شناسهٔ خبر: 66837997 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور: با ورود منظم گوشت‌های وارداتی، بازار گوشت رقابتی و قیمت‌ها کاهشی می‌شود

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور ضمن اشاره به اینکه با ورود منظم گوشت‌های وارداتی به بازار، بازار گوشت رقابتی و قیمت‌ها کاهشی خواهد شد، از واردات دام زنده پایه پروار با ارز تالار دوم به کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور ضمن اشاره به اینکه با ورود منظم گوشت‌های وارداتی به بازار، بازار گوشت رقابتی و قیمت‌ها کاهشی خواهد شد، از واردات دام زنده پایه پروار با ارز تالار دوم به کشور خبر داد.

منصور پوریان با بیان اینکه عرضه بره نسبت به ماه‌های قبل بهتر شده‌ است، گفت: افزایش عرضه دام زنده خصوصا دام زیر یکسال و کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت دام زنده در بازار نسبت به دو هفته گذشته شده؛ به طوری که قیمت دام زنده سبک به صورت نقد به کیلویی ۲۳۰ هزار تومان و مدت دار ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تومان و قیمت گوساله کشتاری نیز کیلویی ۱۸۵ تا ۲۰۵ هزار تومان  رسیده است که طبیعتا می‌تواند بر قیمت گوشت نیز اثرگذار باشد.

گوشت‌های وارداتی بازار را اشباع کرده

وی افزود: معمولا هر سال در این فصل و ماه مشابه این کاهش قیمت صورت می‌گیرد. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که ورود گوشت‌های منجمد گوسفندی و گوساله و گوشت‌های وارداتی بازار را اشباع کرده است. یعنی ثبات و کاهش قیمتی که از اسفندماه در بازار گوشت مشاهده می‌شود، به دلیل همین واردات است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور تصریح کرد: در حال حاضر جمعیت دام سبک کشور ۷۲ میلیون راس می شود که از این میزان ۴۲ میلیون راس مولد و ۳۰ میلیون راس بره زیر یکسال و کشتاری است. اگر تولید بهاره را نیز به آن اضافه کنیم جمعیت  افزایشی خواهد شد. همچنین گوساله آماده  کشتار زیاد، ولی تقاضای کشتار کم است.

پوریان در ادامه گفت: در حال حاضر قیمت گوشت‌های منجمد موجود در بازار کمتر از ۳۰۰ هزار تومان و گوشت گرم وارداتی نیز ۳۰۰ تا ۳۷۰ هزار تومان است و هیچ کمبودی وجود ندارد. علاوه بر آن تصمیم‌ جدیدی در خصوص پروار گوساله‌ها در دامداری‌ها گرفته شده که با این تصمیم در ماه‌های پاییز و زمستان نیز با ازدیاد عرضه مواجه خواهیم شد.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: در کنار این افزایش عرضه و کاهش قیمت باید به دام مازاد دامداران نیز توجه شود و مانند مرغ مازاد مرغداران شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به خرید این دام‌های مازاد اقدام کند. همچنین باید صادرات نیز در دستورکار قرار گیرد تا دامداران دچار آسیب نشوند.

وی با بیان اینکه گوشت به صورت فراوان در بازار وجود دارد و بازار اشباع شده است، گفت: در مرحله اول برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بود که این کالای پروتئینی به وفور در بازار موجود شود. اما مرحله دوم مکانیسم تعیین قیمت است. در بحث واردات قیمت‌ها مشخص و ثابت است. در بحث تولید داخل اما برنامه‌ریزی ها در جهت کاهش قیمت و رقابتی شدن بازار خواهد بود.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور با تاکید بر اینکه هزینه تولید گوشت تولید داخل بالا است، ‌ گفت: قطعا بازار در روزهای آینده رقابتی خواهد شد.  چون گوشت وارداتی در بازار زیاد است. همچنین با رسیدن واردات لاشه به بیش از ۴۰۰ تن شاهد کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت هر کیلو گوشت تولید داخل خواهیم بود. از طرفی قرار است واردات دام زنده پایه پروار با ارز تالار دوم نیز انجام شود که قطعا در کاهش قیمت دام موثر خواهد بود.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما