حادثه نیز نخواهد توانست روحیه مقاومت آنان را تضعیف کند. ما در این لحظات دردناک، با ملت ایران همدردی کرده و از خداوند متعال برای شهدا درجات عالی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزو می‌کنیم.

لاهور، یاد و خاطره آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان شهیدش را گرامی داشت. در این مراسم، اصغر مسعودی، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور با حضور خود، اندوه و تسلیت خود را چنین ابراز داشت: خبر تلخ و جانکاه حادثه شهادت عالم مجاهد و رئیس جمهور مردمی، پرتلاش و با کفایت ایران اسلامی را با قلبی پر درد تسلیت عرض می‌کنم. در این حادثه ناگوار، آیت‌الله آل هاشم، سومین امام جمعه شهید تبریز، دکتر امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه و مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی نیز به شهادت رسیدند.

وی افزود: آیت‌الله رئیسی، افتخار خادم‌الرضایی را بر ریاست جمهوری ترجیح می‌داد و هیچ‌گاه از تلاش و خدمت باز نمی‌ایستاد. او همواره پشتیبان فلسطین و مقاومت بود و در اندیشه توسعه و گسترش روابط با همسایگان. او بر این باور بود که روابط تاریخی، تمدنی و اعتقادی میان ایران و پاکستان، دو کشور دوست و برادر، باید منجر به امنیت و رفاه هر دو ملت شود. در سفر به پاکستان، وی اعلام داشت که پیوند ما ناگسستنی است و امروز، مردم و دولت پاکستان این پیوند را با اعلام عزای عمومی به نمایش گذاشتند.

مسعودی تاکید کرد: جهان اسلام، رهبری برجسته و حامی آرمان‌های مسلمانان را از دست داد. او همواره برای صلح، دوستی و تقویت روابط با همسایگان تلاش می‌کرد. انقلاب اسلامی به افراد متکی نیست و شهادت، پایه‌های انقلاب را مستحکم‌تر می‌سازد. به قول شهید مطهری، شهادت تزریق خون به پیکر اجتماع است. با حضور همیشگی ملت ایران و قانون اساسی، هیچ خللی در کار کشور به وجود نخواهد آمد.

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین نجفی، رئیس جامعه المصطفی، سید علیرضا نقوی، عضو مجلس نظارت سازمان امامیه، علامه سید احمد اقبال رضوی، معاون حزب مجلس وحدت مسلمین، و حسن عارف، رئیس سازمان دانشجویان امامیه، نیز با بیاناتی پرشور و تاثیرگذار، یاد و خاطره این بزرگواران را گرامی داشتند.

وی اظهار داشت: حادثه دلخراش شهادت سید ابراهیم رئیسی، که سیره زندگی‌اش به سیره امیرالمومنین (ع) بسیار نزدیک بود، اندوهی بزرگ بر دل‌های ما نهاد. او که علاوه بر ریاست قوه مجریه و قضائیه، تولیت آستان قدس رضوی را نیز بر عهده داشت، همواره مورد اعتماد و احترام مردم بود و انتظارات بسیاری از او داشتند. فقدانش برای همگان بسیار غم‌انگیز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین نجفی افزود: همراه با آیت‌الله رئیسی، افراد بزرگی نیز به شهادت رسیدند. دکتر امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، شخصیتی خستگی‌ناپذیر بود و پس از طوفان الاقصی نقش مؤثری ایفا نمود. شهادت این بزرگواران، ضایعه‌ای بزرگ برای جهان اسلام به شمار می‌رود و علاوه بر شیعیان و اهل سنت، حتی غیرمسلمانانی که خواهان استقلال و آزادی هستند نیز در سوگ این حادثه، اندوهگین و متاثرند.

علامه راغب حسین نعیمی؛ رئیس جامعه نعیمیه و رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان در پی شهادت آیت الله رئیسی و همراهان در حادثه سقوط بالگرد برای عرض تسلیت با اصغر مسعودی؛ مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور دیدار کرد.

نعیمی ضمن ابراز همدردی با ملت ایران اظهار داشت: آیت الله رئیسی در ایدئولوژی و عقیده خویش استوار و ثابت قدم بودند. ایشان مورد اعتماد خاص حضرت آیت الله العظمی خامنه ای بودند. سخنرانی آیت الله رئیسی در سازمان ملل، ایشان را به قهرمان جهان اسلام تبدیل کرد. وی از غزه و فلسطین شجاعانه حمایت کرد.

وی افزود: شهادت ایشان نه تنها برای ملت ایران که برای ملت پاکستان و جهان اسلام هم دردناک بود. ما شریک غم شما در این ضایعه بزرگ هستیم.

نعیمی در پایان سخنانش عنوان کرد: بر اساس عنایت و لطف الهی با فقدان یک شخصیت بزرگ، افراد دیگری این مسیر و راه را ادامه خواهند داد.

مسعودی؛ مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور اظهار داشت: شهید ابراهیم رئیسی همواره بر تقویت ارتباطات با کشورهای همسایه تأکید داشتند و توسعه روابط گسترده با کشور دوست، برادر و همسایه در اولویت برنامه‌های او قرار داشت. او طی سفر اخیر خود به پاکستان گفته بود که پیوند ما با پاکستان ناگسستنی است و ما امروز با تمام وجود این همدلی و همدردی را حس کردیم.

وی گفت: ما معتقدیم که اگر دولت های اسلامی باهم دیگر متحد باشند هرگز اسرائیل نمی‌تواند به جنایت های خود ادامه دهد. رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) گفته بودند که اگر همه مسلمانان یک سطل آب بریزند، اسرائیل نابود می شود. اختلاف بین مسلمانان به نفع مسلمانان نیست و دشمنان از این اختلافات خوشحال می شوند.

مسعودی نسبت به همکاری علمی بین مراکز علمی و حوزه های علمیه ایران و پاکستان اعلام آمادگی کرد.

حضور مردم پاکستان در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برای ابراز تسلیت به مناسبت شهادت جانگداز رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و هیأت همراه در سانحه سقوط بالگرد در روز سوم شهادت نیز ادامه یافت. شخصیت‌های اجتماعی، دینی و رسانه‌ای با حضور در این مکان، همدردی عمیق خود را با ملت و دولت ایران ابراز کرده و این ضایعه بزرگ را تسلیت گفتند.

آنها با چشم‌هایی نمناک و دل‌هایی مملو از غم، یاد و خاطره شهیدان عزیز را ارج نهادند و با مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور به همدردی و تسلی‌بخشی پرداختند.

این دیدارها، نماد پیوندی استوار و برادری عمیق بین مردم پاکستان و ایران بود و تأییدی بر اشتراکات فرهنگی و دینی دو ملت که در این لحظات سخت، همچنان پابرجا و استوار باقی مانده است.

اصغر مسعودی، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور بیان کرد: شهید ابراهیم رئیسی همواره بر اهمیت تقویت روابط با کشورهای همسایه تأکید داشتند و کشور پاکستان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده بودند. در سفر اخیرشان به پاکستان اعلام کردند که پیوند ما با پاکستان ناگسستنی است و مردم پاکستان پس از شهادت این بزرگوار با استواری در کنار ملت ایران ایستادند و صداقت قول رئیسی را به اثبات رساندند.

وی افزود: در این حادثه ناگوار، دولت ایران بزرگانی همچون دکتر امیر عبداللهیان، وزیر خارجه و آیت الله آل هاشم، امام جمعه تبریز را نیز از دست داده است. حسین امیرعبداللهیان از همان ابتدا به داشتن تدین و اعتقادات قوی اسلامی شهره بود و در عین حال، او را می‌توان به‌عنوان یک دیپلمات انقلابی از ابتدا تاکنون شناخت. از خصوصیات برجسته آیت‌الله آل هاشم، نزدیکی ایشان به مردم و رسیدگی به مشکلات آنان بود. شهید سیدمحمدعلی آل‌هاشم، پس از آیت الله قاضی طباطبایی و آیت الله میراسدالله مدنی، سومین امام جمعه شهید تبریز شد و جالب توجه است که ایشان شهادت خود را پیش‌بینی کرده بود.

علامه راغب حسین نعیمی، رئیس جامعه نعیمیه و رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان، به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و همراهان در حادثه سقوط بالگرد، با اصغر مسعودی، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور دیدار و تسلیت گفت.

نعیمی ضمن ابراز همدردی با ملت ایران بیان داشت: آیت الله رئیسی در ایدئولوژی و عقیده خویش استوار و ثابت قدم بودند و مورد اعتماد خاص حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای. سخنرانی ایشان در سازمان ملل، آیت الله رئیسی را به قهرمان جهان اسلام بدل کرد و حمایت شجاعانه‌اش از غزه و فلسطین زبان زد است. شهادت ایشان نه تنها برای ملت ایران، بلکه برای ملت پاکستان و جهان اسلام نیز دردناک بود. ما در این ضایعه بزرگ شریک غم شما هستیم.

وی افزود: با عنایت الهی، فقدان یک شخصیت بزرگ، باعث ظهور افراد دیگری خواهد شد که این مسیر را ادامه دهند. برای تحصیل در رشته‌های تصوف، فقه و زبان فارسی، هیچ کشوری بهتر از ایران نیست و برخی دانشجویان جامعه نعیمیه در جامعه المصطفی گرگان بورسیه شده‌اند.

مفتی عاصم مخدوم، رئیس شورای علمای کل مذاهب و از رهبران دیوبندی، نیز فقدان آیت الله رئیسی را ضایعه‌ای بزرگ برای جهان اسلام دانست و گفت: سفر اخیر ایشان به پاکستان فضایی از اتحاد ایجاد کرد و ما اکنون برای ادامه مسیری که شهید آغاز کرده بود، اعلام آمادگی می‌کنیم.

کشیش مجید ایبل، رئیس کلیسای پروتستان، اظهار داشت: ما در این غم با شما شریک هستیم. در این حادثه، نه تنها ایران یک رئیس جمهور از دست داده، بلکه پاکستان یک دوست و جهان اسلام یک رهبر شجاع را از دست داده است.

خرم عباس نقوی، از علمای اهل تشیع، اظهار داشت: جهان اسلام بزرگترین حامی فلسطین را از دست داده است.

مفتی شبیر انجم مدنی، از علمای بریلوی، گفت: ابراهیم رئیسی در قلب ما جای دارد و رهبران تمامی کشورهای اسلامی باید از ایشان الگو بگیرند. کشورهای اسلامی در تاریکی به سر می‌برند و آیت الله رئیسی همانند نقطه‌ای از نور در این ظلمت می‌درخشید و مسلمانان با توجه به اقدامات ایشان برای اتحاد جهان اسلام به آینده‌ای روشن امیدوار شده بودند.

پندیت بهگت لال کهوکهر، از رهبران هندو در پاکستان، اظهار داشت: ابراهیم رئیسی افتخار ایران بود و امیدواریم که جانشینان او نیز راه و روش او را دنبال کنند.

پروفسور سید محمود غزنوی، قائم مقام جمعیت متحده اهل حدیث، عنوان کرد: ابراهیم رئیسی به نمایندگی از ملت غیور ایران موضعی واضح و محکم در مورد غزه اتخاذ کرده بود و ما نیز از موضع او حمایت می‌کنیم. شهادت او و همراهانش ضایعه‌ای بزرگ برای جهان اسلام است و ما در این غم با مردم دوست و برادر ایرانی شریک هستیم. جهان ما را با توجه به عقاید تقسیم می‌کند، ولی در واقع مردم به دو گروه حسینی و یزیدی تقسیم می‌شوند و ما به حسینی بودن خود افتخار می‌کنیم.

قاری خالد محمود، خطیب مجلس ایالت پنجاب، ضمن ابراز همدردی با ملت ایران در این شرایط سخت، اظهار داشت: شهادت ابراهیم رئیسی خسارتی جبران‌ناپذیر برای جهان اسلام است.

امتیاز عباس کاظمی، امام جمعه منطقه سمن آباد لاهور، اظهار داشت: آیت الله ابراهیم رئیسی یکی از معدود رهبران جهان اسلام بود که در این عصر برای نجات مردم از تاریکی و ظلمت تلاش می‌کرد. دغدغه او وضعیت تمامی مسلمانان جهان بود و به درستی بر اساس الگوی انبیاء عمل می‌کرد. ما برای علو درجات او و صبر و شکیبایی بازماندگانش از خداوند متعال دعا می‌کنیم.

میان عامر حسن، وکیل معروف و از رهبران حزب مردم پاکستان، گفت: جهان اسلام پس از مدت‌ها شاهد رهبری شجاع بود که رژیم صهیونیستی را به چالش کشید و برای اتحاد امت اسلامی اقدامات مهم و موثری انجام داد، که مهمترین آن بهبود روابط با کشور عربستان بود. فقدان این بزرگمرد دلاور شوک بزرگی به جهان اسلام وارد کرده است. کشور ایران به رهبری آیت الله العظمی خامنه‌ای دارای نظامی قوی و ادارات و موسسات باثبات است و مطمئناً بر این مشکلات نیز فائق خواهد آمد، اما امت اسلامی و به ویژه مردم پاکستان جای خالی ایشان را برای مدت طولانی احساس خواهند کرد.

سید کامران عباس، از رهبران حزب مسلم لیگ کونسل، گفت: ایران کشوری است که جرات نشان داد و در مقابل استکبار جهانی ایستاد. استقلال و آزادگی قیمتی دارد که ایران همواره آن را پرداخته است. شهادت آیت الله رئیسی نیز همچون شهادت سردار قاسم سلیمانی ضربه بزرگی به ایران وارد می‌کند، اما همانطور که ایران در گذشته از مشکلات و سختی‌ها سربلند بیرون آمد، اکنون نیز با موفقیت بر این مشکلات فائق خواهد آمد.

مولانا عبدالمالک، رئیس جامعه علوم اسلامی منصوره (متعلق به جماعت اسلامی)، اظهار داشت: ابراهیم رئیسی با شجاعت و دلاوری با قدرت‌های طاغوتی مقابله کرد و قهرمان تمامی مسلمانان جهان بود. حزب جماعت اسلامی و مردم پاکستان در این شرایط سخت در کنار ملت و دولت ایران ایستاده‌اند.

وی افزود: اقدامات آیت الله رئیسی در حمایت از مردم غزه بی‌نظیر بود و مردم مظلوم فلسطین بیش از همه نسبت به این ضایعه بزرگ اندوهگین هستند. امیدواریم که شخصیت‌های جایگزین آیت الله رئیسی و دکتر عبداللهیان نیز مانند آنها شجاع و جسور باشند و همان مسیر را ادامه دهند.

اسد علی شاه، رئیس بیمارستان مفاذه الحیات (متعلق به جامعه عروه الوثقی)، گفت: دولت ایران یک مرد مجاهد و مدافع انقلاب را از دست داده است. شهادت ایشان خسارت بزرگی برای جهان اسلام به ویژه مظلومان فلسطین است.

سید مهدی، ستون‌نویس معروف پاکستان، نیز اظهار داشت: شهادت آیت الله رئیسی همانند شهادت سردار قاسم سلیمانی، ضربه‌ای بزرگ به پیکره‌ی مقاومت اسلامی است. او با روحیه‌ای نستوه و عزمی راسخ، برای عدالت و آزادی ایستاد و همواره الهام‌بخش مبارزان راه حق بود. امیدواریم که راه او با همان صلابت و استواری توسط جانشینانش ادامه یابد.

بابر قیوم راجا، رئیس فدراسیون هنرهای رزمی ترکیبی پاکستان، بیان کرد: ایران با فقدان آیت الله رئیسی یکی از بزرگ‌ترین مدافعان خود را از دست داده است. این حادثه نه تنها برای ایران، بلکه برای تمامی جهان اسلام ضایعه‌ای بزرگ محسوب می‌شود. آیت الله رئیسی با اقداماتی که برای اتحاد مسلمانان و دفاع از مظلومان انجام داد، نام خود را در تاریخ جاودانه کرد.

قزاقستان (آلماتی)

قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان در پیامی به آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و مردم ایران، ضمن ابراز همدردی با جانباختن رئیس جمهور ایران، ابراهیم رئیسی و اعضای هیأت دولت در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، مراتب تسلیت خود را به ایشان ابلاغ کرد.

در متن این پیام آمده است: با نهایت تأسف و اندوه از خبر درگذشت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد مطلع شدم. اینجانب ضمن ابراز همدردی عمیق با حضرتعالی، مردم ایران و خانواده‌های داغدار، فقدان این شخصیت برجسته را به ملت بزرگ ایران تسلیت می‌گویم.

مرحوم دکتر رئیسی، دولتمردی برجسته و خدمتگزار صدیق مردم ایران بود که در طول دوران خدمت خود، منشاء خدمات ارزشمندی به کشور و ملت ایران شد. ایشان با تدبیر و درایت خود، در جهت پیشرفت و توسعه ایران گام برداشت و همواره در مسیر حفظ صلح و ثبات در منطقه کوشا بود.

درگذشت این شخصیت برجسته، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای ملت ایران است. جمهوری اسلامی ایران در این غم بزرگ تنها نیست و ملت قزاقستان همواره در کنار مردم ایران خواهد بود. از خداوند متعال برای روح پرفتوح ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسألت می‌نمایم.

بوسنی و هرزگوین

در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد، مقامات بوسنی و هرزگوین در پیام‌های تسلیتی، با مردم و مسئولین کشورمان ابراز همدردی کردند.

دنیس بچیروویچ عضو مسلمان و رئیس دوره‌ای شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، در پیامی اظهار داشت: دریافت خبر حادثه‌ای که موجب درگذشت جناب آقای رئیسی رئیس محترم جمهوری ایران و جناب آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و همراهان وی شد، موجب ناراحتی شد. از طرف ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین و از طرف خودم، مراتب تسلیت صمیمانه خود را به خانواده آقای رییسی و خانواده های قربانیان در این شرایط غمبار و مردم جمهوری اسلامی ایران ابراز می دارم.

ژلیکا تسیانوویچ، عضو صرب شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین با صدور پیامی ابراز داشت: به مناسبت مرگ غم انگیز ابراهیم رییسی رئیس جمهور اسلامی ایران و همراهانش، مراتب تسلیت صمیمانه خود را به خانواده رئیس جمهور رییسی و خانواده قربانیان و همچنین مقامات جمهوری اسلامی ایران و مردم دوست این کشور ابراز می‌دارم.

ژلیکو کومشیچ، عضو کروات شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران را تسلیت گفت. با کمال تأسف خبر سانحه دلخراش جان باختن جناب ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و یارانش را دریافت کردم و مراتب تسلیت خود را به خانواده های آن مرحوم و مردم ایران ابراز می کنم. کومشیچ گفت: در این روزهای سخت، برای همه کسانی که از این فقدان عظیم متاثر شده‌اند، طلب آرامش می کنم.

حسین کاوازوویچ، رئیس العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین در پیام خود مطرح کرد: در این ایام سخت برای جمهوری اسلامی ایران و مردم آن، درگذشت غم انگیز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و یارانشان را از طرف اعضای جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین تسلیت عرض می کنم. کل دیروز را مشتاقانه و با دعا، منتظر اخباری از سوی ایران برادر بودیم و به خبرهای خوب امیدوار بودیم. امروز با آنها و مردم ایران عزاداری می کنیم.

کاوازوویچ نوشت: «ما برای شهدا و خانواده‌های آنان دعا می‌کنیم. از خداوند متعال برای قربانیان این حادثه رحمت و برای خانواده‌های آنان صبر و برای ملت ایران عزت مسئلت می کنیم.

المدین کناکوویچ، وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین در پیام‌های جداگانه شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیئت همراه را به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

در متن پیام خطاب به معاون اول رئیس جمهور آمده است در گذشت دکتر رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران و همکارم جناب دکتر امیرعبداللهیان و همراهان آنها در حادثه سقوط بالگرد موجب اندوه عمیق و شوک شد. از طرف وزارت امور خارجه بوسنی و هرزگوین و خودم، مراتب تسلیت صمیمانه خود را به شما و مردم جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌دارم. ضمن ابراز همدردی عمیق با خانواده‌های داغدار، آرزوی استقامت شما را در این روزهای سخت عزاداری داریم.

میلوراد دودیک، رئیس جمهوری صربسکا طی پیامی به رهبر جمهوری اسلامی ایران، درگذشت رئیس جمهور اسلامی ایران را تسلیت گفت. دودیک بیان داشت: «ما امیدواریم که ایران صلح و ثبات را هم به نفع شهروندان خود و هم به نفع کل منطقه حفظ کند. من تسلیت و قدردانی خود را ارسال می کنم».

باقر عزت بگوویچ، رئیس سابق شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین و رئیس حزب اقدام دمکراتیک و فرزند رئیس‌ جمهور فقید بوسنی و هرزگوین در پیامی به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و حسین امیر عبداللهیان و هیئت همراه را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: خبر شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و هیات همراهشان را با تاسف فراوان دریافت کردم. در این لحظات سخت، فکر و دعای من با خانواده قربانیان است. اینجانب با قدردانی از دوستی بی قید و شرط کشورها و ملت هایمان، تسلیت صمیمانه خود را به جناب عالی، خانواده‌های جان باختگان و ملت برادر ایران ابراز می‌کنم و از خداوند عزیز برای قربانیان رحمت و مغفرت و بهشت و برای خانواده های‌شان تسکین درد از دست دادن عزیزان را خواستارم.

سولید هرتیچ، وزیر حقوق بشر و آوارگان بوسنی و هرزگوین در پیامی به سفیر کشورمان بیان داشت: «با اندوه عمیق خبر درگذشت رئیس جمهور کشور دوست و برادر، ایران، دکتر سید ابراهیم رییسی و جناب آقای امیرعبداللهیان و همراهانش را دریافت کردیم.

صمیمانه تسلیت می‌گویم و در درد مردم ایران در این روزهای سخت شریک هستیم. خانواده های قربانیان و  همه مردم ایران مورد دعای ما هستند و از خداوند عزیز می‌خواهم که در این روزهای سخت به آنها ارامش دهد. من یقین دارم که جمهوری اسلامی ایران از این شرایط سخت عبور خواهد کرد و مانند گذشته قوی‌تر خواهد بود.

همان طور که مردم ایران در بیش از سه دهه گذشته محکم، صمیمانه و فداکارانه ایستاده اند، ما در این آزمون بزرگ در کنار دوستان ایرانی خود ایستاده ایم. عالیجناب احترامات فائقه اینجانب را پذیرا باشید و از شما می خواهم به مناسبت این حادثه غم انگیز عمیق ترین همدردی را به رهبری و مردم ایران برسانید».

غنا

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در غنا، پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان را در صفحات مجازی این نمایندگی منتشر کرد.

همچنین، امام کل شیعیان غنا در پی شهادت آیت الله رئیسی و وزیر امور خارجه و همراهان ایشان پیام تسلیتی صادر کرد.

حضور رایزن فرهنگی کشورمان در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در غنا و تحریر یادداشت تسلیت در دفتر یادبود، پیام تسلیت رهبر شیعیان در استان‌های شمالی غنا و انتشار آن در رسانه‌های جمعی، پیام تسلیت شیخ دارالحکمه، رهبر امام شیعیان منطقه آشانتی در شهر کماسی-غنا، اختصاص برنامه رادیویی هفتگی در شهر کماسی در کشور غنا، مشارکت در برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله رئیسی، شهید جمهور و همراهان ایشان با همکاری دانشگاه اسلامی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در غنا، محافل انس با قرآن کریم و ... از دیگر اقدامات این ایام بود.

انتهای پیام

نظر شما