شناسهٔ خبر: 66838349 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مجارستان مانع صرف سود دارایی‌های مسدود شده روسیه برای اوکراین است

رضا مخبری

مجارستان مکانیسمی را که به اوکراین امکان می‌دهد تا سقف ۲ میلیارد یورو برای تسلیحات از اتحادیه اروپا دریافت کند، به تعویق می‌اندازد، این اقدام ضربه‌ای به تلاش‌ها برای استفاده از سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پس از ماه‌ها بحث، کشورهای اتحادیه اروپا در این ماه موافقت کردند که از سود حاصل از حدود ۱۹۰ میلیارد یورو گیر افتاده در سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار بلژیک Euroclear برای خرید سلاح برای اوکراین استفاده کنند. اما در جلسه سفرای اتحادیه اروپا فرستاده مجارستان با پرداخت سریع مخالفت کرده است.

ویکتور اوربان، رئیس‌جمهور مجارستان مدت‌هاست که استدلال می‌کند که غرب نمی‌تواند در جنگ اوکراین پیروز شود.

برای اطمینان از توافق بر سر استفاده از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه، مقامات اتحادیه اروپا به مجارستان پیشنهاد دادند که سهم آنها از بودجه بروکسل برای خرید تسلیحات برای اوکراین استفاده نشود. این امر بوداپست را متقاعد کرد که این طرح را وتو نکند، اما با عدم حمایت از قوانین لازم، اجرای شرایط را متوقف کرد. گفته می‌شود بوداپست نگرانی‌هایی در مورد پرداخت ها به صورت خودکار دارد.

وزرای دارایی گروه ۷ در مورد طرح جداگانه‌ای از سوی ایالات متحده برای اعطای وام به اوکراین در قبال سودهای آتی ناشی از دارایی‌های روسیه گفتگو کردند. وزیران امیدوار بودند که توافق در مورد چنین طرحی در نشست سران G۷ در ژوئن حاصل شود، اما برخی جزئیات هنوز مورد توافق قرار نگرفته است.

هر تصمیمی در سطح G۷ در مورد استفاده از سودهای آتی مستلزم حمایت متفق القول از سوی کشورهای اتحادیه اروپا است که به مجارستان فرصت بیشتری می دهد تا تلاش‌ها برای تامین مالی بیشتر کی‌یف را ناکام بگذارد.

انتهای پیام

نظر شما